Jump to content
Annons

Använda Mixern som Dist effektbox?


hertingen

Recommended Posts

Hej,

Jag har ett M-Audio Delta 1010LT ljudkort och en Yamaha MG16/4 Mixer i min studio. Och jag undrar om jag kan använda preampsen i mixern för att dista ljud som jag skickar till den från Cubase? Jag har tidigare distat ljud via den och tycker att det blir en skön dist då man drar upp gainen på preamsen till max. Jag har mixern kopplad till ingångarna 3 & 4 på ljudkortet för inspelning via den. Och jag tänkte jag skulle koppla ljudkortets utgångar 3 & 4 till mixern (stereo ingång på mixern) så att jag kan skicka ljud från Cubase till mixern och dista det med preampsen, och sen spela in det igen i Cubase, iom att mixern är kopplad till ljudkortet. Så jag undrar om det är ok att göra/koppla så? Eller kan ljudkortet ta skada på något vis då ljudet går ut via ljudkortet och sen tillbaka igen via mixern? Det känns inte som att det borde vara några problem, men jag tänkte att det är lika bra att kolla/fråga någon kunnig så att jag inte förstör ljudkortet eller datorn på något sätt.

Tacksam för svar

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett halv-värdelöst off topic svar kanske är bättre än inget:

Munspelsdist tycker jag det går ganska bra att få direkt i PA-mixern om man som gitarrist slippa krångla med en extra gitarrförstärkare till munspelet. Max eller nästan max gain, mycket mid, diskant på noll, bas nästan noll. Så har jag gjort ibland utan att nåt i mixern pajat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett halv-värdelöst off topic svar kanske är bättre än inget:

Munspelsdist tycker jag det går ganska bra att få direkt i PA-mixern om man som gitarrist slippa krångla med en extra gitarrförstärkare till munspelet. Max eller nästan max gain, mycket mid, diskant på noll, bas nästan noll. Så har jag gjort ibland utan att nåt i mixern pajat.

Alla svar är bättre än inget svar. 🙂

Det känns ju som att det inte borde vara något problem att koppla såhär. Men jag läste någonstans (tror det var i en gammal Studio tidning) om en "ful-koppling" där man kopplade ljudkortets ingångar till ljudkortets utgångar. Minns inte varför och vad syftet var med denna "ful-koppling" men man kunde tydligen förstöra ljudkortet genom att koppla så. Så därför jag är lite fundersam angående min koppling. Det blir ju från ljudkortets utgång - via mixern - till ljudkortets ingång. Fast då har jag ju å andra sidan mixern mellan in och utgångarna så då kanske det inte är någon fara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...