Jump to content
Annons

Vad lägger ni på Masterkanalen?


Samir

Recommended Posts

Varför ska man sätta efx på masterbussen, förstår inte varför man skulle göra det? Om jag ska vara ärlig så tror jag inte det finns någon som helst fördel? (Någon som kan nämna en?) Mastring och mixning är 2 helt olika saker. 😳

Jodå, visst kan det finnas fördelar med det! När man exempelvis kör mixen genom en kompressor så kan det ju hända en del oönskade grejer med mixen som bieffekt, och vissa instrument kanske behöver justeras, nivå-, panorerings- eller effektmässigt, för att den komprimerade mixen ska låta bra. I dessa fall är det ju skönt att kunna fixa det direkt, så man slipper gå tillbaka och göra en ny export när man märker att man inte riktigt får till det i masteringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar oftast bara lägga en limiter, men det låter ändå skit. Nån som har nå tipps på nån gratisplug som funkar bra?

Tycker att det är lite sisu oftast faktiskt. Låter det inte rätt bra redan när ljudkällan spelas in låter den nästan alrdig riktigt bra när den kommer ut. Kanske bara min åsikt. Beror kanske på vilka ideal man har?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter det inte rätt bra redan när ljudkällan spelas in låter den nästan alrdig riktigt bra när den kommer ut. Kanske bara min åsikt.

"Skit in, skit ut" är ju ett slitet uttryck så den åsikten delar du nog med 99,9% av alla som sysslar med musik 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

I dessa fall är det ju skönt att kunna fixa det direkt, så man slipper gå tillbaka och göra en ny export när man märker att man inte riktigt får till det i masteringen.

Om din mix låter bra är den bra.

Låter det kass efter mastring så är mastringen kass.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

I dessa fall är det ju skönt att kunna fixa det direkt, så man slipper gå tillbaka och göra en ny export när man märker att man inte riktigt får till det i masteringen.

Om din mix låter bra är den bra.

Låter det kass efter mastring så är mastringen kass.

😏

Såklart! Men bra masterad mix bör ju låta bättre än en bra omasterad mix. Inte sant? Annars bör man väl strunta i att mastera... 😉

Men det var inte så jag menade... Jag menade att om man tycker sig få till något i masteringen, där helheten låter bättre än vad den gjorde innan, sånär som något enstaka instrument, så är det ju ganska smidigt att kunna åtgärda det direkt... Eller?

Alltså om man testar hur mixen låter genom mastereffekterna så får man ju en vink om hur den masterade versionen kommer låta, redan innan man exporterar.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Jodå, visst kan det finnas fördelar med det! När man exempelvis kör mixen genom en kompressor så kan det ju hända en del oönskade grejer med mixen som bieffekt, och vissa instrument kanske behöver justeras, nivå-, panorerings- eller effektmässigt, för att den komprimerade mixen ska låta bra. I dessa fall är det ju skönt att kunna fixa det direkt, så man slipper gå tillbaka och göra en ny export när man märker att man inte riktigt får till det i masteringen.

Men bör det inte fortfarande kallas mixning i det fallet du nämner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, visst kan det finnas fördelar med det! När man exempelvis kör mixen genom en kompressor så kan det ju hända en del oönskade grejer med mixen som bieffekt, och vissa instrument kanske behöver justeras, nivå-, panorerings- eller effektmässigt, för att den komprimerade mixen ska låta bra. I dessa fall är det ju skönt att kunna fixa det direkt, så man slipper gå tillbaka och göra en ny export när man märker att man inte riktigt får till det i masteringen.

Men bör det inte fortfarande kallas mixning i det fallet du nämner?

Jo! 😏

Jag har väl aldrig sagt att det är mastering? Tråden heter ju "Vad lägger ni på Masterkanalen?" och jag bara föreslog vad det kan finnas för poäng med att lägga något på masterkanalen, eftersom staf undrade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade att om man tycker sig få till något i masteringen, där helheten låter bättre än vad den gjorde innan, sånär som något enstaka instrument, så är det ju ganska smidigt att kunna åtgärda det direkt... Eller?

Alltså.. jag tror begreppen har blandats ihop numera...

Så här har det iaf funkat förr:

Din mix är klar när den låter som du vill att den ska låta.

Mastering är något man gör för att få mixen att uppföra sig väl på de media man valt, samt för att få alla låtar på plattan att likna varandra ljudmässigt.

Om "låter bättre än vad den gjorde innan, sånär som något enstaka instrument" så är det inte mixen (den lät ju bra!) man ändrar, utan masteringseffekterna.

Jag menar, om Cutting Room tycker att gitarren är lite vass efter maximering så skickar dom ju inte tillbaka mixen till dig och ber dig sänka guran två dB? 😉

Även jag inser att mastering idag handlar om att tvångsmässigt slänga på en L2:a och nån multibandskompressor på stereomixen (jag gör det själv!), men det skadar inte att veta hur det funkar "på riktigt".

Bättre att "act as if", om du fattar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Men bör det inte fortfarande kallas mixning i det fallet du nämner?

Jo! 😉

sorry, sov. Jag har adlrig fattat det här

Hursomhelst - jag lägger nästan alltid en kompressor och ett reverb på master out. någon gång har jag haft ett litet chorus. Och jsut det - ett högpass på de låga frekvenserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dumb Dan: JAG kan iallafall uppleva att den inbördes balansen mellan instrumenten kan förändras en aning när jag exempelvis komprimerar mixen, men att jag kanske ändå tycker att helheten ändå låter bäst med just denna kompressorinställning. Då ser jag ingen anledning till varför jag inte skulle kunna gå tillbaka till mixen och rätta till problemet, när jag ändå har den möjligheten. Men det kanske är helt fel?

Är det isåfall bättre att nöja sig med något som låter sämre än att justera mixen? Är det inte viktigare att det låter så bra som möjligt än det görs på "rätt" sätt? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...