Jump to content
Annons

Kan man använda akustiska gitarrsträngar på elgitarr?


hertingen

Recommended Posts

Hej,

Jag undrar om man kan använda akustiska gitarrsträngar (dvs strängar som är avsedda för stålsträngad akustisk gitarr, tex akustiska bronssträngar) på en elgitarr?

Någon som har testat?

Vad/Hur blir skillnaden? Hur påverkas ljudet, känslan och dylikt? Kan man förstöra mickarna på elgitarren?

Har blivit lite sugen på att testa detta så är mycket tacksam för svar och erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte en aning, men jag tror nog att eftersom det inte är gjort för det så kommer antagligen resultatet inte bli lika bra som om du använde dig av riktiga strängar.

Mickarna är ju magneter så jag kan tänka mig att ett material som inte är magnetiskt så som brons inte borde funka så bra.

Men hey, vad vet väl jag. Prova och se 🙂

En sak som är säker i alla fall, du kan inte förstöra mickarna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte en aning, men jag tror nog att eftersom det inte är gjort för det så kommer antagligen resultatet inte bli lika bra som om du använde dig av riktiga strängar.

Mickarna är ju magneter så jag kan tänka mig att ett material som inte är magnetiskt så som brons inte borde funka så bra.

Men hey, vad vet väl jag. Prova och se 🙂

En sak som är säker i alla fall, du kan inte förstöra mickarna 🙂

Skönt att höra att mickarna inte kan bli förstörda. 🙂 Var lite orolig för att de kunde bli påverkade negativt på något sätt.

Då ska jag testa det och se hur det påverkar gitarrljudet. Finns det olika sorters akustiska gitarrsträngar också? Dvs i annat material än brons? Eller är brons det vanliga för akustiska stålsträngade gitarrer?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Akustiska är mindre magnetiska och ger mindre output, dessutom är strängarna stelare.

Är de verkligare stelare? Man brukar visserligen har betydligt tjockare strängar,men en 011 elektrisk är väl i alla fall lika stel som en 011 akustisk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är de verkligare stelare? Man brukar visserligen har betydligt tjockare strängar,men en 011 elektrisk är väl i alla fall lika stel som en 011 akustisk?

Ja, det beror mest på tjockare strängar (elasticitets modulen är ungefär lika stor). En annan grej är ju att skårorna i sadeln kanske blir får små. Men det kanske finns set för akustisk gitarr med liten diameter? Kanske är det svårt att hitta eftersom mindre diameter ger lägre volym på en akustisk gitarr. Nu har jag glömt vitsen med experimentet eller om det bara var teoretiskt. Kanske hade TS strängar över ? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Lät ju riktigt intressant. Blev dock lite oroad av vissa kommentarer som påstår att halsen kan bli böjd och ta stryk. Det låter ju inte så bra. Gitarren jag tänkte prova stränga om är en Hagström Ultra Swede, och jag har för mig att Hagströms halsar ska vara rätt starka och tåliga (om jag inte har fel) så det kanske är lugnt ändå?

Redigerat av hertingen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det beror mest på tjockare strängar (elasticitets modulen är ungefär lika stor). En annan grej är ju att skårorna i sadeln kanske blir får små. Men det kanske finns set för akustisk gitarr med liten diameter? Kanske är det svårt att hitta eftersom mindre diameter ger lägre volym på en akustisk gitarr. Nu har jag glömt vitsen med experimentet eller om det bara var teoretiskt. Kanske hade TS strängar över ? 🙂

En gång tidigare så har jag haft baritone strängar på gitarren och dom var rätt tjocka så jag tror att akustiska strängar borde få plats i sadeln. Annars kan man väl fila upp det lite lätt så dom får plats?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga varför du vill ha akustiska strängar istället för vanliga strängar?

Är du ute efter något speciellt resultat eller har du några akustiska strängar som bara ligger?

Det är väl mest att jag vill testa som ett experiment och se hur det påverkar ljudet. Hur det låter med olika effekter. Hur låter det om man tex spelar med en massa dist. Blir det som att spela metal på en distad akustisk gitarr?

Sen är det alltid kul att testa och göra saker på annorlunda sätt. 🙂

Hur var det på dom första elgitarrerna som kom? Hade man riktiga elgitarr strängar direkt, eller hade man möjligtvis akustiska stålsträngade strängar först? Och sedan kom det elgitarr strängar som en följd av att man ville förbättra ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...