Jump to content
Annons

Studiodator 2016, Cubase CI2+, Cubase 6 AI


Temporalia

Recommended Posts

Hej,

Min gamla dator har efter flytt legat ca 1,5 år i en kartong och den mår inget bra.

Det var en DELL M6500 laptop 1,6 GHz i7, 8GB RAM, med en HDD på 120GB

Tänkte ta och pilla ihop en ny helt enkelt.

Tittar på följande:

Fractal R5 chassi

750W nätagg

Asus Z-97 A moderkort

Intel Core i7 4790K Quad, 4GHz

Hyper X 16GB RAM

Samsung 250GB SSD 6Gbps för Windows

Samsung 250GB SSD 6Gbps för Cubase 6 AI samt VST plugs

Seagate Barracuda 1TB för lagring.

Ni som kan. Är detta vettigt? Kör med Windows 7.

/D

post-40145-0-05160000-1453291670_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du klarar dig kanske med en SSD för Windows och Cubase etc?

Personligen tycker jag det är enklare ju färre enheter man har... Och man kommer rätt långt med 250GB. (Är två 250 GB billigare än en 500GB???)

Många kör dessutom Windows 10 i sina studiodatorer vid det här laget.

Link to comment
Dela på andra sajter

CPU'n du valt har inbyggt grafikkort, som faktiskt är bättre prestandamässigt än det där GeForce210-kortet, så du kan faktiskt strunta i att köpa grafikkort.

Strömaggregatet har med sina 750 Watt onödigt många watt. En dator med de komponenter du valt kommer aldrig att komma över 200 watt, även vid full belastning. Om du väljer ett på 400-500 watt så kommer du även kunna stoppa i ett kraftigare grafikkort i framtiden. Jag tror du kan byta upp dig lite i kvalitet till samma pris på detta sättet, eller bara spara pengar helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Tack för svaren!

Jag tänkte att det andra rafikkortet skulle vara för att kunna köra multiplar skärmar.

Jag tänkte som du Laban1 att samplingar och annat övrigt VST skulle ligga på en separat SSD tillsammans med Cubase, men det kanske funkar bättre med Cubase på samma SSD som Windows? Och bara samplingar på egen SSD eller även VST pluggsen där?

Ang. Nätaggregatet så fick jag det till att datorn skulle förbruka ca 480-500 W. Därav 750W aggregatet. Kanske väl mycket, men ändå...

oioioi:

Vad jag kan hitta så har Cubase 6 Ai bara support för Windows 7..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan, jag glömde kolla på Steinbergs hemsida innan jag uppgraderade från Windows 7...

Jag kör Cubase 6.5 (fullversionen), numera på Windows 10. Fungerar bra, efter jag fixat ordning på lite licens-trassel med några pluggar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...