Jump to content
Annons

Höra andra ljud än Fl Studio ASIO4ALL


freddealf

Recommended Posts

Tjena! Jag har precis köpt en väldigt bra dator för 11k. Men ljudet klippar osv på Fl, det kanske inte har med datorn själv att göra men detta hände inte mig på min gamla dator. Jag kan använda ASIO4ALL och då laggar det inte. Men kan inte skypea i samband med en collab. Vet ni något sätt som man kan göra så att man kan höra andra ljud än Fl men samtidigt ha bra ljud?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ASIO4ALL är egentligen en tunnel för WDM, vilket gör att ljudet i övrigt blir just tyst. Fördelen är att du kan köra det för alla ljudkort, men nackdelen blir just att WDM (som Windows använder) inte längre fungerar för övriga applikationer. Du kan göra två saker:

1. Skaffa ett musikljudkort som har egna (riktiga) ASIO-drivrutiner. Dessa kan köra både ASIO och WDM (samt MME) samtidigt. Detta gör att du kan skypea, spotifya, youtubea samtidigt som du kör ditt DAW.

2. Budget/snålvarianten är (om du kör stationärt) är, om du har ett annat ljudkort liggandes som du inte använder (t.ex. ett SoundBlaster), så kan du köra ett av ljudkorten med ASIO4ALL och det andra som WDM. Sen linear du bara något av korten genom det andra och använder den inbyggda mjukvarumixern för det ljudkortet. Väldigt krångligt, men jag fick det att fungera på min speldator (som jag använder för komposition när jag inte är i studion).

Enklaste är förstås nr 1. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Det finns ju nu också "FL Studio ASIO" som låter dig tex. lyssna på Youtube-klipp eller ljud från andra källor, men som också fixar buffer problemet. Annars så skulle jag rekommendera ett externt ljudkort och sätta FL Studio på att använda det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...