Jump to content
Annons

Sång, stämmor och stereobredding, doubler med VST


remote

Recommended Posts

Sång är svårt att  få låta proffsigt/fylligt även med en god mikrofon, studio och sångare/sångerska. Vad göra?
Stämmor, clona spår, stereobreddning förbättrar, men nåt mer steg saknas.

Not. Eq, kompression pitchning etc är bra utfört. Det är  alltså nåt mer (massor) som ska till.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Modern pop produktion? 

 

Leaden kan ha så många som 3 dubbar plus main. Dvs en mono dubb, sen 2st som man pannar. Allt måste vara stenhårt editerat med t.ex vocalign och även tunat likvärdigt. 

Lägg sen till, stämmor som i princip alltid spelas in x2 så man kan panorera även dessa.

 

Fx behandling varierar men en doubler av något slag fungerar alltid att blanda in, slap delay, reverb etc. Gärna flera reverb typer och delayer. T.ex 1 kort reverb för rumsimulering, ett längre som adderar djup. Slap echo är bra för att skapa djup, 8dels reverb för att skapa rymd etc. 

 

Mestadels kommer det dock till hur man "stackar" voxen i produktionen, vilket oftast kommer ner till subjektiva preferenser. Man gör vad man tycker passar som producent helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjärtligt tack!!! 
Ok jag förstår hantverket. Jag hade mina aningar att det måste till det du beskriver.

Har du möjligen några förslag på VST:er typ vocalign, doubler.
Vocalign från Syncroarts är möjligen för avancerad eller har lång startsträcka för nybörjare. Vad tror du?

Använder Cubse Pro 9.5  har många VST:er, men tycks sakna vocalign VST-funktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inga direkta genvägar tyvärr. Editering och bra tracking är nyckeln. 

Jag kan klippa dubbarna rätt hårt i mix, så man inte får några andetag, konstiga knäpp ljud på sidorna i stereo bilden. Man kan även klippa konsonanter osv. Allt för att skapa bilden av att det är 1 sångtagning och inte 4.

Vocalign är relativt enkel, finns säkert YT tutorials om man inte förstår. Doubler, Waves har några, en som heter doubler och soundtoys har väldigt bra fx med delay, doublers etc. 

 

 

Jag har några råa multitrack låtar på min hemsida, studiohaga.net/mixit. Det är metal men det är ändå rätt mkt dubbar osv på sången så får du en inblick hur man göra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
1 timme sedan, remote säger:

Hjärtligt tack!!! 
Ok jag förstår hantverket. Jag hade mina aningar att det måste till det du beskriver.

Har du möjligen några förslag på VST:er typ vocalign, doubler.
Vocalign från Syncroarts är möjligen för avancerad eller har lång startsträcka för nybörjare. Vad tror du?

Använder Cubse Pro 9.5  har många VST:er, men tycks sakna vocalign VST-funktion.

Jag tror att Steinberg tänker sig att det inte behövs någon specifik plugin då det är tänkt att du ska använda editeringen direkt i cubase med tex warp tool.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja dina låtar på din hemsida har bra sound,  sången toppen. Så vill jag också ha det....

Kollade en hel del på YT och många tycks skapa dub 1, 2, 3 från lead sång. Det var väl så du menade också?

Fin hemsida förresten. Lätt kan lyssna på din PROMO låtar utan att behöva soundcloud appen och liknande.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...