Jump to content
Annons

Förvara CD-skivor?!?!


JJRockford

Recommended Posts

Annons
Vad är era bästa tips för att förvara CD-skivor? Inte minst CD-R, har dom ofta i små plastfickor i högar just nu, inte speciellt praktiskt! :rolleyes:

I pärm, i plastfickor gjorda för cd-skivor. Oslagbart. 🙂

Kan inte annat än hålla med. Lätt att hålla ordning, sortera, flytta, ta med sig. De brukar inte heller vara så himla dyra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kasst med plastfickor. Efter hand blir det smårepor på cd/dvd-r som minskar läsbarheten. Eftersom kontakten med plasten eller med oundvikliga dammpartiklar som ligger mellan skiva och ficka ger repor är detta inget bra alternativ för mig.

Tunna fodral (5mm tjocklek= halvt cd-fodral) som ändå har plats för en smal etikett på ryggen för plattor man måste nå snabbt.

Andra plattor sorterar jag i kategorier (exempelvis "samples" wav, ".rex" eller ".gig") och staplar dem i kakburkarna med spole (spindle cakebox) som plattorna ligger i när man köper dem. Detta ger också kontakt med andra skivor och/eller små dammpartiklar men man skrapar dem inte lika mycket som händer med plastfickor (men man får ju inte snurra på skivorna i asken så att det blir cirkulära repor -- sådana repor är ju de värsta av alla).

Kakburkarna tar väldigt liten plats, totalt sett och det är ju ett billigt sätt att förvara dem. Men originalskivor som man är extra rädd om har hos mig vanliga jewel- eller dvd-ask där spårytan inte ligger an mot brickan (tray). Fast stor plats tar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Kartonger som man får när man köper kassetband har precis rätt format. Plus givetvis slängda i högar lite här och där.

Mina x antal vinylskivor står snyggt och prydligt i bokstavsordning på artist och kronologiskt inom varje artist, men det betydligt färre antalet CD-ar verkar svårare att få ordning på. Kanske det finns en kritisk gräns antalsmässigt när det känns att nu måste jag organisera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...