Jump to content
Annons

nybörjarproblem på laptop


quizz_kid

Recommended Posts

hej, är ny på forumet och även inom musikproduktion. har jobbat lite amatörmässigt i ca 1 år dock. dator, cool edit, Vamp, mick samt gitarr är vad jag jobbat med.

nu är det så att jag har köpt en ny dator, en bärbar HP compaq...

till problemen:

datorn har mick-in och linje-ut, men saknar linjeingång, så jag kan inte använda min Vamp, eller koppla instrument... vad gör jag?...

sen har jag problem med ljudinställningarna... när jag spelar in får jag en slags "what you hear"-effekt där mikrofon tar upp allt ut-ljud... det är som att jobba med högtalarna brevid micken fast jag jobbar med lurar... lite knepigt formulerat, men ni fattar säkert vad jag menar...

sen vill jag gärna höra micksignalen i hörlurarna, få direkt feedback liksom. det får jag inte. det är som att jobba med Vamp/pod utan ljud...

tacksam för svar / quizz_kid

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)

Du får nog ta och titta på ett pc-card (tidigare PCMCIA) ljudkort som lösning på dina problem då det tyvärr är så att du via mic-ingången på din laptop inte kommer att kunna göra nåt vidare verk alls, kolla med din lokala musik-afäär eller på nätet efter sådana, det finns en massa bra ljudkort idag för laptops.

Botten upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa ett externt ljudkort, som du både kan koppla mikrofonen till och plugga linjesignalen från V-Amp. Hoppa in under avdelningen Ljudkort så hittar du massor att läsa om externa ljudkort!

Jag vill inte tjata, men det finns en sök-knapp längst upp på sidan. Knappa in ord som "usb audiointerface" och liknande i den så hittar du många trådar som tar upp externa ljudkort... 😆

Bara vad gäller What U Hear-prylen, så säger jag detta för fjärde gången. 😉

Kika i ljudkortets egen mixer eller den som följer med Windows. Välj "Inspelning". Där är förmodligen "What U Hear" eller "Stereo Mix" ikryssat för inspelning istället för line in, eller i ditt fall mikrofonen, eftersom du saknade line in.

Lycka till! Och välkommen till forumet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Du får nog ta och titta på ett pc-card (tidigare PCMCIA) ljudkort

Eller ett usb-ljudkort. Större utbud & billigare.

Kanske det men interna kort är stabilare och oftast mindre struliga i längden men som sagt var så är det kanske både en smak och ekonomisk grej...

Man får vad man betalar för brukar vara en god sed att handla efter.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara vad gäller What U Hear-prylen, så säger jag detta för fjärde gången. 😉

Kika i ljudkortets egen mixer eller den som följer med Windows. Välj "Inspelning". Där är förmodligen "What U Hear" eller "Stereo Mix" ikryssat för inspelning istället för line in, eller i ditt fall mikrofonen, eftersom du saknade line in.

stereomix saknas konstigt nog i mixern... det enda jag får upp är cd-spelaren. mikrofon, linjeingång och wave-utgångsmix, där "mikrofon" är ikryssat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det men interna kort är stabilare och oftast mindre struliga i längden men som sagt var så är det kanske både en smak och ekonomisk grej...

Kan kanske bli svårt att få tag i ett Internt ljudkort till en bärbar, där är det enda alternativet externt. Och varför skulle externa vara sämmre? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med ljudkortet, det kan inte vara så att ljudkortet inte klarar av att spela in och spela upp samtidigt? Full duplex kallas det nog, i a f i nätverkssammanhang... I vilket fall som helst borde du ladda in och installera Asio4All-drivrutinerna om du fortsätter köra med det inbyggda ljudkortet. http://www.asio4all.com

Fanns visst något internt ljudkort för laptops dom testade i Studio för inte så länge sen. Tror det kostade 1500 spänn, vilket väl inte är så mycket dyrare än de enklaste (dugliga!) för stationära datorer. Har väl i och för sig inte lika mycket in-och utgångar och andra funktioner, men fick rätt ok kritik har jag för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...