Jump to content
Annons

Synth --> Reason


aburman

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har en Roland EXR-3 synth med både usb och midi-out.

Jag skulle vilja koppla den till datorn så att jag kan använda den i Reason.

M.a.o. spela på synthen å spara det i Reason. Nu undrar jag vad jag behöver för att få detta att fungera?

Jag har än så länge bara att vanligt SB Live! ljudkort men blir troligtvis tvungen

att inskaffa något vettigare, förslag på bra ljudkort till nybörjarpris?

Testade koppla synthen via usb och via den vägen kan jag kopiera

midi-låtar som jag spelat å sparat på synthen men inte få den att

arbeta direkt i Reason alltså.

Undrar åxå om man på något sätt kan använda de ljud som finns i synthen i Reason?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan inte spela in audio från din synt till Reason. Då måste du använda en sequencer med audioinspelning, t.ex. Cubase, Live osv.

Du kan styra Reasons syntar och samplers med din klaviatur, men återigen - du behöver en sequencer. I den kan du spela in och mixa ihop ljudet från din synt med ljudet från Reason.

Alternativet är att du samplar ljuden från din synt och tar upp dessa samplingar i en sampler i Reason. 😄

Edit: Det finns många forumtrådar med tips på vettiga ljudkort. Gå in under avdelningen Ljudkort och kika eller klicka på "Sök" ovan.

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan styra reasons synthar och samplers med midi från din synth. Nu vet jag inte om SB Live har midi-in på sig, men jag tvivlar. Isåfall kan du köpa en midikabel som har 2 midikontakter i ena änden (in/ut) och på andra änden en joystickkontakt. Denna kan du koppla mellan synthen och joystickporten på ljudkortet. Tror iaf att det är där den porten sitter 🙂 Kolla upp, om du inte vill köpa ett nytt ljudkort direkt, körde så ett tag själv nämligen innan jag köpte usb-klaviatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan styra reasons synthar och samplers med midi från din synth. Nu vet jag inte om SB Live har midi-in på sig, men jag tvivlar. Isåfall kan du köpa en midikabel som har 2 midikontakter i ena änden (in/ut) och på andra änden en joystickkontakt. Denna kan du koppla mellan synthen och joystickporten på ljudkortet. Tror iaf att det är där den porten sitter 😮 Kolla upp, om du inte vill köpa ett nytt ljudkort direkt, körde så ett tag själv nämligen innan jag köpte usb-klaviatur.

Ok, ska testa med en sån kabel då.

Tack för informationen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...