Jump to content
Annons

Dags för ny dator!


The Edge

Recommended Posts

Tänkte skaffa mig en ny dator till hemmastudion. Den ska bara användas till musikbruk och ska funka bra med Cubase SX och en del VST-instrument som t.ex. Groove Agent och Broomstick Bass. Ljudkort tänkte jag ta från min gamla dator som har ett VSL 2020. Har byggt en på inets hemsida, så vad tror ni:

Nightshade P4:

Nightshade P4 Grundkonfiguration

Intel Pentium IV 540J 3.2GHz

2x512MB DDR PC3200

Sparkle GeforceFX 6200 TC 128MB PCIe

160 GB Hitachi Deskstar 7K250 7200rpm

80 GB Seagate Barracuda 7200.7 NCQ

Benq 16x DVD Bulk Svart

Windows XP Home SP2 Svensk OEM

Ni kan bygga vidare på:

http://www.inet.se/index_main.asp?Switch=Butik

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här kommer mer info om datorn. Själv förstår jag inte så mycket av det, men det finns säkert någon annan som gör.

Nightshade byggs med ett Elitegroup 915P-A2 med Intel 915P-chipset som stödjer Intel CPU:er med upp till 800MHz FSB och socket 775. Det är bla. utrustat med PCI Express, USB 2.0, S-ATA, GB LAN och 8-kanals ljud. Vi har även ersatt Intels CPU-fläkt med en Zalman 7700 ALCU och monterat ett Firewirekort med 3st utgångar. Allt byggs i ett snyggt Plexiblack kabinett tillsammans med en svart floppydrive och nätaggregat på 350W från FSP.

Låter det bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Mina förslag: Ifall du är det minsta osäker på ifall hårdisk-utrymmet du valt kommer förbli tillräckligt så köp större hårdiskar, prisskillnaden är obetydlig!

Mer minne! Hellre 2.8 GHz / 2 GB RAM än 3.6 GHz / 1 GB RAM, i synnerhet om du ska använda mjukvarusamplers! Köp ett fläktlöst grafikkort då fläktar

i grafikkort många gånger kan ha ett synnerligen besvärande ljud! Satsa på en tyst Låda, värt varenda krona! Annars verkar det vara en grym dator 😄!

Mvh Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

liqwid (oregistrerad)

vill man ha en så tyst dator som möjligt väljer man inte en p4a då den genererar bra mycket mer värme än exempelvis en athlon 64.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! 😉

Det får bli seagate-diskar och, om pengarna räcker, även mer RAMminne(2x1024).

Men det fanns en jäkla massa grafikkort och välja på hur vet jag vilka som har fläkt och inte? Är det någon som har lust att gå in på

http://www.inet.se/index_main.asp?Switch=Butik -sedan klicka på datorer, Inet stationära datorer, Nightshade P4 och till sist bygg om datorn och tipsa mig om ett billigt tyst grafikkort. Det behöver inte väl inte vara bra om man bara använder datorn som studio.

Fick alldeles nyss ett mail från tillverkaren där det stod:

Nightshade är utrustad med ett tystnätagg (20db) och även marknadens tystaste

CPU-fläkt (20db).

Det måste väl innebära att själva "lådan" är ganska tyst ändå?

Till sist datorn har två USB 2.0. Vad är det för skillnad på det och vanlig USB?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv en Extreme P4. En polare har Play P4. Båda har funkat bra förutom att jag fick reklamera ett grafikkort.(Fick ett nytt 6800 GT istället för ett 6800 GT Lite) 😉

Hade jag fått ändra något nu skulle jag valt ett annat moderkort än Elitegroup, inte för att det har krånglat men det är väl den komponent de har sparat på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv en Extreme P4. En polare har Play P4. Båda har funkat bra förutom att jag fick reklamera ett grafikkort.(Fick ett nytt 6800 GT istället för ett 6800 GT Lite) 😉

Hade jag fått ändra något nu skulle jag valt ett annat moderkort än Elitegroup, inte för att det har krånglat men det är väl den komponent de har sparat på.

Gött att den har funkat bra. Det grafikkortet du har, 6800 GT, är det fläkt på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har pratat med luthman och enligt dem så är DELL senaste 8400 burk utrustat med 915/925 chipset.........och det är bara i FROST burkar som de funkar med musikgöra.........pga en egen twekning av dessa chips..........jag har ingen aning själv.......men tänkte ge dig en tankeställare........så du inte hamnar där jag är.......i knaster helvetet.................!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har pratat med luthman och enligt dem så är DELL senaste 8400 burk utrustat med 915/925 chipset.........och det är bara i FROST burkar som de funkar med musikgöra.........pga en egen twekning av dessa chips..........jag har ingen aning själv.......men tänkte ge dig en tankeställare........så du inte hamnar där jag är.......i knaster helvetet.................!

Det var mycket att tänka på.....vad innebär 915/925 chipset? Är det bra eller dåligt? Finns det på datorn jag tänkte köpa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv en Extreme P4. En polare har Play P4. Båda har funkat bra förutom att jag fick reklamera ett grafikkort.(Fick ett nytt 6800 GT istället för ett 6800 GT Lite) 😛

Hade jag fått ändra något nu skulle jag valt ett annat moderkort än Elitegroup, inte för att det har krånglat men det är väl den komponent de har sparat på.

Gött att den har funkat bra. Det grafikkortet du har, 6800 GT, är det fläkt på det?

Ja, det är fläkt på det. Det är ett grymt spelkort, dock inte speciellt tyst men det är kul att spela. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har pratat med luthman och enligt dem så är DELL senaste 8400 burk utrustat med 915/925 chipset.........och det är bara i FROST burkar som de funkar med musikgöra.........pga en egen twekning av dessa chips..........jag har ingen aning själv.......men tänkte ge dig en tankeställare........så du inte hamnar där jag är.......i knaster helvetet.................!

Alltså........enligt vad jag hört........så är det inte att rekomendera........915/925 chipset..........enligt luthman så är de ordentligt twekade i FROST burkarna, typ acm 40 osv.........vad jag hört.............

Redigerat av Tomazo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har pratat med luthman och enligt dem så är DELL senaste 8400 burk utrustat med 915/925 chipset.........och det är bara i FROST burkar som de funkar med musikgöra.........pga en egen twekning av dessa chips..........jag har ingen aning själv.......men tänkte ge dig en tankeställare........så du inte hamnar där jag är.......i knaster helvetet.................!

Alltså........enligt vad jag hört........så är det inte att rekomendera........915/925 chipset..........enligt luthman så är de ordentligt twekade i FROST burkarna, typ acm 40 osv.........vad jag hört.............

Varför ens använda 915/925 chipset i en FROST-burk då? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack vare bra svar så börjar datorn ta form. Så här ser det ut att bli:

Processor: Intel Pentium IV 540J 3.2GHz

Minne: 2x1024MB PC3200 Samsung

Grafikkort: Sparkle GeforceFX 6200 TC 128MB PCIe (Dom byter ut fläkten mot passiv kylning, eller vad det var)

Hårddisk: 160 GB Seagate Barracuda 7200.7 NCQ

Hårddisk: 80 GB Seagate Barracuda 7200.7

DVD Läsare: Samsung 16x DVD OEM Svart

CD/DVD Brännare: Samsung CDRW 52x24x52x Svart

Operativsystem: Windows XP Home SP2 Svensk OEM

Ljudkort: VSL 2020

Är det någon som har någon idé om vad som kan finslipas ytterligare eller ser det bra ut nu?

Den kommer att kosta nästan 12 lakan exkl. ljudkortet. Är det prisvärt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Är det någon som har någon idé om vad som kan finslipas ytterligare eller ser det bra ut nu?

- Ser mkt bra ut detta här, bara en liten detalj - byt DVD till Plextor som rekommenderats både i tidningen Studio och på detta forum!

(Skippa eventuellt CD-spelare då man som sagt kan både bränna och läsa CD i DVD´n!

Mvh Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, om jag fattat det rätt:

Jag tar bort DVD-läsaren och byter ut brännaren mot en Plextor. Men vad är det som gör Plextor så bra? Den är trots allt väldigt dyr.

Jag hade inte tänkt att använda dubbla skärmar, men tack för tipset ändå! 😄

Jag tror VSL 2020 är tillverkat av Steinberg. Deras logga är iaf överallt på förpackningen. Köpte kortet för några år sedan och det har fungerat alldeles utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Svår fråga, det den är riktigt bra på är söktiden som är halverad jämfört med 7,200 rpm:arna! Vet inte när man behöver låg söktid mest?

Nackdelen är att ifall du fyller upp den så blir den kanske t.o.m långsammare än en lika full men nästan tom defragmenterad 200 GB:are!(?)

Se till att det är senaste versionen då den tidigare väsnas utav bara hlvte!

Mvh Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan säga att på min dator (3.0 Ghz CPU, 1 GB RAM och 1 (en) st vanligt 7200-HD, 160 GB) så slår CPU-mätaren i botten långt innan HD-belastningen ens blir synlig. Det beror väl i och för sig lite på vad man spelar in; Än så länge har jag mest suttit med demos till våran nästa skiva, och då har det varit mycket VST-instrument och bara några få audio-spår. Om man däremot spelar in väldigt mycket audio-spår så kanske man kan vinna lite prestanda på att ha en snabb HD.

Om jag inte kommer ihåg alldeles tokigt så måste man ha XP Pro om man vill ha stöd för dubbla processorer. Dubbla skärmar hänger nog mer på grafikkortet (att det har två utgångar), fungerar vad jag vet med XP Home ändå.

Sällar mig i övrigt till de som undrar vad det är som är så bra med dom här Plextor-brännarna? Själv har jag en NEC DVD-brännare, har inte haft några som helst bekymmer med den på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag byggde en dator med Plexiblack kabinett åt en tjejkompis och den brummar som en fiat. Jag rekommenderar att byta ut nätagget om man ska använda den till musik.

PS www.pc-kungen.se är billigare än Inet. Men har dyrare frakt DS

Redigerat av Nanne
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter detta bättre?:

"ett nätaggregat på 350W från FSP är det monterat i ett stilrent CoolerMaster Centurion 5B-kabinett."

Denna dator är en annan kabinett och har ett annan "baspaket" men jag kan ändå välja samma övriga delar.

Enda skillnaden var att det fanns fler alternativ på RAM-minne. Vilket är bäst, DDR2 eller 240-pin?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...