Jump to content
Annons

Hemmastudio, hur gör djur?


saZmer

Recommended Posts

Hej!

Jag har börjat intressera mig för att spela in musik på senaste! Jag är ingen fena på att lira, men kan spela lite piano och lite gitarr. Tänkte koppla ihop mitt elpiano, min halvackustiska gitarr, en mick och min dator.

Jag har inga krav på proffsstudioljud precis, men jag vill ju att det ska låta OK och att det inte är några dåliga grejor jag köper!

Jag har läst runt på internet den senaste veckan, och funderar på vilket som fungerar bäst:

Ljudkort + mixerbord eller ljudkort + mikpreamp?

Vilket är mest prisvärt/bäst?

Kommer också att behöva inhandla en mick för sång, vilken?

Prylarna kommer att användas till att jag plonkar själv hemma, så mer än 2 kanaler åt gången är det ju inte tal om..

Priser runt max 4000 för hela kittet hade jag tänkt mig, vad ger bäst grejor?

Tacksam för all hjälp 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)

glöm inte att med tiden blir du bättre och då vill du ha mer varför du kanske ska titta lite längre fram och satsa på lite fler kanaler och sådant som man oftast gör när man blir bättre.

Botten upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

M-Audio Audiophile 2496* + Mackie TAPCO 6306 + TSM MT87S, JJlabs C010B, ADK A51** = 2750:-

Mvh Peder

* "Delta Audiophile" kostar 1050 hos luthman men verkar lite oklart exakt hur det ser ut och vad som specifikt skiljer ifrån vanliga "Audiophile 2496", om ngt?

** Baserat på MT87´s pris à 695:- (Ryktas om att alla dessa är samma mikrofon som tillverkas i en liten by i södra Kina?

(Bilden föreställer egentligen 27,995 kr´s mikrofonen Neumann U87 (efter ubåten) men då dom ovan är väldigt lika tog jag denna mer högupplösta bild istället!))

Link to comment
Dela på andra sajter

Audiophile 2496 verkar vara det givna valet hos de flesta, så det kör jag nog på..

Kvalitétsmässigt, vad tjänar jag på att köpa en mixer istället för ett mikpreamp? Varför valde ni båda att tipsa om mixrar?

Är det sämre kvalité på preampsarna i mixrarna? Märker jag av det?

Tack 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken miss!

Jag har beställt det där ljudkortet som du rekommenderade, och det verkade bra! Men nu har det visat sig att min nästa dator blir en bärbar, om en månad eller så, och då fungerar det ju inget vidare med ett sånt kort!

Så nästa plan är ett extern ljudkort istället, antar jag?

Vad rekommenderas då?

Tack för ert tålamod 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...