Jump to content
Annons

Enkelt speakerbås av tyg?


Linchen

Recommended Posts

Hej,

Jag kan typ inget om ljud, men hittade hit och tror ni kan hjälpa mig. Jag förstår att det här inte är en ultimat lösning, men...har iallafall en idé, som ni kanske vet om den kan funka.

I mitt jobb som kommunikatör spelar jag ibland in filmer där jag läser in speakrar. Har ett litet kontor att tillgå och har hittills löst det genom att sätta micken inuti en vadderad stor ryggsäck, som jag nästan kryper in i när jag läser. Ingen bra lösning. Min chef tycker att vi ska köpa in en sån här

http://www.4sound.se/studio/tillbehoer/oevriga-tillbehoer/se-electronics-reflexion-filter-x, och det är ju bra, men jag undrar om det inte behövs mer dämpning runt också. Skulle det gå att sätta som en runt "tält" av väldigt tjockt tyg (ni vet såna där som sänghimlar, runda duschdraperihållare etc). Förstår som sagt att det inte blir ultimat, men borde iaf bli bättre än utan dämpning alls. Eller har ni nån annan enkel, billig idé? 

Tack för input! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Frågan är om det inte är bättre att ställa dig med ryggen nära väggen som du klär i tyg och spela in rösten närmickat. Då minskar du mängden rum som spelas in men behåller viss rumskänsla.

Ditt förslag innebär att vissa frekvenser kommer att dämpas väldigt mycket, vilket inte är önskvärt. Min tanke ovan innebär egentligen samna sak men i mindre grad.

Vad har du för mikrofon förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder ibland en sån här när jag spelar in tal, sång och en del annat: 

https://www.thomann.de/se/aston_microphones_halo.htm

Jag kan rekommendera den.

Jag har tidigare använt både några olika varianter av SE´s reflektionsfilter och liknande lösningar från andra märken (t.ex. thomanns variant), och i mina öron ger Aston´s Halo betydligt mindre av de (visserligen små) fasfelsliknande ljuden som jag upplever att de andra ger. Och dessutom upplever jag att den "dämpar" mer/tar bort mer omgivningsljud än de andra jag har testat.

Den är ju dyrare, men för mig är skillnader i kvalitet på resultatet värd den extra pengen.

Det kan ibland vara lite stökigt att sätta upp micken i den, men det gäller även de andra modellerna.

Det är ju ingen perfekt lösning för att fixa akustik, men i min lilla studio (inrymd i en betongkällare med lågt i tak och ganska moderat akustikbehandling) så är den ett jättebra verktyg för att spela in med. 

OM jag vore i din situation skulle jag absolut satsa på att skaffa ett bra popfilter också, för mig är det en viktig pusselbit när jag vill få till bra tal/sånginspelningar. Blir dessutom lättare att redigera efteråt sen när en inte har en massa poff och sss ljud som sticker ut. 

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte använt den mikrofonen själv. Har för mig att den kan upplevas som vass. Men där får någon annan här fylla i med kunskap och erfarenhet. Den har dock rätt karakteristik, dvs njure. Den tar upp mindre "bakom" sig, du stänger ute rummet bakom mikrofonen. En sak som är bra att veta är att om du har mikrofonen för nära det du spelar in kommer den att ta upp mer bas. Vilket iofs kan vara en effekt vid voice over men samtidigt kan det gå överstyr och låta bumligt.

Visst kan det funka i en garderob men alla dessa lösningar är diy och kommer förmodligen låta så också. Med det sagt kan det gå att få bra ljud även med små medel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske hellre skulle satsa på en dynamisk mick, den kan du snacka närmare och den tar upp rumsakustiken mindre. Den jag tänkte förs på var Shure SM7B, men den är bra nog mkt dyrare än en NT1A. Kanske en sån här är bra för pengarna:

https://www.thomann.de/se/rode_procaster.htm

Du kan ju skaffa nån sorts skärm i alla fall. Jag tror den blir bättre än en NT1A kondensatormick när det gäller speakerröst.

Kommer nu ihåg att jag själv lite på kul testade att göra en basig "bioreklamsröst" med min kaggemick AKG D112, med mkt kompressor och micken nästan inne i käften blev det väldigt bio-style.

https://www.thomann.de/se/akg_d_112_mkii.htm?ref=search_prv_4

mkll föresten? Betyder det att den är sämre nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Mark 2 betyder att det är ny och förhoppnings(?)bättre version som är släppt. MkII används för att allt möjligt, som t ex motorer och många andra branscher. Håller med Nilsson, en dynamisk mick är bättre om man inte har ett tillräckligt bra rum.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Mark 2 betyder att det är ny och förhoppnings(?)bättre version som är släppt. MkII används för att allt möjligt, som t ex motorer och många andra branscher. Håller med Nilsson, en dynamisk mick är bättre om man inte har ett tillräckligt bra rum.

Jag har sett nån som grymtat om att de nya D112 är mkt sämre kinabyggen än tidigare. Mkll borde ju stå för att det är bättre, men ofta är det ju mkt sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...