Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2005 del 1


Pluffo

Recommended Posts

Hmpf, vilken amatör jag är...

"Offtopic-spam-träningslägers-veckan" börjar imorgon!

Är det Macce Rambo som leder den? 🙂

yeah word. alla som känner att dom inte riktigt är helt nere med hela OT spam grejen är välkomna! 😄

Jag och Grahn är hack i häl.

Dessutom så borde jag få lite extra pluspoäng eftersom det är jag som är orsaken till all den här offantliga mängden spam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 14k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Per_a_55

    1654

  • Pazo

    1476

  • ViktorDenStore

    1333

  • Pico

    665

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

MarcusRombo (oregistrerad)
Hmpf, vilken amatör jag är...

"Offtopic-spam-träningslägers-veckan" börjar imorgon!

Är det Macce Rambo som leder den? 😎

yeah word. alla som känner att dom inte riktigt är helt nere med hela OT spam grejen är välkomna! 😄

Jag och Grahn är hack i häl.

Dessutom så borde jag få lite extra pluspoäng eftersom det är jag som är orsaken till all den här offantliga mängden spam.

yeah, du och jag tillsammans Pluffo, du kom med initiativet, och jag drev på, med hjälp av er alla sötisar! 🙂

Men du har pheta +poäng dawg

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Jag fyller 21 idag!!

Grattis för tusiken!! Ät många tårtor.

😄

Ät en åt mig också¨är du gullig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skolminister Ibrahim Baylan presenterar satsningar på sex- och samlevnadsundervisningen

En översyn av målen i kursplanerna och en studie av läroböcker med fokus på HBT-frågor. Det är två uppdrag som regeringen beslutat ge Skolverket, och som presenterades av skolminister Ibrahim Baylan vid RFSU:s kongress i Örebro på fredagen.

- Som skolminister från Sverige kan jag vara stolt över det som har åstadkommits inom sex- och samlevnadsundervisningen. Sverige ses idag som en förebild för människor i andra länder, som kämpar för att sexualupplysning ska bli tillåtet att utöva inom skolans ram, sa Ibrahim Baylan i sitt tal. De kämpar för något som infördes i Sverige redan för femtio år sedan, då sex- och samlevnadsundervisningen blev obligatorisk i svenska skolor. Men även om vi kan vara stolta i Sverige, så finns det ingenting som inte kan bli ännu bättre, sa skolministern.

Kursplaneuppdraget

Skolverket har fått i uppdrag att göra en översyn av målen i de olika kursplaner som rör kunskapsområdet sex- och samlevnad för grund- och gymnasieskolan samt att överväga hur kunskapsområdet tydligare kan lyftas fram i dessa dokument. Uppdraget ska genomföras efter samråd med Ombudsmannen mot diskriminering på grund av sexuell läggning och redovisas under 2006.

Värdegrundsfrågorna måste belysas i sex- och samlevnadsundervisningen. Särskilt bör frågor rörande jämställdhet, homo-, bi- och transpersoner samt kränkande behandling lyftas fram i undervisningen och kursplanerna. Målen bör också om möjligt spegla de olika synsätt på sex och samlevnad som kan finnas bland annat beroende på etnisk eller religiös tillhörighet samt de skilda villkor som gäller för personer med funktionshinder. Även elevernas önskemål om en mer reflekterande undervisning i sex- och samlevnad som framkom i regeringens värdegrundsprojekt, bör vägas in.

Läroboksuppdraget

Skolverket har också fått i uppdrag att göra en studie av läroböcker i grund- och gymnasieskolans undervisning. Läroböckerna ska analyseras med avseende på i vilken omfattning och på vilket sätt de avviker från läroplanens värdegrund. Eventuella uttryck för diskriminering eller andra former av kränkningar, på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller trosuppfattning, sexuell läggning och funktionshinder ska särskilt uppmärksammas.

Bakgrunden till detta beslut är att flera undersökningar, bland annat "Homosexualitet är inte olagligt om man är över 15 år" från RFSL ungdom, visar att det finns exempel på läroböcker som ger uttryck för främlingsfientlighet och intolerans mot homo-, bi- och transpersoner (HBT).

Link to comment
Dela på andra sajter

Regeringen tar initiativ för frivillig ursprungsmärkning av päls och skinn

Regeringen har idag beslutat att ge Jordbruksverket i uppdrag att arbeta för en branschöverenskommelse om frivillig ursprungsmärkning av skinn- och pälsprodukter. Samtidigt har Sverige fått godkänt att i EU:s ministerråd ta upp frågan om importstopp av pälsar från djur som i vissa asiatiska länder utsätts för oacceptabel behandling.

Bakgrunden är att djur i vissa asiatiska länder, t.ex. hundar och katter, föds upp, hålls och slaktas under förhållanden som är oacceptabla ur djurskyddssynpunkt. I vissa fall skinnflås djuren levande och hålls instängda under svåra förhållanden. Pälsarna säljs sedan vidare till andra länder ofta som t.ex. pälsdetaljer på kläder. Men de svenska konsumenterna har idag ingen möjlighet att veta ursprunget till pälsarna eller vilket djur det rör sig om.

Många konsumenter i Sverige har reagerat kraftigt på bilder och uppgifter i massmedia och det finns en stark oro för att produkterna når Sverige, säger jordbruksminister Ann-Christin Nykvist.

Jag har personligen engagerat mig i den här frågan och jag har nu begärt att frågan ska tas upp i EU:s ministerråd för att få tillstånd gemensamma regler i unionen, säger hon.

Sveriges begäran har accepterats och frågan kommer att behandlas på ett möte med EU:s jordbruksministrar den 30 maj. Det Sverige vill diskutera är ett importstopp för hela EU för att säkerställande att pälsar från djur som drivs upp och avlivas under svåra förhållanden inte säljs i Europa. Regeringens representanter kommer kort därefter att träffa representanter från kommissionen för att säkerställa att ett arbete i frågan påbörjas.

Link to comment
Dela på andra sajter

VAD SPELAR TITANS OF TERROR FÖR MUSIK?

Titans Of Terror spelar allt: Pop Rock Punk Funk Metal Jazz Blues Klassiskt Indiepop Ballader visor medeltids-musik rock&roll Nintendo metal Techno Hårdrock Knullpunk Vst tappning Polka Barnvisor Vaggvisor Pundar-Musik Playstation - pop Onödig musik Konstig musik Terror-pop latinsk Afrikansk Finsk musik Reggae Ninja dans Orkester pop Dusch sång Bastu visor Mongo musik Dödsmetal Playstation punk Satanistisk punk Raggar rock Hillbilly musik Banjo konsert Tango Soul sjungande Schlager R&B Soul Nytt från Tot Media musik Kul och rolig pop Midi pop Sverige stockholm Gospel Körsång Scat Hiphop non stop Enmans band Kyrksång Kristen pop&rock Drum&Base Scout Luta Svenska visor Svensk folk musik Stockholm rock Ny bra gratis mp3 musik Se oss Nytt midi instrument musik hur man gör musik Lägerelds musik Western musik Soundtracks Mayhem metal Synth pop Pianolir Tv spels musik Lo-fi metal Sommarlåtar Dansbands musik Covers Barnprograms musik Film musik Titan rock Spök musik Psycho metal Skadad funk Elektronisk musik Blip-Blop musik Andlig soul Hiss musik Xbox rock Samba Sköna låtar Ropsten punk Tränings musik Hockey orgel tunes Nynnande rock Heavy Metal Ny modern top Titan rock Titan Terrorises the true terror without no reason at all Sega spels musica rap Bas slingor Freak Guitar tapping Slayer solo digital musik media pop dator rock spel tunes stepdans Cirkus trumpet!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Årets vinnare av Klarspråkskristallen

Vinnare av Klarspråkskristallen 2005 är Skatteverket Västerås och Skatteverket Örebro, som fick priset för projektet Språkdialogen. Priset delades ut vid en ceremoni i Rosenbad idag, den 20 maj, och prisutdelare var justitieminister Thomas Bodström.

Juryns motivering lyder:

"Klarspråkskristallen 2005 tilldelas Skatteverket Västerås och Skatteverket Örebro för projektet Språkdialogen, som präglas av originalitet och framåtanda. Det är ett nytt och modigt grepp att bjuda in allmänheten för att testa handläggarnas texter. Språkvårdsarbetet är till för medborgarna, och projektet har stärkt deras inflytande."

Dessutom uppmärksammades Karlstads kommun och eldsjälen Nils-Inge Enlund, som fick hederspriset Lilla klarspråkskristallen.

Juryns motiveringar lyder:

"Lilla klarspråkskristallen 2005 tilldelas Karlstads kommun för deras långsiktiga och ambitiösa arbete med att modernisera sina texter. Kommunen har på så sätt skapat förutsättningar för en större närhet till medborgarna och en ökad effektivitet i förvaltningen."

Lilla klarspråkskristallen 2005 tilldelas eldsjälen Nils-Inge Enlund, Landstinget Gävleborg, för hans enträgna arbete för att stärka teckenspråkets ställning. Tack vare hans enastående engagemang och förmåga att inspirera, har han bidragit till att förbättra förhållandena för dem vars språkliga villkor skiljer sig från de flesta andras.

Klarspråkskristallen priset för ett klart och enkelt myndighetsspråk instiftades av Klarspråksgruppen 1998 och delas ut en gång om året. Klarspråksgruppen har regeringens uppdrag att främja språkvårdsaktiviteter hos myndigheterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Regeringen beslutar om driftbidrag till kommunala och privata flygplatser

Regeringen beslutade idag att fördela cirka 103 miljoner kronor i statligt driftstöd till 22 kommunala och privata flygplatser, från Pajala i norr till Kristianstad i söder. De små regionala flygplatserna drivs så gott som alla med ekonomiska underskott och stödet utgör därför ett viktigt tillskott i verksamheten.

Infrastrukturminister Ulrica Messing säger i en kommentar till beslutet:

- Flyget spelar en betydelsefull roll för det långväga resandet i Sverige, framför allt i de fall det saknas alternativa transportmöjligheter som till exempel tåg. Därför är det viktigt att staten tar sin del av ansvaret för att se till att flygplatser runt om i landet får rimliga möjligheter att bedriva sin verksamhet.

Driftsbidraget fördelar sig enligt följande:

Gällivare............9 333 000 kr

Hemavan............8 183 000 kr

Arvidsjaur..........8 011 000 kr

Storuman............7 891 000 kr

Vilhelmina..........7 779 000 kr

Lycksele..............7 246 000 kr

Pajala.................6 596 000 kr

Linköping ...........5 658 000 kr

Kramfors............4 945 000 kr

Sveg...................3 965 000 kr

Mora...................3 952 000 kr

Oskarshamn.........3 506 000 kr

Borlänge.............3 481 000 kr

Hultsfred............3 345 000 kr

Växjö................3 240 000 kr

Torsby...............2 953 000 kr

Hagfors..............2 922 000 kr

Örebro...............2 753 000 kr

Kristianstad.........2 386 000 kr

Trollhättan..........2 306 000 kr

Västerås.............1 072 000 kr

Göteborg City Airport...321 000 kr

Av stödet får högst en miljon kronor avsättas till projekt för utveckling och effektivisering av verksamheten vid de icke-statliga flygplatserna och högst 150 000 kronor avsättas till ekonomisk uppföljning av driften vid flygplatserna.

Luftfartsstyrelsen skall senast den första mars 2006 till regeringen redovisa, dels vilka projekt som erhållit medel samt utfallen av projekten, dels den ekonomiska uppföljningen av driften vid flygplatserna för 2004.

Link to comment
Dela på andra sajter

VAD ÄR EGENTLIGEN MP3?

MP3, liksom t ex Microsofts WMA och Ogg Vorbis, är beteckningar på komprimeringsformat för digitalt ljud som gör att det bara upptar en minidel av det utrymme som okomprimerat ljud gör. Om vi tar den "gamla hederliga" musik-CD:n som exempel så tar varje låt upp ett utrymme på mellan 40 och 50 MB. Eftersom skivan rymmer 650 MB så är det lätt att räkna ut att den rymmer upp emot 16 låtar. Omräknat i tid så upptar varje minut 8,8 MB på CD-skivan. Med hjälp av en teknik där man med datorns hjälp "plockar bort" en massa info ur ljudet som örat ändå inte klarar av att höra (i större eller mindre grad eller mittemellan grad) så kan man minska datamängden väsentligt. En MP3-fil som ljudmässigt har "CD kvalitet" (se fakta nedan) är i bästa fall bara en tiondel så stor som en normal ljudfil på en media CD skiva.

Ljudcodecen

MP3 är den populära benämningen på MPEG-1 Audio Layer 3. Det är ett mycket kompakt ljudfilformat vilket delvis beror på att det är selektiv i vilken ljudinformation den sparar (man säger att kompressionen är en förstörande kompression). MP3-tekniken kan licensieras av [Fraunhofer Institut]?. MP3-kodningen drar bla. nytta av örats 25 kritiska band, där en stark ton maskerar en svagare inom samma kritiska band. Andra tekniker är att en transient maskerar ett svagt ljud strax innan transienten. Ett starkt ljud maskerar också svaga ljud direkt efter det starka ljudet. Ljud som är maskerade uppfattar vi inte, och de behöver därför inte återges. Hörandet är dock individuellt, och ofta kan den informationsmängd som man kodar med vara otillräcklig, och vi hör skillnad på MP3 och linjärt ljud. Om man vill höra exakt vad som försvinner när man kodar till MP3 kan gåt illväga på följande sätt; Koda en ljudfil till MP3. Koda sedan av ljudfilen till en wave-fil igen. Placera wavefilen exakt på samma ställe som original-wavefilen i ett hårddiskinspelnings program (ProTools, Cubase, Logic, Sonar etc.) Spela upp ljuden samtidigt, fast den ena filen 180 grader fasvänd. Det du nu hör är vad som tagits bort från MP3-filen. Det kan verka krångligt, men är ganska enkelt om man försöker. Annars kan man alltid ta hjälp av en ljudtekniker.

Utan datareduktion sparas traditionellt ljud som en serie 16-bitars mätvärden. Man tar två gånger fler mätvärden än bandbredd som som sparas enligt Nyquists teorem. (En CD spelas upp i 44.1 kHz vilket ger att man i slutänden har 1.4112 Mbit för att beskriva en sekund av stereomusik med samma kvalitet.) För att minska mängden data som ska sparas så kan man antingen komprimera datat eller minska antalet mätvärden. Det visar sig att man med MPEG-komprimering kan reducera storleken med faktorn 12 och fortfarande få det att låta som ljudet ifrån en CD. Om man minskar datamängden genom att i stället minska antalet mätvärden, upplevs ljudet avservärt sämre. Faktum är att man kan reducera datamängden med en faktor av 24 enheter med MPEG-kodningen om det är den bas ljudkvaliten man är ute efter.

3 i MP3 kommer från att avkodningen av ljudet görs i 3 steg. En programmerare kallar ett steg för ett lager (layer? eller tier?), där varje lager utför en enklare behandling av data, i stället för att en enda lager skulla göra allt. För mer information om lager, se N-Tier?.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som kan?

Tre myndigheter slås ihop

Regeringen har beslutat att uppdrar åt Statens jordbruksverk (SJV) Statens utsädeskontroll (SUK) och Statens växtsortnämnd (SVN) att i samråd, utreda och förbereda de åtgärder som behövs för en sammanslagning av verksamheterna senast den 1 januari 2006.

Myndigheterna skall i en delrapport den 19 augusti 2005 lämna ett underlag om hur arbetet med en sammanslagning går.

Vid genomförandet av uppdraget skall anställningsskydd beaktas. Statens utsädeskontroll har 47 anställda i Svalöv och Statens växtsortnämnd har 2 anställda i Solna.

De tre myndigheter hanterar liknande och ibland överlappande frågor och en sammanslagning skulle leda till en synergivinst och effektivisering anser regeringen och möjligheterna att ta tillvara och utveckla den samlade kompetensen på området skulle också stärkas.

Link to comment
Dela på andra sajter

LITE MUSIK TIPS

För dig som bara tänker använda MIDI för att styra dina syntar, samplers och andra enheter kan det räcka med en ganska blygsam dator. Skall man däremot pyssla med hårddiskinspelning bör PC-maskinisten ha en P-266 eller bättre. Den bör dessutom vara försedd med en snabb hårddisk för ljudfilerna och rätt mycket RAM, Vill du arbeta med en Mac bör du sikta in dig på någon PPC modellerna, de som även brukar kallas för Power Macintosh (7000 serien och uppåt) även om en kombination av en snabb Quadra och ett ljudkort kan fungera alldeles utmärkt så länge man inte försöker köra för många ljudspår samtidigt. Samma rekommendation för separat hårddisk och rejält med RAM minne gäller även här. Tänker du köpa en helt ny dator är det bara att ta den kraftfullaste du har råd med och lite till. Läs även programtillverkarens rekommendationer. Min personliga erfarenhet av dessa är dock att de oftast är "snälla" och sätter en för långsam dator som minimikrav. (ToT) Min rekommendation är att försöka ha en så "ren" musikdator som möjligt. Visst är det lockande att ha modem, tvkort, dvdspelare och hela joxet i PC:n, men tänk på att ju mer som är installerat, desto mer kunnande krävs det för att få allting att rulla. Ett exempel på detta är de högpresterande grafikkorten med 3D acceleration som i synnerhet spelintresserade PC-ägare har i sina datorer. Dessa kort har den nackdelen att de lägger beslag på viktiga systemresurser som musikprogrammen behöver använda. Eftersom ett musikprogram inte behöver denna typ av accelererad grafik är det bäst ur en musikaspekt att ha ett "snällare" bas grafikkort i datorn. Gör som the Titans bygg en studio!

Vill du samtidigt spela in ljud på, eller spela ljud från hårddisken krävs det i de flesta datorer ett ljudkort. Undantaget är Macintosh som från och med Quadra-maskinerna har haft denna möjlighet inbyggd, fast ljudkvaliteten och flexibiliteten förbättras avsevärt om ljudkort används, speciellt om du har en Quadra, Performa eller en PPC Mac el liknande. Ljudkort finns i alla prisklasser från ett par hundra för ett enkelt, upp till mycket avancerade system för miljontals kronor. Det som bestämmer priset brukar vara antalet in- och utgångar samt övriga finesser, expansionsmöjligheter och dylikt. Innan jag börjar resonera om vilket ljudkort som kan vara lämpligt är det dock några saker man bör känna till:

Hårddisk (ToT) För att datorn skall klara av att spela upp flera kanaler med tex midi ljud måste den vara försedd med en snabb hårddisk för dessa filer. Det optimala är att ha en särskild hårddisk på ett par gigabyte som bara hanterar ljudfilerna. Där skall du helst inte installera några program överhuvudtaget. Denna hårddisk skall även vara optimerad för maximala prestanda i ditt operativsystem, vilket kan innebära att drivrutiner skall installeras och övervakas. Detta kan du göra själv men bara om du vet exakt vad du håller på med. Värt att notera är att en enda stor hårddisk i datorn som delas upp i flera så kallade partitioner inte riktigt ger samma bra effekt eller driftsäkerhet i audiosammanhang som två separata.

Datorn (ToT) behöver en del arbetsminne, RAM för att kunna klara av att spela upp flera ljudkanaler samtidigt. Ljudspåren hämtas nämligen upp från hårddisken en liten stund innan det är meningen att de skall höras och lagras tillfälligt i RAM-minnet innan de spelas upp via ljudkortet. Olika musikprogram har olika krav, men 256 MB brukar vara en bra nivå att börja på. En annan aspekt som till viss del har med RAM att göra är; starta inga andra program så att de ligger igång i datorn (och tar upp värdefullt RAM) samtidigt som du kör ett musikprogram t.e.x cubase.

Antalet ljudspår som en dator (pc) kan spela upp samtidigt beror alltså på flera olika faktorer:

Processorns kapacitet (en Pentium 120 spelar upp färre spår än en Pentium II, en Mac G3 kan hantera fler spår än en PPC etc).

Storleken på RAM-minnet (en dator med processorn X, med 64 MB RAM spelar upp färre spår än samma dator med 128 MB RAM).

Hårddiskens lagrings kapacitet (en snabb 7200 varvs HD klarar fler spår än en långsam 5400 varvs). Observera att det inte bara är varvtalet som visar hur snabb en hårddisk är utan även överföringskapaciteten och söktideN.

Vad skall jag köpa då? Ja, fanns det ett enkelt svar på detta så skulle du givetvis få det direkt. Det är så många parametrar som spelar in i ett val av denna typ av utrustning och till sist men inte minst måste du själv komma fram till ett beslut om ljudkortet som kommer att passa dina önskemål. Men låt mig ge dig litet information och synpunkter som kan vara bra att tänka på när du tänker.

En av orsakerna till att det är så svårt att säga exakt vad en enskild användare skall göra för att optimera sin dator är den oerhörda mängd komponenter och inte minst variation på dessa komponenter som sitter i en pc. En sak till bara. Om du börjar laborera med olika funktioner oavsett om det är tips härifrån eller andra ställen, gör bara en justering i taget och provkör datorn ordentligt innan du går vidare. Gå inte vidare med flera justeringar innan du testat att det du gjorde fått någon effekt, eller i alla fall inte ställde till det för datorn. Ok torsk, lets rock&roll:

Hårda och mjuka fakta För att en dator skall kunna spela upp och in audio samt kontrollera MIDI i realtid krävs både en del datorkraft och optimering av hårdvara och operativsystem. Viktiga hårdvarukomponenter som måste fungera optimalt är: ljudkortet och dess drivrutiner, hårddiskarna och deras drivrutiner, graffe kortet samt MIDI interfacet. Cubase VST:s interna synkronisering (eller tajming som det kallas) är helt beroende av att ljuddata kan flyttas från hårddisk via RAM till ljudkortet. Denna till synes enkla process innefattar en mängd detaljer som bör optimeras för att fungera med varandra på ett korrekt sätt.

Hårda fakta – ljudkort till datorn • Varje ljudkort i en PC behöver någon form av drivrutin. Är kortet överhuvudtaget PC-kompatibelt har det en så kallad MME Driver, MultiMedia Extension. Är kortet framtaget för mer avancerat ljudarbete har det en ASIO Driver, ASynchronous Input Output. Ett tredje alternativ är en Direct X Driver, som kan fungera bättre än en MME, men Direct X kan endast spela upp ljud, inte in. (Så tyvärr inge in & ut)

• Kort som har en egen bas ASIO driver för VST har mycket goda förutsättningar för att fungera bra. På nätet finns en mängd ställen med mer eller mindre vederhäftig info om vilka inställningar som fungerar. Kolla dessa med ett kritiskt öga och titta alltid på fler ställen än ett.

• Det finns två metoder för VST att synkronisera (tajma) MIDI till audio som spelas upp från ljudkortet i pc`n. Parametern kallas för Sync Reference, och hittas i Audio–>System-Setup–>Asio Control Panel–>Advanced Options-menyn. Metoderna du kan välja mellan är Sample Position och DMA. Sample Position är att föredra, och innebär i princip att kortet rapporterar varje sample till Cubase som sedan kan "låsa upp" MIDI till detta. De flesta korten på marknaden idag stödjer Sample Position-metoden, men fråga försäljaren eller tillverkaren för säkerhets skull.

• Leta efter ditt ljudkort i Presets-listan i menyn Audio–>System Setup–>Asio Control Panel. Här finns färdiga inställningar som Steinberg vet fungerar bra förutsatt att de övriga komponenterna är ultra optimerade.

• Vissa VST-användare råkar ibland ut för att VST tycks tappa kontakten med det ljudkortet. Om detta händer dig, prova att i VST gå in i Audio System Setup, ändra antalet ljudkanaler, tryck på Apply, ändra tillbaka till ursprungsantalet och tryck på Apply igen. Studio trix

Hårda fakta – hårddiskar och dess verkan • Steinberg rekommenderar starkt att datorn använder Bus Master-teknik för de anslutna hårddiskarna. Detta är en funktion som stöds av vissa moderkort. Titta i bas Enhetshanteraren under rubriken "Styrenhet för hårddisk" efter beteckningen Bus Master. Observera att Bus Master-drivrutiner inte alltid automatiskt installeras i Windows; du kan behöva använda speciella drivrutiner som levererades med moderkortet på diskett. Dessutom bör hårddiskarna använda DMA- eller UDMA-överföring för bästa terror resultat.

Har du problem med tajming kan du enkelt se efter om audiodelen har med detta att göra genom att välja Disable Audio, längst ned i Audio-menyn i VST. Blir MIDI-tajmingen bättre genom detta är det något problem med överföringen av ljuddatat. Om din dator inte stödjer Bus Master via dess IDE controllers är den enda lösningen på eventuella problem att skaffa ett SCSI interface och en SCSI-hårdisk för ljudhanteringen.

• Spela alltid in ljud på en egen separat hårddisk! Det här är så viktigt att jag måste säga det igen: "Spela alltid in ljud på en egen separat hårddisk!" Låt Windows och alla övriga program (inkl VST) ha en helt egen disk att grejsa med. En egen partition enbart för ljuddata på en enda stor hårddisk är ingen optimal lösning. Hur denna extra hårddisk ansluts är inte jättekritiskt (förutom att den ansluts via en Bus Master Controller). En extern SCSI-hårddisk för ljud är en bra lösning för dig som vill krana ut massor med spår, men kräver ett SCSI controllerkort i datorn eller på moderkortet.

• En ultra snabb EIDE disk som sitter monterad internt och drivs av datorns egen EIDE kontroller fungerar utmärkt, förutsatt att datorn konfigureras för den på ett korrekt sätt (Bus Master och DMA eller UDMA). En EIDE-disks prestanda är bättre om den inte behöver sitta på samma controllerkedja som en slö CD ROM-spelare. Sätt systemhårddisken på samma controllerkedja som CD-ROM:en och låt ljudhårddisken använda den andra kedjan. Bing Bong Song

• Skaffa en ny, modern hårddisk med högt varvtal. 7200 rpm är en bra måttstock. En annan viktig detalj är storleken på hårddiskens inbyggda cacheminne. 512 kb eller större rekommenderas. Ju större disk du köper, desto kortare söktider blir det verkligen.

Hårda fakta – SCSI-interface • En fördel med att ansluta ett SCSI-controllerkort i PC:n erhålls om detta kort kan vara en så kallad Busmaster, vilket ger det fördelar i processorarbetet. Adaptec gör mycket stabila och bra SCSI-controllerkort i ett flertal utföranden som passar mycket bra tillsammans med vst. Se dock till att välja ett som är Bus Master konfigurerat, t.e.x Adaptec AHA-2940.

Hårda fakta – RAM-minne • Varje ljudspår som skall spelas upp av VST hämtas först från hårddisken, buffras sedan en kort stund i datorns RAM, för att till sist skickas iväg till ljudkortet och dess utgångar. I ram minnet ligger ju även Windows och själva VST-programmet, så det vill till att det finns plats över för denna buffring. Skaffa en hel massa RAM och gläd dig åt att priset på RAM kretsar har halverats under de senaste åren. 128 MByte brukar räcka ett tag (nej, jag skojar inte!). END

Hårda fakta – MIDI interface • Separata MIDIinterface (det vill säga sådana som inte sitter tillsammans med en syntdel och en audiodel på ett ljudkort), som monteras i en kortplats inne i datorn, är att föredra. PCI eller ISA spelar mindre roll. Näst efter dessa i rekommendationslistan kommer parallellportsinterface, till sist följt av serieportsinterface. Till sistnämnda grupp räknas också de fall då du ansluter en kabel direkt från datorn till en syntmodul. Billiga ljudkort med inbyggt MIDI rekommenderas inte alls till din dator någonsin ever.

Link to comment
Dela på andra sajter

Årets vinnare av Klarspråkskristallen

Vinnare av Klarspråkskristallen 2005 är Skatteverket Västerås och Skatteverket Örebro, som fick priset för projektet Språkdialogen. Priset delades ut vid en ceremoni i Rosenbad idag, den 20 maj, och prisutdelare var justitieminister Thomas Bodström.

Juryns motivering lyder:

"Klarspråkskristallen 2005 tilldelas Skatteverket Västerås och Skatteverket Örebro för projektet Språkdialogen, som präglas av originalitet och framåtanda. Det är ett nytt och modigt grepp att bjuda in allmänheten för att testa handläggarnas texter. Språkvårdsarbetet är till för medborgarna, och projektet har stärkt deras inflytande."

Dessutom uppmärksammades Karlstads kommun och eldsjälen Nils-Inge Enlund, som fick hederspriset Lilla klarspråkskristallen.

Juryns motiveringar lyder:

"Lilla klarspråkskristallen 2005 tilldelas Karlstads kommun för deras långsiktiga och ambitiösa arbete med att modernisera sina texter. Kommunen har på så sätt skapat förutsättningar för en större närhet till medborgarna och en ökad effektivitet i förvaltningen."

Lilla klarspråkskristallen 2005 tilldelas eldsjälen Nils-Inge Enlund, Landstinget Gävleborg, för hans enträgna arbete för att stärka teckenspråkets ställning. Tack vare hans enastående engagemang och förmåga att inspirera, har han bidragit till att förbättra förhållandena för dem vars språkliga villkor skiljer sig från de flesta andras.

Klarspråkskristallen priset för ett klart och enkelt myndighetsspråk instiftades av Klarspråksgruppen 1998 och delas ut en gång om året. Klarspråksgruppen har regeringens uppdrag att främja språkvårdsaktiviteter hos myndigheterna.

Är det inte märkligt att det behövs priser som delas ut till myndigheter för att folk skall kunna förstå dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...