Jump to content
Annons

Avinstallera licenser?


hertingen

Recommended Posts

Hej,

Ska snart formatera om min studio dator och installera om windows, cubase, instrument och pluggar mm.
Så jag undrar om jag måsta avinstallera licenserna som jag har till tex cubase, battery... ilok osv.

Eller går det bra att bara formatera om datorn och sedan sätta tillbaka donglar och dyl så hittas/installeras licenserna via dom?

Mycket tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Ja det är bara omformatera datorn. Cubase måste du installera igen och även pluggar alla pluggar som du har installerat redan. Ilok gör ju bara att pluggar går att köra när de är installerade. Det tar tid att installera allt. Fick göra det när jag köpte ny pc förra året. Räkna med en kväll bara installera allt och få igång.

Fråga bara, varför tycker du att du behöver omformatera datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller iLok beror det på. Har du licenserna liggande på en dongle är det naturligtvis inga problem att omformatera hårddisken, men har du några iLok-licenser lagrade på din hårddisk ska du absolut avaktivera dem genom att lägga tillbaka licenserna i molnet innan du formaterar om hårddisken. Annars är de i värsta fall förlorade.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-05-20 på 22:02, Die Hard säger:

Ja det är bara omformatera datorn. Cubase måste du installera igen och även pluggar alla pluggar som du har installerat redan. Ilok gör ju bara att pluggar går att köra när de är installerade. Det tar tid att installera allt. Fick göra det när jag köpte ny pc förra året. Räkna med en kväll bara installera allt och få igång.

Fråga bara, varför tycker du att du behöver omformatera datorn?

Tack för ditt svar. Hade det inte varit för att det blev något galet när jag uppgraderade datorn med ssd diskar och clonade de gamla hårddiskarna så hade jag inte formaterat om den. Den har gått som en klocka sedan 2012. Men som det är nu fungerar inte allt optimalt. Ibland kraschar program och den hittar inte filer osv. Vilket den aldrig hade problem med innan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-05-20 på 22:22, Sostenuto säger:

Vad gäller iLok beror det på. Har du licenserna liggande på en dongle är det naturligtvis inga problem att omformatera hårddisken, men har du några iLok-licenser lagrade på din hårddisk ska du absolut avaktivera dem genom att lägga tillbaka licenserna i molnet innan du formaterar om hårddisken. Annars är de i värsta fall förlorade.

Tack för infon. Den enda licensen som jag inte vet hur det står till med är den till Battery 3. Går jag in i Native Instruments Service Center så ser jag ju att den är aktiverad där. Har ingen dongel kopplad till den. Hur bör jag göra med den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
13 timmar sedan, hertingen säger:

Tack för infon. Den enda licensen som jag inte vet hur det står till med är den till Battery 3. Går jag in i Native Instruments Service Center så ser jag ju att den är aktiverad där. Har ingen dongel kopplad till den. Hur bör jag göra med den?

Du har väl laddat hem Native Access? Den har ju ersatt Service Center nu över ett år i alla fall. Minns att SC började bråka med min dator och sen när jag hämtade hem NA så försvann problemen. Du har väl bibliotken till Battery sparade? Pluggar i sig självt installerar man ju med NA idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, Die Hard säger:

Du har väl laddat hem Native Access? Den har ju ersatt Service Center nu över ett år i alla fall. Minns att SC började bråka med min dator och sen när jag hämtade hem NA så försvann problemen. Du har väl bibliotken till Battery sparade? Pluggar i sig självt installerar man ju med NA idag.

Nej det har jag inte laddat hem. Jag har fortfarande Service Center. Ja, alla biblioteken har jag sparade. Om jag uppdaterar till Native Access, kan jag avinstallera min licens där? Jag har ju Battery 3 fristående. Alltså inte som en del i ett Native Instruments Komplete boundle. Påverkar det något att det är samma dator som jag ska installera på igen sedan? Licenserna brukar ju vara låsta till en viss dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nä Ni's pluggar är inte låsta till någon dator. Du har ju redan reggat pluggen genom SC så när du sen ska installera pluggarna igen så bara hämta hem NA och logga in på den med ditt lösenord sen är det bara trycka på installera pluggen. Ja och installera biblioteken manuellt så klart.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-05-22 på 21:50, Die Hard säger:

Nä Ni's pluggar är inte låsta till någon dator. Du har ju redan reggat pluggen genom SC så när du sen ska installera pluggarna igen så bara hämta hem NA och logga in på den med ditt lösenord sen är det bara trycka på installera pluggen. Ja och installera biblioteken manuellt så klart.

Ok. Tack för det. Så då är det bara att formatera om datorn då? Och jag behöver inte Battery 3 cd-skivan att installera ifrån heller då om jag tolkar det hela rätt? Förutom för biblioteken då? Eller är det bättre om jag kopierar dom från datorn som det är nu och sen flyttar över dom till Battery 3 mappen manuellt efter den nya installationen? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...