Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej allesammans!

Jag har nu tĂ€nkt att investera i min första analoga synth. Det ser ut som att det blir en Moog Mother-32. Är det ett bra alternativ att börja med? Jag Ă€r inte helt ute och cyklar nĂ€r det kommer till synthar och Ă€r dĂ€rför intresserad av nĂ„got mer Ă€n nybörjargrejer.

Det jag undrar lite Àr vÀl mest om det tekniska kring det. Jag har nÀmligen ett Saffire Pro 24 DSP interface. GÄr det att plugga den rÀtt in i det för att spela in i FL Studio som jag anvÀnder mig av?

Sen ocksÄ om jag kan koppla en vanlig USB-midikeyboard till Mother-32 för att spela via den?

Sist men inte minst sÄ verkar det som att www.emusic.com Àr billigast. Har aldrig bestÀllt nÄgonting dÀrifrÄn sÄ tÀnkte höra om ni tycker att det Àr ett pÄlitligt företag?

Tack pÄ förhand!

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Mother32 har bara MIDI in och ingen USB sÄ du behöver ett keyboard med MIDI ut för att kunna spela M32. SKall du koppla ihop M32 med din dator sÄ mÄste du ha MIDI ut frÄn datorn antingen via ett speciellt MIDI kort eller via ditt USB/MIDI keyboard. SÄ vitt jag förstÄr sÄ har ditt ljudkort MIDI in/ut sÄ det kommer att funka.

emusic Àr bra.

Mother 32 Ă€r en monofon semimodulĂ€r synt, mycket modulationsmöjligheter men samtidigt begrĂ€nsad eftersom den bara har en oscillator.  Är du familjĂ€r med modulĂ€rtĂ€nk sĂ„ Ă€r detta en bra start för att bygga vidare pĂ„. 

SjÀlv skulle jag kanske inte vÀlja M32 sjÀlv som första analoga synt utan tittat pÄ följande (OBS personlig smak):

Korgs nya Monologue har förvisso inte lika avancerade modulationsmöjligheter men har tvÄ oscillatorer och man kan fÄ den i guld! 

Korg Minilogue som Àr polyfon med massa fina modulationsmöjligheter, den skulle vÀlja just för polyfonin och priset.

Behringer Deepmind12 en riktigt ball analogdesign för rimliga pengar.

Moog Subfatty eller Minitaur, om jag skulle vÀlja en Moog. Jag vill gÀrna ha minst tvÄ oscillatorer pÄ en monosynt, man kan göra sÄ mycket mer Àn om man bara har en oscillator. Och Subfatty och Minitaur har tvÄ oscillatorer.

Redigerat av drloop
Postat

Mother32 har bara MIDI in och ingen USB sÄ du behöver ett keyboard med MIDI ut för att kunna spela M32. SKall du koppla ihop M32 med din dator sÄ mÄste du ha MIDI ut frÄn datorn antingen via ett speciellt MIDI kort eller via ditt USB/MIDI keyboard. SÄ vitt jag förstÄr sÄ har ditt ljudkort MIDI in/ut sÄ det kommer att funka.

emusic Àr bra.

Mother 32 Ă€r en monofon semimodulĂ€r synt, mycket modulationsmöjligheter men samtidigt begrĂ€nsad eftersom den bara har en oscillator.  Är du familjĂ€r med modulĂ€rtĂ€nk sĂ„ Ă€r detta en bra start för att bygga vidare pĂ„. 

SjÀlv skulle jag kanske inte vÀlja M32 sjÀlv som första analoga synt utan tittat pÄ följande (OBS personlig smak):

Korgs nya Monologue har förvisso inte lika avancerade modulationsmöjligheter men har tvÄ oscillatorer och man kan fÄ den i guld! 

Korg Minilogue som Àr polyfon med massa fina modulationsmöjligheter, den skulle vÀlja just för polyfonin och priset.

Behringer Deepmind12 en riktigt ball analogdesign för rimliga pengar.

Moog Subfatty eller Minitaur, om jag skulle vÀlja en Moog. Jag vill gÀrna ha minst tvÄ oscillatorer pÄ en monosynt, man kan göra sÄ mycket mer Àn om man bara har en oscillator. Och Subfatty och Minitaur har tvÄ oscillatorer.

Aight! Tack sÄ mycket för svaret. Hade tÀnkt köpa Miniloguen men blev mer intresserad av M32 dÄ den var rÀtt prisvÀrd plus att jag tycker Moog hÄller en vÀldigt hög standard pÄ deras produkter. Men nu har jag nÄgot att tÀnka över tills imorgon dÄ jag tÀnkt bestÀlla antingen M32 eller Minilogue. Kanske Àr smartare att börja med Miniloguen och senare börja med det modulÀra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.