Jump to content
Annons

Commodore 64/Atari ST/Amiga samplers


van Caine

Recommended Posts

Gott folk! Är det händelsevis nån här som har erfarenhet av att sampla med främst Commodore 64 eller 128, men även Arari ST eller Amiga?

Inte sampla av (har jag redan enorma mängder av), utan sampla MED alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Amiga har jag erfarenhet av att sampla med ja. Vad undrar du?

C64 och C128 har samma ljudchip, vilket inte är till för PCM-ljud från början (men som med hjälp av skicklig kod lyckas göra det ändå). Samma med Atari ST. Vet inte hur det fungerar att sampla på dem.

På Amigan finns det massor av samplers att tillgå, från 8 bitars till 16 bitars.. Det är egentligen ingen större skillnad än att sampla på en PC, fast det blir lägre upplösning, och upp till runt 29khz i sample rate. Det går att dubbla sampleraten genom att köra med ett annat skärmläge 🙂

Amigan kan också med hjälp av en mjukvaruteknik köra 14 bitars samplingar med hjälp av fabrikshårdvaran. Det kräver dock mer kräm i burken (minst 020). Det görs genom att kombinera de fyra digitala, som är oberoende av varandra, kanalerna till ett stereospår..

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå det, här är en låt jag gjorde till Amigan för någon månad sedan:

(inte min youtube-kanal.. vet inte heller om ljudet är från en riktig Amiga..)

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, awesome! Grymt jobbat, det där takes me back :-)

Både Amiga och Atari STe har ju dedikerade PCM-chip, så sampling där är lätt, men som du sa, C-64 och Atari ST (de första modellerna) hade tongeneratorer. Dock går de alldeles utmärk att sampla på genom att programmera volym-kontrollerna extremt snabbt, så att de modulerar brus (i 64:ans fall egenbrus...) till att likna faktiska vågformer, och det är ju det jag främst vill göra!

En av mina stora passioner är extrem lofi, och det är nåt man verkligen kan få ur en sampling på C-64/ST (F/M/FM)! Dock är ju den välmanglade ljudbilden av en riktig 8-bitars PCM-signal på Amiga/STe (båda har horribla omvandlare...på ett bra sätt) fina grejer det åsså, så jag försöker sampla på mig allt jag kan till dessa maskiner, för olika ändamål :-)

Hittills har jag en Master Sound II till Atari, men inga program. Sjukt frustrerande, särskilt som det inte precis är på grund av bristande försök att hitta nåt...köpte den på gamla jobbet, en dataaffär som hette DISK1, för minst 20 år sen tillsammans med ett overlay till 64:an så jag fick klaviatur på den och en Atari/Amiga-trackball. Minnen det :-)
Till Amiga har jag nosat upp lite tips, men det är extremt lågt med faktisk info om nåt där, allt jag hittat är att nån har använt den eller den samplern, men inte ett knyst om vad de använde för program där heller. De flesta använde ju bara de klassiska samplingarna till sina moddar.
Meckigast har varit att hitta nåt till min gamla fina brödburks-64. Eller 128:an, men den verkar inte må så bra verkar det som. Anyhoo, folk har bevisligen gjort mängder av samplingar till den, det är inte helt brist på exempel av sånt, och vi har ju spel som Impossible Mission och Slimey's Mine som använder det flitigt, men ingen vet hur det går till...
De maskiner jag använder mest just nu och vill sampla på är en brödburks-64:a (bästa chippet ljudmässigt av 64:orna även om det var dåligt byggt), Amiga 600:a, 500:a, 1200:a, Atari MEGA 4 STe, och Atari TT. Hade en Falcon och tänker skaffa en till, men det får vänta. Att hitta samplers är inte fullt så meckigt, men förslag om vilka som är att rekommendera skulle fortfarande uppskattas fett, men vilka program jag bör söka efter är mest kritiskt. Som abandonware så finns det löjligt många tusen program till alla format att tillgå, men infon om vilka som klarar sånt här är snålt tilltagen.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag KAN ha hittat Mastersound II's programvara nu via en coverdisk av ST Format! Vet inte med säkerhet fören jag har lyckats översätta MSA-filen till diskett, men verkar lovande i vart fall! Hää, inte första gången något svårfångat dyker upp först när jag gett upp & börjat fråga runt- efter minst 10 år av till och ifrån sökande hittade jag den Engelska manualen till min MFB 512-trummaskin medans jag gnällde ut till en kompis över att fanskapet var omöjlig att programmera :-)
Allt annat jag eftersöker här lyser dock fortfarande med sin frånvaro.

[EDIT]: Demoversion. Jakten fortsätter.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...