Jump to content
Annons

JBL LSR 305 problem?


afro dwarf

Recommended Posts

Har nyligen skaffat ett par av dessa prisade aktiva studiomonitorer, och är grymt nöjd på alla sätt, men igår inträffade ngt konstigt. Har sökt och Googlat men inte hittat ngt angående detta.

Efter en studiosession på ca 4 timmar slog plötsligt den vänstra monitorn av, med ett knastrande ljud. Monitorn blev tyst, och lilla dioden i fronten slocknade. Stängde av allt, drog ut kablarna på monitorn, drog ut elsladdar. Startade upp allt igen, och monitorn var åter igång. Efter ca 2 timmars vidare arbete hände det igen.

Är hyfsat ny med studiomonitorer, så jag tänkte se om ngn annan upplevt liknande symptom med studiomonitorer innan jag vänder mig till återförsäljaren. Har haft dom i ca en månad och har pressat dom tidigare utan liknande problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

...tänkte även på om switchen för "input sensitivity" har ngt med saken att göra? Jag kör på - 10dBV vilket var fabriksinställningen. Har inte riktigt lyckats tyda i ljudkortets manual vad det är för värde på output på den. Så här står det i manualen för JBL, vad betyder "sources with very high output" i det här fallet, eller allmänt?

INPUT SENSITIVITY SWITCH – Set this switch to +4 dBu to protect from overload when connecting to

professional equipment and sources with very high output.

Redigerat av afro dwarf
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som att monitorerna har inbyggda skydd för stark signal in i dem. Då slår kretsen av, och det kanske är det som händer i ditt fall. Eller en lödning som en del diskuterat här. Jag hittade mestadels power overload relaterade problem med JBL.

Testa att ändra till +4dBu och se om det hjälper. Försök att hålla koll på hur stark signal du skickar in i monitorn. Trial and error, annars använd din garanti för att slippa huvudvärken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...