Jump to content
Annons

Enkelt men skitbra diffusor?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har du fällorna så kan du ju ställa dem i hörnen med. De borde döda basen. Hör du inga problem med ljudet i rummet så är det ju inget problem. Gillar du att jobba med reverb istället för med mickar så är det ju kanske en fördel med torrare rum. Testa med det du redan har och funkar det inte så kan du ju fixa diffar sedan. 

Ja...Fast mickar gillar jag ju, spelar in allt med mikrofon, utom elbas som jag brukar lajna.  Att klyva papprör på längden o sätta upp är enkelt bara jag kan låna in mig på en byggsåg nånstans. Målar man dom svarta som mattan sen så blir det snyggt på den vita väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Jo det är kul att testa lösningar som man tror kan funka. Är man medveten om att det kanske inte funkar så har man ju haft kul medans man leker med panelerna med. Samtidigt så övar man ju upp studiotekniks örat medans man gör det, och utvecklar någon form av "rumsgehör" eller akustiskt gehör. Finns säkert ett ord för det, men det känner en glad amatör som jag inte till. 

Har man ytan och panelerna att tillgå, samt tid såklart, så är det ju bara att laborera fritt och ha kul medans man gör det. I bland så uppstår de bästa ljuden när man leker och försöker hitta ett så konstigt ljud man bara kan. Stoppade vid ett tillfälle en trasig rörmick i en bongotrumma som vi ställde vid en baskagge som vi spelade och samplade en sjukt cool techno bastrumma. 

Link to comment
Dela på andra sajter

En variant som kan vara bra i ett liverum, är att ha möjlighet att variera akustiken efter behov eller önskemål. Du kan exempelvis bygga några fristående tiangel-gobos där en sida är absorberande, en är diffuserande och en är reflekterande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående 2d diffusorn. Jag håller på att bygga ett nytt mix rumgås rita av Claes Olhsson eora.se . Det var viktigt att få vassa kanter på klossarna så vi delade på en 2'8 regel. För att sen delas i olikalängder. Riktigt hästjobb men fint blir det! Jag ska göra en bygg tråd snart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja...Fast mickar gillar jag ju, spelar in allt med mikrofon, utom elbas som jag brukar lajna.  Att klyva papprör på längden o sätta upp är enkelt bara jag kan låna in mig på en byggsåg nånstans. Målar man dom svarta som mattan sen så blir det snyggt på den vita väggen.

Dessa funkar inte så bra då de inte bara diffuserar utan också fokuserar ljudet.

Annars är väl en bra ide att absorbera så mycket som möjligt. Om du sedan tycker att det låter för dött så kan du alltid få mer liv i rummet med hjälp av reflekterande material. Få kontroll på basen först, sen om du tycker att det är för lite mellan och diskant så kan du åtgärda det ganska lätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen angående att höfta måtten lite (när vi pratar om en diffusor) så blir det inte optimalt. En matematiskt uträknad diffusor sprider ljudet jämnt i både distans och riktning. Gör man delarna lite på tyck så riskerar man att ljudet sprids ojämnt vilket kan göra att det blir mer fokuserat i en riktning, eller i en frekvens.

Diffusorer är matematiskt uträknade att sprida alla frekvenser jämnt åt alla håll. Djupet på stavarna avgör hur långt ner den diffuserar. Stavarnas bredd avgör hur högt upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...