Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Är rĂ€tt novis pĂ„ eetta med hemmastudio men tĂ€nkte göra nĂ„tt jĂ€vligt enkelt hemma, vill egentligen bara fĂ„ ner lite gitarr o göra enkel demo !

Jag har en pc laptop som inte anvÀnds och tÀnkte anvÀnda den, men den stora frÄgan Àr om jag kan anvÀnda ett firewire kort dÄ det finns firewire pÄ laptopen ?, har sett kablar och adapter att köpa.

Grundtanken Àr jag ska anvÀnda line6 amplifi TT som preamp och det ska gÄ att köra in den pÄ usb och musikprogrammet ska hitta den, men kanske vill lÀgga sÄng o bas ocksÄ sÄ ett ljudkort mÄste man vÀll ha

Tack pÄ förhand

Patrik

Annons
Postat

Har du alltsÄ ett USB-ljudkort redan? Finns det ingen USB-port ledig pÄ laptopen?

Jag skulle inte köpa Firewire-kort idag, det kÀnns som en förÄldrad teknik. (Jag anvÀnder sjÀlv Firewire-kort, men det Àr nog 7-8 Är.)

Jag skulle börja med att försöka fÄ ihop Amplifi TT med musikprogrammet. Har du vÀl fixat det kan du vÀl köra sÄng och bas den vÀgen med. (Dock ej samtidigt.)

Postat

NÀ...jag har inget kort alls idag, har kollat runt en massa nu och tÀnkte köpa ett begagnat pÄ blocket typ...jag har usb ledigt men frÄgan var om det gÄr att anvÀnda ett firewire men med adapter ifrÄn firewire till usb..

Du rekommenderar usb korten framför firewire alltsÄ ?

Som sagt..vill egentligen ha det sÄ simpelt som möjligt, tittade pÄ amplifiprylen och tyckte det verkade som en smart lösning med tanke pÄ gitarrljud o sÄ..vet dock inte om den funkar pÄ bas o sÄng dÄ det inte finns phantom pÄ den

Tack för svar :-)

Postat

Har du bÄda interfacen i datorn, sÄ spelar det mindre roll egentligen, men för att vara mer framtidssÀkrad, sÄ Àr USB ett bÀttre val - för idag finns inte Firewire i nya datorer. Visst kan man sÀtta in ett Firewire-kort i en stationÀr dator, sÄ dÀr Àr det inga problem, men att köra ett ljudkort via nÄgon sorts USB till Firewire adapter, Àr inget jag tror skulle fungera nÄgot vidare, utan det Àr att be om problem...

pme (oregistrerad)
Postat

Det finns inte adaptrar mellan firewire och usb. Firefire Àr fortfarande bÀttre Àn USB. Men det blir ovanligare och ovanligare och usb fungerar ganska bra med dagens snabba maskiner. Speciellt laptopps blir svÄrare och svÄrare med firewire kort, det Àr vÀl bara apple som har nÄgon form av vettigt stöd. SÄ kan du hitta billigt firewire kort sÄ kan det vara vettigt men rÀkna inte med att det kommer att fungera med nÀsta laptop om det inte Àr en mac.

Postat

Dock finns det ju fortfarande PCI/-e-firewirekontrollerkort som du kan trycka in i ett kortutrymme pÄ laptopen (som borde ha det) om du vill ha fler FW-portar för att ansluta FW-utrustning. Befintliga portar pÄ gamla laptops var de smÄ jÀvliga. Jag anvÀnde sjÀlv ett Lycom pÄ en gammal Dell, men det var dÄ det:

https://www.dustin.se/product/5010108325/ek-201

Sikta pÄ USB i stÀllet.

Postat

Tack diehard men det lutar Ät ett usbkort, i nulÀget vet jag egentligen inte om datorn pallar ett musikprogram och ljudkort sÄ jag tÀnkte försöka hÄlla det sÄ simpelt jag kan med minimalt med pluggar och lÀttdrivna grejer...ska strippa ner datorn sÄ det bara viktigaste finns dÀr tÀnkte jag..

Tack för snabba svar alla

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Firewire om du ÀndÄ har det pÄ datorn. Det blir bÀttre och snabbare Àn usb om du inte har usb3. PrismÀssigt för ett begagnat sÄ ligger dom sÀkert pÄ samma nivÄ.

Postat (redigerat)
  On 2016-01-03 at 13:24 sa Burnin Sven:

Firewire om du ÀndÄ har det pÄ datorn. Det blir bÀttre och snabbare Àn usb om du inte har usb3. PrismÀssigt för ett begagnat sÄ ligger dom sÀkert pÄ samma nivÄ.

+1, Hade kört pÄ ett begagnat fw ska vara stabilare, dÄ har du ocksÄ usb över till annat.

Redigerat av laban1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.