Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Bifogat som pdf. Passade Àven pÄ att trycka in Bobby Owsinskis "Magic frequencies" med förklaringar.

NÄgra saker som slÄr mig nÀr jag fÄr den hÀr översikten Àr att mina egna mixar ofta Àr lite energi-fattiga i omrÄdet 2-400 Hz, jÀmfört med professionella diton. Samtidigt verkar det enligt denna översikten vara ett omrÄde som en inte direkt ska boosta i.

Dito för omrÄdet frÄn 7-8 kHz nÄgonting och uppÄt.

Frekvensmatris - Sheet1.pdf

Annons
Postat

NĂ„gon som har nĂ„gonting att sĂ€ga om mina smĂ„ funderingar? 🙂

Postat

NĂ„gon som har nĂ„gonting att sĂ€ga om mina smĂ„ funderingar? 🙂

Brukar du skÀra mycket i detta omrÄde? Fundera över vilka kanaler som faktiskt behöver detta utrymme? MÄste du skÀra hÀr?

mvh Jon

Postat

Det tror jag inte. Snarare tvĂ€rtom, att jag försökt höja lite allt möjligt dĂ€r för att fĂ„ upp energin lite i det omrĂ„det, men utan att det hĂ€nder sĂ„ mycket. NĂ„vĂ€l, ska bli spĂ€nnande att testa lite nya insikter vid nĂ€sta mix! 🙂

Postat

NÄgra saker som slÄr mig nÀr jag fÄr den hÀr översikten Àr att mina egna mixar ofta Àr lite energi-fattiga i omrÄdet 2-400 Hz, jÀmfört med professionella diton. 

Man kan förstÄs inte boosta nÄgot som inte finns.  

Ditt frekvensomrÄde motsvarar i grova drag och för enkelhetens skull oktaven A3 (220Hz, oktaven ovanför lösa A strÀngen pÄ gitarr) till A4 (440Hz stÀmtonen).

https://en.wikipedia.org/wiki/Piano_key_frequencies

Om du varken har grundtoner hÀr, eller tillrÀckligt med övertoner frÄn instrument nedanför, t ex bas sÄ finns inget att bosta. Antingen sÄ skapar du en "stÀmma" i oktaven, dubbar bas i oktav(erna) ovanför eller distar basen eller dito för att skapa övertoner. SÄ ungefÀr tror jag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.