Jump to content
Annons

Tips - Laptop, Windows - lämplig för inspelningsarbete


Dersan P

Recommended Posts

Hej,

Behöver införskaffa ny dator (laptop), och har börjat leta runt lite. Antar att det finns det kloka personer här på forumet med bra erfarenheter. Är inkörd på windows (kör idag windows 10) och tycker det funkar fint, har många HP tillbehör sedan tidigare, men kan tänka mig olika märken. Gillar stor skärm.

Jag kör Cubase (8,5), diverse pluggar såsom Superior drummer mfl. Använder även datorn till lite annat, såsom videoredigering, foto och officeprogrammen.

Är det någon som har tips på en dator som är hyfsad snabb, och klarar av ovanstående, och är hyfsad robust. Lägger budget någonstans max 8-10 papp.

Tacksam för tips!

Med vänlig hälsning/

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte hur stora projekt du kör, har du haft laptop innan? Jag köpte en så välutrustad laptop som möjligt från Dell för ungefär 10 000 kr förra året, den skulle nog funka sådär till hela produktioner. Däremot funkar det fint att göra demos, jobba med nya låtar o s v.

Men jag ville ha max 13.3" skärm, kan tänka mig att du kan få en del mer prestanda för pengarna om du väljer 15.6" skärm.

Prova slänga in lite minimi-krav i t ex Prisjakt och se vad du får för träffar. För en massa år sen kunde det vara stor skillnad mellan olika laptops, vissa ljudkort som inte funkade med en viss laptops firewire-krets o s v. Det är nog extremt ovanligt nuförtiden. Så köp den du tycker verkar passa dina krav bäst.

Tycker laban1's krav verkar rimliga. Det jag skulle vilja lägga till är att välja en laptop med minst HD-upplösning på skärmen, oavsett storlek. Välj även Intel-processorer av senaste generationen (vilket väl är 5 fortfarande?). DVD tycker jag personligen känns ganska onödigt, men behöver en det är det såklart bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...