Jump to content
Annons

AT822 & DAT för fältinspelning


moshisushi

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att kolla runt efter bra utrustning för fältinspelning. Audio Technica AT822 verkar vara den mest prisvärda X/Y-mikrofonen, så den är i princip ett spikat köp. Dock har jag en del frågor om kringutrustning:

* Jag behöver någon form av suspension/pistolgrepp. Vilket fabrikat/modell rekommenderas till AT822? Har kollat en del på Rycotes hemsida, men det ser väldigt dyrt ut.

* Hur bra är vindskyddet som hänger med? Jag tänkte undvika att köpa en riktig windjammer redan nu, även om jag nog fixar en sådan senare.

* Behöver jag extra preamp för att koppla mikrofonen till en portabel DAT (har kollat på Sony TCD-D7/D8 framförallt)?

* Hur mycket sämre är den gamla TCD-D3 än t.ex TCD-D7? Vilka andra företag gör bra protabla DAT-bandare?

Tack på förhand

//Henry

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjosan

Är du intresserad av Dat eller skulle kunna tänka dig en solidstate recorder?

Jag spelar in allt ljud till våra filmer i skolan med en Marantz PMD670. Allt ljud hamnar på ett flashminne istället och lägger sig som vilket filformat du än vill ha. Det är usb interface så det går snabbt å smidigt att få över det. Annars hade väl Fostex en liknande, kallad Fr-2 tror jag.

Glömde nämna att det är 2 preamps på marantzerrecordern, och fantommatning.

Redigerat av Shattered
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har behov av att spela in filmljud på fältet, en mikrofon på bom och separat inspelningsapparat i någon form. Har hittills använt den inbyggda miken i Canon XM1 men är inte nöjd. Tyvärr är investeringsbudgeten ynklig så det gäller helst att träffa rätt på en gång.

Vad ska man spela in på? Jag vill inte släpa runt på en laptop. Funderade ett tag på en Marantz PMD660, men när man kollar recensionerna på nätet så får den väldigt mycket kritik för brusiga mik-förstärkare. Gäller detta också för PMD670?Var i Sverige kan man handla dessa grejer till bästa pris?

Nu har det kommit ut en PMD671 också som ska vara bättre, men den hamnar lite utanför mitt prisområde. Roland har sin Edirol R-1 som är billigare, men den verkar mer som en leksak. Stämmer det? Finns det några minidiskar som är bättre? Eller DAT?

Mikrofon är ett annat knepigt område. Helst vill man ju ha en Neumann-historia, men då gäller det att lyckas med ett riktigt skambud. Funderar istället på en Röde NT-3, dels för att den verkar ge bra prestanda i förhållande till pris, men också för att den går att köra på batteri vilket gör den mer flexibel. Finns det någon här som vill kommentera den?

/T.R.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Twilight!

Har ingen erfarenhet av PMD660, jobbar däremot med PDM670:an och jag gillar den skarpt. Den lånar jag från skolan så jag vet inte riktigt vart dom har köpt den, är själv intresserad av en så jag skall kolla upp eventuella återförsäljare.

Minidisc är ingen höjdare och daten ger visserligen bra ljudresultat men tar däremot längre tid när du ska tanka in det på datorn.

Mikrofonbiten får jag däremot lägga mig på.

Vad för ändamål ska du använda detta till? Filmljud, reportage?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för upplysningen! Återkom gärna till mig om du hittar en PDM till rätt kurs.

Miken jag söker är främst tänkt att användas för att banda synkat ljud till film genom att hänga längst ut på en bom och segla över huvudet på skådisarna. Den får dock gärna vara så pass allround att den även funkar för att ta in miljöljud, banda tramp och andra effekter, lägga speakertexter etc.

/T.R.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp inte vanlig MD. Köp inte DAT.

Köp en Hi-MD som kan spela in okomprimerad PCM i 16/44. Sedan är det bara att tanka till datorn och spara som wav. USB1 endast, men går ändå mycket snabbare än realtidsöverföring, som DAT kräver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är själv ute efter att köpa en portabel digital inspelningsapparatur. Har använt en vanlig net-md sedan tidigare. men eftersom man vill ha bättre kvalité så måste man byta upp sig, Net-MDn är ju liten och smidig, Hi-MDn likaså, därför blev den automatiskt intressant.

Har kollat på maranzen också, dock avskräckte priset en aning, i den lokala musikaffären så skulle dom ha närmare 10 000:- för en sådan, för dom pengarna får man ju en halvschysst laptop.

Kan man få höra varför Hi-MDn inte var någe vidare, något konkret sådär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper du en MD spelare så får du komprimerat data inte äkta WAV filer. Sen vet jag inte om det går att föra över data från MD:n till datorn (digitalt) eller bara åt andra hållet. Kolla upp det i sånna fall innan köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

den ska även kunna användas som en portabel hårddisk, förstår mig inte på hur man isåfall kan använda sig av ett komprimeringsformat som inte är förlustlöst, den klarar visserligen av mp3, wma, ATRAC etc, men jag tror inte att den komprimerar all data på disken..

Det som jag skulle vilja veta är hur bra AD omvandlaren är, SNR nivåer etc.

har läst ytterligare lite till om Edirolen, och som det verkar så är det ganska svårt att få tag på kompatibla CFminnen, vilket är en stor nackdel.

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt tillverkarens hemsida så är det bara vissa CFkort som fungerar, vissa modeller av vissa storlekar av vissa tillverkare, blir lätt rörigt om man inte kan få fram exakt vilken modell det är hos nätbutiker etc..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog att man lungt kan köpa vilket nytt SanDisk kort som helst och det passar till din R1:a, men kan ju vara smart att fråga först. Har även läst att den skall klara 4 GBs kort (och i framtiden även 8 GB:s kort?).

Fördelen är ju priset annars, 4.500 är ju rätt billigt för en sån här maskin. Nackdelen är att den inte har en riktig XLR port.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...