Jump to content
Annons

thick dick - shards


Låten är..  

19 röster

  1. 1. Låten är..

    • usel.
      0
    • dålig.
      1
    • hyfsad.
      2
    • bra.
      9
    • ypperlig.
      3


Recommended Posts

LÅTNAMN: shards

ARTIST: thick dick

GENRE: splitterelectronica

LÅTLÄNGD: 3.28

KOMPOSITÖR: Daniel Mars

PRODUCENT: Daniel Mars

MEDVERKANDE: Mikaela Robsahm

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 5mb

STATUS: färdig demo

LÅTLÄNK: http://www.electromancer.com/showTrack.php?id=1113776527

Första egna låten sedan december. Den här höll den här på att knäcka mig. Mängder av små knäpp och tss-ljud i konstant föränderliga rytmmönster samtidigt som försökte balansera helheten mellan skevt och vackert, plågsamt svårt till och från. Nu är den färdig och även om jag inte är helt nöjd så känns det faktiskt ganska bra.

Förutom en reverbtung melodi som kommer in efter en och en halv minut sådär som co-ed skrivit och framfört på min Prophecy så har jag gjort allt själv. Många av de olika byggstenarna är bitar som jag komponerat/producerat separat och sedan samplat för att hålla nere mängden maskiner och effekter i Buzz-projektet. Bra drag för annars hade datorn gått på knäna medan låten blivit mer svåröverblickbar och jag troligtvis aldrig hade blivit färdig.

Alla kommentarer uppskattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ok, nu funkar det, jag kopplade ur min nortonvägg.

väldigt fin musik! känns extremt arbetat, utan att tappa tråden liksom. jag är mycket svag för den här typen av ljudlandskap och brutna beats. det blir något organiskt över det, fast det samtidigt är väldigt sterilt. har du hört trickys' första skivor? där finns lite samma känsla, speciellt på hans skiva "pre millenium tension". kolla in den om du inte har hört den, jag tror du skulle gilla det.

om jag får ha önskemål om arrangemanget så skulle det vara schysst om du kunde bryta upp harmoniken i padslingan, och använda lite andra ackord efter hand. det skulle kunna bryta den patternkänslan som finns där lite nu, och göra stycket än mer levande.

det kunde också vara schysst om du gick ifrån pulsen nån gång också. baskaggeljudet kommer ju väldigt metriskt hela tiden, man känner tempot väldigt tydligt. men det är kanske så du vill ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla. 🙂

Fredrikmo:

"East West Adreanline" vet jag inte vad det är men en falsk 808 är det allt, skarpa öron. 😉

blouis:

Visst har jag hört och äger alla Trickys skivor. 🙂 Jämförelsen känns lite orättvis mot honom (mästare på att bygga stämning som han är) och särskilt likt är det ju inte men jag förstår vilken känsla det är du menar och håller med i viss mån.

Dina förslag är bra och rimliga, för övrigt. Det hade varit konsekvent och mer vågat att inte ruta in det hela med kaggen på ettan, till exempel. Jag var mest rädd att det skulle bli för "svårt" utan något sådant och så småningom började jag gilla kontrasten mellan det som verkar lite slumpmässigt och det som är helt stelt.

Du har rätt om paden också, hade jag gjort låten en aning längre så hade jag varit tvungen att göra något mer av den... nu känns den på gränsen tillräcklig, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Det har var bra jobbat, gillar melodin. Men du kanske ska ta det lite lugnt med ditt namn, Thick Dick, med tanke på att Eric Miller använder det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Marcus. Du är den andra som sagt något snällt om melodin.. de flesta som haft några klagomål alls har gnällt just på den.

Angående namnet: Jag har samplat det från Eric Miller. Huruvida det är fel eller inte att sampla kan man ju diskutera men jag tycker inte att den frågan är aktuell eftersom "thick dick" är ett så vanligt uttryck (sök på google, så får du se 😉) att det, i min mening, saknar verkshöjd. Vidare har Miller inte köpt rätten till namnet heller så han kan känna sig fucked. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Tack Marcus. Du är den andra som sagt något snällt om melodin.. de flesta som haft några klagomål alls har gnällt just på den.

Angående namnet: Jag har samplat det från Eric Miller. Huruvida det är fel eller inte att sampla kan man ju diskutera men jag tycker inte att den frågan är aktuell eftersom "thick dick" är ett så vanligt uttryck (sök på google, så får du se 😮) att det, i min mening, saknar verkshöjd. Vidare har Miller inte köpt rätten till namnet heller så han kan känna sig fucked. 😆

Du har rätt, men frågan är om du vill riskera att bli förknippad med honom, eller hur nöjd han blir när han vet att han kan bli förknippad med dig? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Shards toppade electromancers nerladdningslista för april månad. Kul, även om det inte krävs så mycket för att prestera motsvarande. Låten har också spelats i någon nordamerikansk studentradio, tydligen. Också kul. Nu är det bara skivkontraktet som saknas. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit, vilket pill det måste ha varit att fixa det här! Men bra blev det. Jag associerar till Squarepusher en aning. Grymt bra, faktiskt! Tjusig digital feeling på de brutna beatsen, och en allmän klagande känsla över ambience-landkapen du skapar med melodi och pads. Tummen upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, tack. 🙂

Jo, det var ganska pilligt och tog som sagt flera månader.. fast det mest eftersom jag misslyckades gång på gång. Jag ska göra bra mycket enklare musik ett tag nu. Synd att min dator dog för någon vecka sedan, annars hade jag släppt både en och två nya låtar till nu.

Vill ni höra detta live så föreslår jag att ni besöker 99festivalen i Göteborg, det blir fett. För de som inte hittar dit lägger jag nog upp liveinspelningen av shards så småningom (om den blir bra).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Skumt. Shards lever vidare. Folk hör fortfarande av sig med snälla och ibland hårda ord. Är det någon på studioforumet som missat den? Elektronisk konstmusik är ju inte för alla men just detta stycke är ju ganska vänligt mot örat ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
  • 11 månader senare...

Intressant. Som "konstmusik" betraktat tycker jag att musiken utvecklar sig lite väl snabbt, och kanske att harmoniken är i konventionellaste laget. Men som "vanlig popmusik" står låten sig betydligt bättre. Bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...