Jump to content
Annons

Bygga studio/kontrollrum - tankar och råd


jompa99

Recommended Posts

Jag har lite yta hemma (med betoning på lite) som jag kommer att bygga om till en studio/kontrollrum, tänkt främst för produktion och lite mixning.Då ytan är rätt så liten (ca 6kvm) så vet jag att det finns problem förenat med detta. Det är dock detta eller ingen studio som jag har att välja på så då förstår ni kanske vad valet faller på...

Rummet är byggt i ett större rum på övervåningen i det tvåplanshus där jag bor. Golvkonstruktionen tror jag består av träreglar med spånskiva, gips ljudmatta samt ekparket. Jag kommer köra en heltäckningsmatta ovanpå detta för lite ljudisolering samt myskänsla.

Väggarna har jag tänkt bygga med träreglar, isolering samt dubbelgips eller spånskiva+gips. Innertaket är uppbyggt av träreglar och takplattor i frigolit.Ovanför reglarna så är det sån där fluffig sockervaddsisolering som de sprutar in på vinden i husen nuförtiden.

Jag skulle gärna vilja ha lite input på hur jag tänkt med konstruktionen, väggarna (dubbelgips eller gips+spån eller annat), placering av skrivbordet samt val av akustikbehandling.

Målet är inte att bygga en professionell studio men att få ett ok lyssningsrum som jag kan producera musik i samt försöka mixa i. Jag kommer troligtvis även mixa en del i lurar. Alltså borde väl detta innebära att få bukt med första reflektioner och stående vågor? Jag har funderat på basfällor i främre hörnen men vet inte om de får plats då de verkar vara rätt stora?

Som jag har tänkt så har jag tänkt ljudabsorbenter på främre väggen samt på sidorna och någon form av diffusor på bakre väggen. För absorbenterna så har jag kollat på PrimAcoustics London 8 Kit http://www.primacous...com/london8.htm och diffusor vet jag inte riktigt än.

Dock så är väl dessa paneler mest för 200Hz och uppåt och löser inga problem i de lägre frekvenserna.

Jag har försökt göra en google sketchup skiss för att illustrera hur jag tänkt. Som ni ser är det lite olika längd på väggarna, vilket jag antar är lite bättre än ett helt fyrkatnigt rum.

Jag mottager tacksamt råd och tips för att försöka undvika vanliga fallgropar och tankevurpor.

post-31774-0-66587100-1452849692_thumb.png

post-31774-0-03055700-1452849694_thumb.png

post-31774-0-40351200-1452849695_thumb.png

Redigerat av jompa99
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ingen mer som har någon input på min tilltänkta lösning/placering? Eller är allting så bra det bara kan bli? =)

Vad gäller ackustikbehandling, är det värt att bygga ljudabsorbenter själv då det är bra mycket billigare eller blir resultatet mindre bra?

Det finns en hel del guider för hur man bygger både bredbands och basfällor med isolering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ju jättemysigt ut. 🥰 Jag är ingen akustiker, men i min egen studio har jag betongväggar, och har dämpat mix-väggen (som är 3,2m bred och 2,8m hög) med 12st 2tums-wedgeabsorbenter i en rektangel i mitten 4x3 st. (http://www.thomann.d...dges_purple.htm), samt satt fyra basfällor i hörnen. Skulle vilja ha några basfällor till.

Så i det här fallet skulle jag dra ut skrivbordet en aning för att göra plats för basfällor. Är det dessutom villa med träreglar och gips, gissar jag på att väggarna skapar rätt mycket resonans. Men sånt märker du när du kopplar in sakerna och börjar använda dem. ☺️

Du skulle ju även kunna smälla upp en diffusor på bakreväggen, speciellt med tanke på att rummet är så litet. Antingen om du köper färdigt, eller är händig och bygger själv. (http://www.emusic.se...holm-Optiffuser) (edit: Eller det är kanske en diffusor som sitter på ritningen redan... 🤪 )

Som sagt, sånna saker är busenkla att komplettera med allt eftersom.

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen mer som har någon input på min tilltänkta lösning/placering? Eller är allting så bra det bara kan bli? =)

Vad gäller ackustikbehandling, är det värt att bygga ljudabsorbenter själv då det är bra mycket billigare eller blir resultatet mindre bra?

Det finns en hel del guider för hur man bygger både bredbands och basfällor med isolering.

Du behöver basfällor helt klart, i alla fall om du vill ha kontroll på basen. Den ställer ofta till med problem och det vara svårt att veta hur mycket bas man skall ha i sin låt om man inte kan lita på sin lyssning. Speciellt i ett så litet rum är basfällor viktigt. Enligt dina mått så kommer du få stående vågor runt 66 Hz, 71 Hz och 84 Hz. Dvs ganska långt upp i frekvenserna.

Basfällorna du bygger själv funkar precis lika bra som dom du köper. Dock´beroende på hur duktig snickare du är så kan de du köper vara bättre rent hantverksmässigt och vara snyggare. Men själva absorptionen blir samma. (Om du använder samma material förstås)

Angående vägg och golvkonstruktionen så kan jag inget om sånt, men vet att det finns folk här på forumet som kan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tänkt på absorbent i taket (första reflektion)

Japp, det har jag tänkt men är inte på det klara än med vad som kommer hända med taket. Kanske blir nytt innertak som är är lite sänkt. Kör man bredbandsabsorbent i taket då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver basfällor helt klart, i alla fall om du vill ha kontroll på basen. Den ställer ofta till med problem och det vara svårt att veta hur mycket bas man skall ha i sin låt om man inte kan lita på sin lyssning. Speciellt i ett så litet rum är basfällor viktigt. Enligt dina mått så kommer du få stående vågor runt 66 Hz, 71 Hz och 84 Hz. Dvs ganska långt upp i frekvenserna.

Basfällorna du bygger själv funkar precis lika bra som dom du köper. Dock´beroende på hur duktig snickare du är så kan de du köper vara bättre rent hantverksmässigt och vara snyggare. Men själva absorptionen blir samma. (Om du använder samma material förstås)

Angående vägg och golvkonstruktionen så kan jag inget om sånt, men vet att det finns folk här på forumet som kan. 🙂

Hur räknade du ut frekvenserna för stående vågor?

Jag har kollat lite på 38%-regeln men vet inte om mitt rum är för litet för att tillämpa den? Känns som att jag kommer hamna mitt i rummet och att det kanske är bättre att skjuta in skrivbordet och monitorerna helt mot främre väggen istället för att dra ut det till mitten av rummet.

Har man basfällorna hela vägen från golv till tak förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde denna, som brukar rekommenderas: 🙂

http://www.bobgolds....e/RoomModes.htm

Basfällorna har du med fördel från golv till tak. Då täcker du även hörnen där tre ytor möts. Men allt handlar om ekonomi och vad du har råd med. *edit* Fast tjocklek är viktigare. Hellre en tjockare basfälla än en smal som går från golv till tak. Ju tjockare, ju längre ner i frekvensen absorberar den.

Vet att 38% regeln bara är en hjälp, den egentliga procenten skiljer sig från rum till rum.

Jag skulle skaffat en mätmikrofon och placerat monitorerna där de ger rakast respons. Om det så är intill väggen eller 1 meter ut i rummet. Du bör dock vara medveten om SBIR och hur det påverkar ljudet. https://www.gikacous...-response-sbir/

Redigerat av ostfisk
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att försöka åtgärda problem med basen i rummet då det är det som tar mest plats och vanligtvis kräver mer jobb. De högre frekvenserna åtgärdar man sedan relativt enkelt. Mät rummet först och på lite olika ställen runtomkring lyssningspositionen för att hitta vilka faktiska resonanser du har i rummet. Dessa kan variera lite från de teoretiska beroende på hur och med vilka material huset är byggt. Fyll så många hörn som möjligt i rummet med basfällor och bygg förslagsvis stämda basfällor om möjligt för att behandla de resonerande frekvenserna. Det du vill åstadkomma är en så jämn efterklang som möjligt genom hela det hörbara registret samtidigt som frekvensgången är så jämn som möjligt. Mät så ofta som möjligt så du ser vad varje behandlingssteg gör för något, då ser du också så det inte är så att något blir sämre eller kanske rent av knappt påverkar ljudet. Mät igen.

Ang taket så kan du behandla det med bredbandsabsorbenter.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad syftar 38% på, ska lyssningsposition eller monitorer vara 38% från väggen?

Det är lyssningspositionen. Fick för mig att det var monitorerna. Men hur som helst så är det samma sak med den som med monitorerna. Prova olika lyssningspositioner och se vart det låter bäst. (Dvs. sätt upp mät mikrofonen på olika ställen i rummet och se var du får linjärast resultat)
Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att försöka åtgärda problem med basen i rummet då det är det som tar mest plats och vanligtvis kräver mer jobb. De högre frekvenserna åtgärdar man sedan relativt enkelt. Mät rummet först och på lite olika ställen runtomkring lyssningspositionen för att hitta vilka faktiska resonanser du har i rummet. Dessa kan variera lite från de teoretiska beroende på hur och med vilka material huset är byggt. Fyll så många hörn som möjligt i rummet med basfällor och bygg förslagsvis stämda basfällor om möjligt för att behandla de resonerande frekvenserna. Det du vill åstadkomma är en så jämn efterklang som möjligt genom hela det hörbara registret samtidigt som frekvensgången är så jämn som möjligt. Mät så ofta som möjligt så du ser vad varje behandlingssteg gör för något, då ser du också så det inte är så att något blir sämre eller kanske rent av knappt påverkar ljudet. Mät igen.

Ang taket så kan du behandla det med bredbandsabsorbenter.

Tack!

Ska köpa mig en mätmikrofon och börja mäta så fort rummet är färdigbyggt och innan jag skaffar någon behandling! Känns helt klart som den mest logiska vägen att gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Här kommer en liten uppdatering... Saker och ting tar lite längre tid när man har barn så bygget har dragit ut på tiden.

Själva rummet är klart nu och jag tänkte nu börja akustikbehandla lite.

Jag har köpt mig en mätmikrofon och gjort lite mätningar och kommit fram till att bäst resultat i mitt obehandlade rum får jag när monitorerna står så långt in mot den främre väggen som möjligt.

Eftersom jag har en del problem i de lägre frekvenserna så tänkte jag börja med att behandla hörnen. Jag hade tänkt att bygga så kallade super chunks och fylla de främre hörnen från golv till tak.

Frågan är då, vilken typ av isolering kör man? Finns någon speciell densitet?

Är superchunk vägen att gå eller är det bättre att bygga en tunnare "stående" basfälla där det blir luft bakom?

Jag kommer nog inte ha plats eller tid att bygga några stämda basfällor tyvärr.

Såhär ser mina mätningar ut. Det diffar lite när man flyttar grejerna fram och tillbaka men ser i stort sett rätt lika ut hela tiden.

https://goo.gl/photo...aBRBtm5SPynyaD6 (länk till ett delat google photos album). Jag hoppas jag presenterar mätningen på rätt sätt nu =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Då var det dags att sparka liv i denna tråden igen. Jag har nu kommit lite längre i bygget och skulle behöva lite hjälp med hur jag ska tänka kring den fortsatta akustikbehandlingen.

Efter lite trial and error så ser det just nu ut så att jag har behandlat främre hörnen med basfällor, sidoväggarna med paneler samt ett sk ceiling cloud. Taket gjorde väldigt stor skillnad! På golvet ligger en heltäckningsmatta. 

Det förekommer dock fortfarande flutter echo i bakre delen av rummet. Om jag klappar med händerna så låter det typ "boing". Hur bör jag gå tillväga för att behandla detta utan att döda rummet helt?

Ska jag sätta upp mer dämpning på bakre väggen eller ska jag behandla den främre väggen bakom monitorerna istället?

Någon som har något tips?

Skickar med lite bilder på hur det ser ut och en mätning som kanske säger mer om problemet.

post-31774-0-37064500-1480107037_thumb.png

post-31774-0-09679700-1480107043_thumb.jpg

post-31774-0-48144500-1480108137_thumb.jpg

post-31774-0-26331600-1480108141_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mer basfällor ju bättre! Jag skulle satt superchunks i bakre hörnen också. Plus absorbenter bakom monitorerna. Flutterekot dödar du med absorbenter. Kanske en absorbent på dörren också. Ju tjockare ju bättre (upp till ca 20 cm) Blir rummet för dött kan du fästa reflekterande material på vissa av basfällorna för att reflektera tillbaka en del av mellanregistret och diskanten. Fast börja med att sätta dit absorbenter på väggen bakom monitorerna och se om det dödar flutterekot.

Får för övrigt säga att du fått till en riktigt snygg studio. Grymt med det blå-lila ljuset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mer basfällor ju bättre! Jag skulle satt superchunks i bakre hörnen också. Plus absorbenter bakom monitorerna. Flutterekot dödar du med absorbenter. Kanske en absorbent på dörren också. Ju tjockare ju bättre (upp till ca 20 cm) Blir rummet för dött kan du fästa reflekterande material på vissa av basfällorna för att reflektera tillbaka en del av mellanregistret och diskanten. Fast börja med att sätta dit absorbenter på väggen bakom monitorerna och se om det dödar flutterekot.

Får för övrigt säga att du fått till en riktigt snygg studio. Grymt med det blå-lila ljuset!

Tack för input!

Tyvärr går det bara att ha basfällor i ena bakre hörnet. På ena sidan så är det bara ca 15cm mellan dörren och väggen vilket blir lite lite för en superchunk. Och jag misstänker att det inte är någon bra ide att endast behandla ett av de bakre hörnen?

För dörren har jag tänkt att jag ska bygga något som blockerar ljudet utifrån, men är rädd att det kommer döda rummet totallt då det blir en så himla stor yta med absorberande material.

Jag har gjort ett gäng 30x30x4,5 paneler som jag tänkt sätta bakom monitorerna så jag får prova sätta dit några och se om det hjälper. Läste för övrigt lite om att det spelar mindre roll att sätta något på främre väggen då monitorerna inte är rundstrålande i de frekvenserna som  panelerna behandlar (>500Hz).

Börjar bli nöjd nu i alla fall. Det är riktigt stor skillnad mot när jag började i alla fall. Basen kommer jag nog aldrig får bukt med då rummet endast är ca 6 kvm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för input!

Tyvärr går det bara att ha basfällor i ena bakre hörnet. På ena sidan så är det bara ca 15cm mellan dörren och väggen vilket blir lite lite för en superchunk. Och jag misstänker att det inte är någon bra ide att endast behandla ett av de bakre hörnen?

För dörren har jag tänkt att jag ska bygga något som blockerar ljudet utifrån, men är rädd att det kommer döda rummet totallt då det blir en så himla stor yta med absorberande material.

Jag har gjort ett gäng 30x30x4,5 paneler som jag tänkt sätta bakom monitorerna så jag får prova sätta dit några och se om det hjälper. Läste för övrigt lite om att det spelar mindre roll att sätta något på främre väggen då monitorerna inte är rundstrålande i de frekvenserna som  panelerna behandlar (>500Hz).

Börjar bli nöjd nu i alla fall. Det är riktigt stor skillnad mot när jag började i alla fall. Basen kommer jag nog aldrig får bukt med då rummet endast är ca 6 kvm...

Är inte optimalt att behandla bara det ena hörnen nej. Har du möjlighet kan du sätta en superchunk i hörnet vägg/tak, alltså ovanför dörren, för att behålla symmetrin.

Flutterekot du hör är förmodligen mellan kortsidorna då du inte behandlat dom. Att sätta absorbenter där skulle förmodligen hjälpa, oavsett om du sätter dom på främre eller bakre väggen. Men kanske bakre väggen är bäst, du får prova dig fram.

Var inte rädd för att döda rummet, du kan alltid få tillbaka lite rumsklang genom att sätta reflekterande material på vissa av basfällorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte optimalt att behandla bara det ena hörnen nej. Har du möjlighet kan du sätta en superchunk i hörnet vägg/tak, alltså ovanför dörren, för att behålla symmetrin.

Flutterekot du hör är förmodligen mellan kortsidorna då du inte behandlat dom. Att sätta absorbenter där skulle förmodligen hjälpa, oavsett om du sätter dom på främre eller bakre väggen. Men kanske bakre väggen är bäst, du får prova dig fram.

Var inte rädd för att döda rummet, du kan alltid få tillbaka lite rumsklang genom att sätta reflekterande material på vissa av basfällorna.

Möjligt att det går att få upp en superchunk i hörnet. Det finns runt 40 cm i höjd att spela på innan man slår huvudet i den när man går in genom dörren. Men hur menar du att den skulle se ut då? Precis som de jag har i främre hörnen, men mycket "kortare"? Kanske snarare skulle bli bättre med en superchunk monterad på tvären i hörnet mellan tak/vägg längs hela bakre väggen? 

Ska först bygga en panel som jag kan sätta för dörren. Den lär väl också bli av bredbandstyp så får se om den kanske löser flutter ekot innan jag slänger upp småpanelerna bakom monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...