Jump to content
Annons

Blåbär

Recommended Posts

Hej, jag läst omkring i olika trådar och googlat runt om ljudisolering och akustikbehandling, men blir bara mer förvirrad, ju mer jag läser.

Jag har ett uterum, som tanken är att jag ska göra om, eller bygga om till studio.
Den ska endast användas till inspelning av sång.
Jag tänker att det kanske vore bra att ljudisolera, då jag inte vill att eventuellt ljud utifrån ska förstöra mina inspelningar.

Så hur ljudisolerar man?

Först trodde jag att glasull, eller stenlull var det som isolerade, det kanske det gör?
Men när jag läst mer så förstår jag det som att det absorberar mellan den gamla väggen och den nya väggen, och att det är tjockt gips och/eller något annat material som ljudisolerar?

Sen var det någon som skrev om markskivor, så jag googlade lite och hittade:
https://www.bauhaus.se/markskiva-isover-38-50-4-8m.html
Som man kanske kan sätta direkt på väggen?
Eller behövs det gips utanpå dom också?

Sen hittade jag någon självhäftande ljudisolering i skum:
https://www.silentswede.se/ljudisolering-studio/ljudisolering-till-studio/ljudisolering-till-studio-silentswede-neo
Det verkar ju smidigt, men det kanske inte funkar som ljudisolering, utan mer som akustikbehandling?

Jag hade tänk täcka för fönstret helt med, vilket material det nu än blir.
Men dörren är ju lite knepigare.
Man kanske kan bygga en avtagbar vägg som man kan ställa för medan man spelar in?

Sen hade jag ju helst velat göra något åt golvet också, och då gör man kanske ungefär likadant som med väggarna?
Bygger nytt (flygande?) golv, med glasull, stenull eller markskivor i?
Och kanske likadant med taket?

Som jag förstår det så är det just ljudisolering som är viktigast vid inspelning av sång.
Men det kanske hade varit bra att akustikbehandla lite också?
Att sätta upp lite ljudabsorberande skum på väggar, och kanske i alla hörn förutom där man har sånghörnan, eller ska man ha det i sånghörnan också?

Är tacksam för svar! 🙂
//Blåbär

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan!

Hur du ska ljudisolera styrs av vad för typ av buller du vill stänga ute. Är det tex däcksbuller från en väg på avstånd klarar man sig med en enklare lösning jämfört med buller från en intilliggande väg som är hårt trafikerad. 

Vanligast bygger man med gips och isolering i regelfacken. Som du skriver så är det den tunga gipsen som ger den stora ljudreduktionen. Isolering i sig har extremt dålig ljudreduktion medan den höjer en gipsväggs ljudreduktion när den placeras i regelfacken.

Det finns ju rätt mycket skrivet om ljudisolering här på forumet som du kan kolla.

Vad gäller rumsakustik för sånginspelning är det enklast och billigast att döddämpa (minst 145 mm isolering i vägg och tak) om rummet är litet (rummet blir dock lite trögdrivet). Produkterna du länkade till är olämpliga både för ljudisolering och rumsakustik. De material du behöver finns på brädgården, gips, reglar och mineralull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Då tror jag att en enklare ljudisolering passar.

Jag trodde det var bra att ha kvar en del akustik i rummet vid sånginspelningar.

Men du säger minst 145 mm isolering i vägg och tak, är det då utöver ljudisoleringen?
Eller jag får för mig att döddämpa är när man akustikbehandlar ett rum så mycket att det inte finns nån akustik kvar, det kanske det inte är?
 

Redigerat av Blåbär
  • Förbryllad 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...