Jump to content
Annons

Betala för fabriks-SSD:n eller byta själv?


JohnRick

Recommended Posts

Tänkte införskaffa en ny laptop inom firman som komplement till de två övriga jobbdatorerna, samt stationära studiodatorn i hemmet. Denna ska mest trigga VSTi:s i annan lokal så kommer inte att användas frekvent. However:

De enda krav jag har är att det ska vara en fyrkärnig i7, 8-16GB RAM (med kapacitet upp till åtminstone 16), samt ett dedikerat grafikminne. Sistnämnda inte nödvändigt för musikdatorer givetvis, men nu spelar jag även lufttrummor på regelbunden basis så en dedikerad grafikkrets finns på listan (även om det kan funka utan).

Frågan är om det är bättre att ta en dator som har dessa specs OCH en färdigbakad SSD på runt 512 GB ELLER ...

... ta en dator med dessa specs, men som kommer med en mekanisk drive och byta ut denna till SSD själv?

Om vi bortser från voiding of warranty och liknande lutar jag mer åt det sistnämnda då jag annars misstänker att jag betalar överpris för att de satt in SSD:n "åt mig".

Följdfråga är även om det skulle vara värt att ta en burk med 128GB+1TBHD och enbart byta ut HD:n? För det torde väl vara två diskar på separata platser och inte en hybriddisk i en sammansatt enhet?

Eller är det något annat krux då vad gäller bussar och åtkomst jag bör tänka på?

Annars kan jag tänka mig nedan nämnda, och byta HD-delen till en 512 SSD:

https://www.komplett.se/product/856043/datorer-och-surfplattor/barbara-datorer/gamingdatorer/asus-n552vx-156-full-hd-matt#

Alternativt en Zenbook, men då kommer SSD:n direkt, och förra gen. i7, samt "endast" dubbelkärnig CPU.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/224787-asus_zenbook_ux303_133_qhd_touch_i7-5500u-8gb-512gb_ssd-gt940m_2gb-win_81&atcl=external:ref

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förr fanns det luckor för direkt åtkomst till RAM mm på undersidan på bärbara datorer. Dessa luckor har mer eller mindre försvunnit (konstigt nog?). Jag gissar att du är händig och inte räds att skruva, du kan hitta service-manualer ibland på nätet eller någon hjälpsam på youtube.

Annars vet jag att ASUS ROG-serien är mycket enkla att byta diskar på och har bra spec. Den var på min lista tidigare men det blev en stationär den gången..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja, det är inga större problem att öppna och byta. Har gjort det på tidigare laptops. Frågan är kanske given för vissa, men tänker mer på om man har något (ekonomiskt) att vinna på att ta en dator med mekanisk disk, för att sedan byta ut den själv till större SSD; kontra att ta en laptop som redan har SSD:n fabriksinstallerad. Allt annat lika, sett till processor, potentiellt/befintligt RAM och grafik.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland hittar man något prisvärt med t ex mindre SSD än man tänkt sig, har sett exempel då det är billigare att uppgradera. Vad jag menar är att om man t ex "filtrerar" på viss SSD storlek man vill ha, så kan man missa dessa "kap", som kanske har en mkt bra processor eller något annat intressant.

Beror förstås på vad man sätter för pris på sin egen tid för research och meckande, blir lätt att man sätter denna till noll allt för ofta.. 🙂

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...