Jump to content
Annons

mikrofonproblem, HJÄLP! [AKUT]


Aligator1

Recommended Posts

Fick just hem en SE Electronics x1 som jag väntat ack så länge på. Problemet är att jag inte får den att fungera. sad44.gif 

Kopplat med en xlr-hona>telekabel där telen går in till mitt ljudkort som är ett M-Audio M-Track mkII. Använder självklart fantommatningen på ljudkortet men ändå får jag inte ut någon signal. 
Rattar man volymratten på ljudingången på ljudkortet hörs ett statiskt brus med och utan mikrofonen inkopplad, är detta rätt? 
Behövs det kanske en preamp till mikrofonen? Är helt ny på ljudinspelning och allt där i kring, någon som har en idé om vad som är fel? Har provat med annan mikrofon med samma kabel som med x1:an och det fungerar bra förutom att volymknappen nästan måste vara i toppen för att höras.
Redigerat av Aligator1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ser telekontakten ut så här?

https://cdn.fyndiq.se/product/1d/8b/17/d9503ba783be8cbc3846e68758849cb244/original.png

Annars är det där problemet kan ligga. För är det vanlig monotele så får micken ingen fantommatning.

Verkar som att det är en monokabel jag har, så dumt av mig, haha  😆 tack för snabb support och ha en trevlig helg och gott nytt år 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Knicken sa så behöver du XLR -> XLR kabel och för att utveckla svaret så tillägger jag att det är för att preampen ska kunna skicka fantommatning (+48v) till mikrofonen så att dess komponenter kan fungera. En tele (ifall det är en mono TS iaf) så har kabel inte tillräckligt med ledare för att kunna skicka strömmen. Den behöver två ledare förutom skärmen/jorden och en TS tele har enbart en signalledare och en skärm/jord. Hur preampar med TRS ingång fungerar och ifall de kan förstå att det är en mikrofon och inte linjenivåsignal kan jag inte svara på. Jag misstänker dock att fantommatningen inte fungerar med TRS ingången i 99% av fallen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Knicken sa så behöver du XLR -> XLR kabel och för att utveckla svaret så tillägger jag att det är för att preampen ska kunna skicka fantommatning (+48v) till mikrofonen så att dess komponenter kan fungera. En tele (ifall det är en mono TS iaf) så har kabel inte tillräckligt med ledare för att kunna skicka strömmen. Den behöver två ledare förutom skärmen/jorden och en TS tele har enbart en signalledare och en skärm/jord. Hur preampar med TRS ingång fungerar och ifall de kan förstå att det är en mikrofon och inte linjenivåsignal kan jag inte svara på. Jag misstänker dock att fantommatningen inte fungerar med TRS ingången i 99% av fallen.

Får satsa på en XLR -> XLR lösning då för att vara på den säkra sidan. Tackar och bockar  😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla vilken sida på micken du ska sjunga i, vilken som ger högst signal, det händer att folk spelar in på fel sida och därför får en låg och brusig signal.

Mina mickar kör jag med loggan vänd mot sångaren. Brukar det alltid vara så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina mickar kör jag med loggan vänd mot sångaren. Brukar det alltid vara så?

Oftast är det så - men helt säker kan man förstås inte vara, utan det är bäst att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Knicken sa så behöver du XLR -> XLR kabel och för att utveckla svaret så tillägger jag att det är för att preampen ska kunna skicka fantommatning (+48v) till mikrofonen så att dess komponenter kan fungera. En tele (ifall det är en mono TS iaf) så har kabel inte tillräckligt med ledare för att kunna skicka strömmen. Den behöver två ledare förutom skärmen/jorden och en TS tele har enbart en signalledare och en skärm/jord. Hur preampar med TRS ingång fungerar och ifall de kan förstå att det är en mikrofon och inte linjenivåsignal kan jag inte svara på. Jag misstänker dock att fantommatningen inte fungerar med TRS ingången i 99% av fallen.

Det stämmer. Fantommatningen skickas bara ut på XLR-kontakten och ska normalt aldrig finnas på TRS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...