Jump to content
Annons

KarinH

Recommended Posts

pme (oregistrerad)
7 minutes ago Danne Z sa:

Här kan du läsa på så det blir rätt nästa gång du uttalar dig. 🙂

http://www.carlssonkult.se/bassreflex.aspx

Du kanske själv ska försöka förstå vad du läser innan du rekommenderar det som något slags fakta. För visso är det en ganska ok artikel. Men du har visst inte förstått något av det fundamentala i fysiken. För att du ska ha en resonans behöver man två objekt med energi växelverkan. I lådan kan du lagra lufttryck, men du behöver något som kan växelverka med lufttyck för att kunna få en resonans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)
40 minutes ago Danne Z sa:

Exakt!

Vad tror du basreflexrören är till för?

Skapa en sekundär pol i s-planet, eller möjligen primär beroende på Qts.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago knuff sa:

En viktig sak att komma ihåg är att rummet om möjligt är ännu viktigare än högtalarna, i alla fall lika viktigt. Utan basfällor och absorbenter blir det inte så kul och man får aldrig höra högtalarnas potential. 

Jag är lite osäker på vad basfällor är, googlade på bilder men blev inte mycket klokare...

Rummet jag tänkte använda är ca 25kvm, ganska lågt i tak med 3 dm sågspån ovanpå, tritexskivor i väggarna och gammalt trägolv jag tänkte lägga en matta över.

Inte ett modernt hus med andra ord....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)
På 2017-11-03 at 23:07 Claes sa:

Gillar du ADAM A7X, så tycker jag att du också ska överväga EVE SC207, som enligt min mening är snäppet bättre - trots att jag har varit helt ADAM-frälst i många år...

Vad är det för skillnad? På vilket sätt tycker du EVE SC207 är bättre? Rakare och ärligare? Eller låter skönare?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago Hammurajen sa:

Vad är det för skillnad? På vilket sätt tycker du EVE SC207 är bättre? Rakare och ärligare? Eller låter skönare?

När jag pratar om monitorer, så innebär "bättre" aldrig någon försköning, utan att det är bättre på riktigt. 🙂

I denna jämförelsen är EVE renare längre ned i botten (antagligen delvis för den fyrkantiga basporten i baksidan, istället för ADAM:s runda i fronten, som ibland också kan ge lite blåsljud) och lite rakare i miden. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 hours ago KarinH sa:

Jag är lite osäker på vad basfällor är, googlade på bilder men blev inte mycket klokare...

Rummet jag tänkte använda är ca 25kvm, ganska lågt i tak med 3 dm sågspån ovanpå, tritexskivor i väggarna och gammalt trägolv jag tänkte lägga en matta över.

Inte ett modernt hus med andra ord....

I en gammal träkåk med ett så hyfsat stort rum har du verkligen bra förutsättningar att få till både bra inspelningar och bra mixar. I betongkåkar är det typ hopplöst om man inte bygger rum i rummen för typ en miljon. Betydligt bättre med äldre trähus, rena drömmen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)
16 hours ago Claes sa:

När jag pratar om monitorer, så innebär "bättre" aldrig någon försköning, utan att det är bättre på riktigt. 🙂

I denna jämförelsen är EVE renare längre ned i botten (antagligen delvis för den fyrkantiga basporten i baksidan, istället för ADAM:s runda i fronten, som ibland också kan ge lite blåsljud) och lite rakare i miden. 

Ah, OK. 

Som jag har förstått gillar du också Ultrasone hörlurar. Skulle du säga att EVE-monitorerna "matchar" ett par Ultrasone-lurar? Vad jag menar är följande: Har problem med att mixar låter så olika när man växlar mellan monitorer och lurar. Hade Beyerdynamic DT250-lurar tidigare men bytte upp mig i våras till Ultrasone Pro 2900i. Lurarna i sig låter ju olika men ingen av dem låter heller som mina Event SP8-monitorer. Håller på och ändrar fram och tillbaka i mixarna beroende på vad jag lyssnar i och känner att det inte funkar så bra. Event SP8:orna låter nog mer "skönt" än rakt och ärligt är jag rädd. Är därför sugen på att byta ut dem till några bättre monitorer, men vill som sagt också gärna att de just "matchar" ljudet i lurarna så att kontrasterna inte blir så stora. (SP8:orna är dessutom alldeles för stora för mitt lilla studiorum)

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago Hammurajen sa:

Ah, OK. 

Som jag har förstått gillar du också Ultrasone hörlurar. Skulle du säga att EVE-monitorerna "matchar" ett par Ultrasone-lurar? Vad jag menar är följande: Har problem med att mixar låter så olika när man växlar mellan monitorer och lurar. Hade Beyerdynamic DT250-lurar tidigare men bytte upp mig i våras till Ultrasone Pro 2900i. Lurarna i sig låter ju olika men ingen av dem låter heller som mina Event SP8-monitorer. Håller på och ändrar fram och tillbaka i mixarna beroende på vad jag lyssnar i och känner att det inte funkar så bra. Event SP8:orna låter nog mer "skönt" än rakt och ärligt är jag rädd. Är därför sugen på att byta ut dem till några bättre monitorer, men vill som sagt också gärna att de just "matchar" ljudet i lurarna så att kontrasterna inte blir så stora. (SP8:orna är dessutom alldeles för stora för mitt lilla studiorum)

Tyckte adam Ax7 lät väldigt likt mina ultrasone 2500

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
På 2017-11-05 på 16:24, KarinH säger:

På vilket sätt skiljde dom sej åt?

Ursäkta sent svar. Det tar för lång tid att gå in på alla de olika modellernas egenskaper. Jag och mina kollegor har iaf ägt och noga testat de flesta i den prisklassen och Dynaudio bm mk3 serien är de som jag tycker bäst om för både lyssning och mix. Mina Quested är bättre men de kostar över 50 000 kr också, på svaga nivåer är Dynaudio faktiskt bättre än Quested som måste spela starkt för att prestera rätt. Mina Genelec 8040 är bra men jobbiga att lyssna länge på, inget snack om saken att de är ngt vassa och påfrestande men ändå ett bättre mixverktyg för mig än Adam / Focal / Yama / JBL / Mackie / Neumann i den prisklassen. Skulle jag dra iväg till landstället för att mixa så tar jag med mig mina älskade Dynaudio och lämnar Quested och Genelec  i studion.

Jag hade både bm5 och bm6 (mk3) i studion innan köp och de låter extremt lika varandra, 6orna kan spela starkare och längre ner i basen men jag kände att 5orna var tillräckligt bra.

Ett bra alternativ om du sitter nära och inte spelar starkt är APS Klasik. Sköna för öronen, små/smidiga. Vi fördrog dessa framför passiva Amphion som är extremt populära på gearslutz.

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2017-12-03 på 12:28, knuff säger:

Du tycker inte att dom är jobbiga runt 2 khz? Om man kollar på frekvenskurvan ser dom ut att kunna vara det…

Nä. Jag velade mellan de här o Yamaha HS7, tyckte de här verkade anings bättre med lite mer botten. Jag har haft svårt att sätta volymen på min egen dova sång förr, den har blivit för stark i andra system, nu blir det som jag vill ha det även i bilar hemma o överallt. Funkar bra både med och utan sub, lätt att mixa basgitarr o kagge. Fast jag har även två andra system två små Mixcuber, såna borde alla ha som andralyssning.

Har även sub som går från 50 ner till 30 hz, JBL tappar från 50 o neråt. Monterade nyss en golvbrytare på en nätsladd till subben så jag kan slå av o på den utan att lämna mixplats, hade en extra lång o ärevördig kabel från en Revox B77. Ska t studion nu o testa det nu.

Det finns en hel testar JBL308 vs Yamaha H7 på nätet att läsa. Ganska jämt skägg.

20171204_212042.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, knuff säger:

Jag tycker Yamahas monitorer HS7 förvränger ljudbilden på ett häpnadsväckande sätt. Näsigt och fult. Intressant att så pass billiga högtalare som JBL SLR serie får så bra kritik, kanske måste kolla upp dom.

De kanske har slavarbetare som bygger dom? Diskanthornet är ett lika som i deras svindyra monitorer, och att sweetspoten är ovanligt bred stämmer väldigt bra. Jag kan i alla fall mixa så jag nästan kan vara säker på hur det kommer att låta i bilen o andra system. Volvo V70 har skitbra stereo, avslöjar direkt om jag gasat för mycket lågbas, nu får jag till det typ direkt utan att springa o lyssna överallt. Ljudet känns ganska lika när jag skiftar mellan diverse lurar också.

Det lilla jag lyssnat på Yamaha så gillade inte jag dom heller. Jag hade ett par beg H7 på gång men valde JBL i alla fall. Med subben på kan man spela högt så ini h-e utan dist om man vill. Men de funkar bra på låg volym också.

Har upptäckt att man har en stor fördel av att lyssna på referens köpemusik både med och utan sub, då kan man få en liten hint om hur de skruvat basar o kaggar. Mycket användbart. Efter stort funderande så kopplade jag ljudet först till JBL monitorerna, sen vidare därifrån, (utan nåt delningsfilter som jag först tänkte skaffa) till subben som har valbar delningsfrekvens med 50 hz som lägsta, o så har jag ställt in den. Jag gjorde först tvärtom typ "som man ska" o matade först till till subben med samma delning, men kom snart på att delningsfiltret inte påverkade delningen i monitorerna alls, men att kretsarna ändå sabbade ljudet i monitorerna, det blev lite lika som förr att jag fick lite för lite lågmid, och basen vid vid 50 hz försvann också. Hela ljudet försämrades av kretskortet. Så bra ljud som jag får vid lyssning från Spotify eller cd-spelare har jag aldrig hört förr. Jag har en skitdyr EQ-burk, men minsta lilla jag höjer en db nånstans låter köpemusiken lite sämre. Kul med bra lyssning till slut. Det finns förstås bättre men jag gillar det jag har nu. Slarvar jag inte med att även lyssna i Avantone Mixcuberna blir det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...