Jump to content
Annons

Beskrivning av amp-settings


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Detta kommer låta som en oerhört dum fråga, men ibland blir jag inte riktigt klok på hur folk beskriver förstärkarinställningar och vart de har ställt rattarna. Jag förstår att det finns både ett sätt där man beskriver det som 1-10. och ett annat där man tänker sig ratten som en klocka och kl 12 är rakt upp. Men om man beskriver det som en klocka och har följande inställningar

Gain – 4.5

Master – 6.0

Presence – 4.0

Treble – 4.0

Middle – 6.0

Bass – 4.0

Output – 3.5

Hur får man ihop det? Om det va 1-10 så hade jag förstått men i beskrivningen till videon ( alltså i svaren på kommentarer skriver mesa boogie själva där en frågar om det är klockan eller inte (se nedan) Kan någon hjälpa mig att förstå detta?? Till mitt försvar så har jag precis gjort en stor flytt så det kan förklara varför jag är lite seg i skallen :-)

In the settings is it like, "4.0 o'clock" or, "4.0 notches" on the knob?

 

 

 

Svara · 2

 

 

 

photo.jpg

 

MESA/Boogie

 

+jaime Peck - clock as in the face of a clock. Thanks!

 

 

MVH

Anders

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Svårt när jag inte har förstärkaren i fråga att kolla på. Men på min så har jag dessa förhållanden mellan nivå och klocka:

0 kl:6 (vriden så långt vänster som det går)

2 kl:9 (vriden rakt åt vänster)

5 kl:12 (ratten rakt upp)

8 kl:3 (ratten rakt åt höger)

10 kl:6 (ratten så långt åt höger det bara går)

Som om det är klockan han utgår från i dessa inställningar så har han vridit upp alla rattar så att de pekar lite åt höger, typ.

(Själv så brukar jag inte alls förvänta mig att få samma ljud som den jag kopierar inställningarna ifrån dock. Mycket beroende på att ha en annan gitarr som har ett helt annat ljud samt att jag ju inte har exakt samma anslag som gitarristen i fråga. Sedan så är ju dessa videos i sin tur mixade innan vi hör dem.)

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Insåg just att hur förhållandet till nivå och klocka är på min förstärkare bara är förvirrande. 😊

Men att han vridit alla rattar år höger är nog det lättaste svaret. Eftersom kl:3 ju är rakt åt höger.

(kl:12 rakt fram/upp, kl:3 rakt åt höger, kl:6 rakt bak/ner, kl:9 rakt åt vänster)

Link to comment
Dela på andra sajter

Insåg just att hur förhållandet till nivå och klocka är på min förstärkare bara är förvirrande. 😊

Men att han vridit alla rattar år höger är nog det lättaste svaret. Eftersom kl:3 ju är rakt åt höger.

(kl:12 rakt fram/upp, kl:3 rakt åt höger, kl:6 rakt bak/ner, kl:9 rakt åt vänster)

Fast då skulle han inte få något ljud alls om det nu är klockan han utgår från, vilket Mesa skriver i kommentaren, , då master är kl 6 :-) Det är ju det som också är förvirrande.

Nädå, Räknar inte med att få hans sound eller att kopiera det, men jag blev bara fundersam just över detta med hur man skrivet ut inställningarna.

Bild på toppen:

a7a02495-dd7d-4157-8789-f2a49b4fb67d.JPG?1371672411

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jaha! Men när man använder klockan för att målange så utgår man alltid från den som man talar om vart fienden befinner sig. Det hållet som personen är vänd emot är ALLTID klockan 12. Detta för att man lättare och snabbare ska kunna styra den man pratar med i rätt riktning.

Så om jag säger kl 12 så finns fienden rakt framför dig. Klockan 3 är åt ditt höger, klockan 6 är bakom dig, kl 9 är rakt till vänster om dig. På så sätt så slipper du ha koll på vilket håll jag ser åt. Säger jag klockan sex så menar jag bakom DIG och inget annat.

Så man utgår från personen och inte målet, om du förstår vad jag menar? Så han menar ditt höger när du ser på förstärkaren när han säger klockan 4 (vilket ju blir vänster rent fysiskt på förstärkaren).

Kl 6 blir ju fullt påslag (så långt åt höger det bara går), snarare än helt av (så långt åt vänster det bara går) i detta fall.

(Han överstyr ju slutsteget för att få den varma och mjuka disten. Samt att han kan kontrollera lite vilka frekvenser som ska dista mest genom att boosta dem innan de distas i slutsteget. Låter disten för vass så kan man rulla av lite på treble. Låter disten för burkig så kan man rulla av, eller på, lite på middle, är disten för tunn så kan man rulla på lite med bass.Det är vanligt att man gör så om man har rör i både försteg och slutsteg för att få en bra balans och en mera välljudande dist.

Gainratten funkar lite som en distpedal som står för grund-disten men slutsteget står för den sista extra disten, typ. )

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jo man "måste" spela högt för att få den typen av ljud. Just för att den sköna disten sitter i slutsteget. Men man kan ju använda en power brake eller loadbox för att sänka volymen mellan slutsteg och högtalare med. Fast då förlorar man ändå lite av ljudet eftersom högtalaren inte får jobba lika mycket samt att man tappar lite av det förstärkarljudet som tas upp av gitarr micken med, fast det är ju både för och nackdelar med det.

(Själv kör jag på en 5 watts Laney Lionheart och en Marshall PB-100 för att få ner volymen och ändå kunna använda slutstegsdisten. Har en Marshall rigg på 2x100 watt som jag inte använder alls just nu. För mig så finns det inga behov av att överrösta trummorna i min studio, så 5 snygga watt är mycket mera värt 200 svårkontrollerade watt. 😉 )

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo man "måste" spela högt för att få den typen av ljud. Just för att den sköna disten sitter i slutsteget. Men man kan ju använda en power brake eller loadbox för att sänka volymen mellan slutsteg och högtalare med. Fast då förlorar man ändå lite av ljudet eftersom högtalaren inte får jobba lika mycket samt att man tappar lite av det förstärkarljudet som tas upp av gitarr micken med, fast det är ju både för och nackdelar med det.

(Själv kör jag på en 5 watts Laney Lionheart och en Marshall PB-100 för att få ner volymen och ändå kunna använda slutstegsdisten. Har en Marshall rigg på 2x100 watt som jag inte använder alls just nu. För mig så finns det inga behov av att överrösta trummorna i min studio, så 5 snygga watt är mycket mera värt 200 svårkontrollerade watt. 😉 )

Jo absolut, och jag har en powersoak. Men jag har nog aldrig sett eller hört en sån här extrem inställning av mesan :-) Men vem vet, det kanske blir riktigt mumma. Såg ett fel i min skiss iaf, output ska ju vara på 3.5 och inte 6 som jag råkade rita in :-)

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

haha...längre ner i samma film så skriver mesa att det inte är klockan utan i steg upp till 10 de anger det i. Undrar hur de ska ha det :-) Båda svaren finns ju i samma tråd :-) Så nu lämnade jag en kommentar till dem så får vi se om de svarar.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick direkt svar från Mesa att det är 1-10 som gäller för beskrivningen. Så då förstår jag mer :-)

Dock kan jag säga att jag testat att ha fullt på kanalmaster nu och när jag kommer till trekvarts på huvudvolym händer det faktiskt magiska saker med Mesan som jag aldrig hört innan :-)

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten anekdot. Jag spelade in min marshall valvestate80 för en herrans massa år sen. Satte allt på fullt spjäll och vi mickade upp med två noname-mikrofoner. Aldrig varken förr eller senare haft bättre gitarrljud! Det gick dock inte att vistas i inspelningsrummet utan jag satt i kontrollrummet. Studion låg på ett källarplan i ett hyreshus så undrar vad grannarna tänkte? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten anekdot. Jag spelade in min marshall valvestate80 för en herrans massa år sen. Satte allt på fullt spjäll och vi mickade upp med två noname-mikrofoner. Aldrig varken förr eller senare haft bättre gitarrljud! Det gick dock inte att vistas i inspelningsrummet utan jag satt i kontrollrummet. Studion låg på ett källarplan i ett hyreshus så undrar vad grannarna tänkte? 😄

Ja, nu har jag en power soak så jag kan vistats i rummet på den volymen och det är verkligen ett extra steg på slutrören. Vid halv volym så limmar de bra, men just när jag kommer upp till trekvarts volym och max volym på kanalen så limmar det i ett steg till och adderar distorsion och tydlighet i diskanten. Som om hela ljudet sätter sig. Svårt att beskriva. Måste spela in lite med denna inställning och se hur det låter.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...