Jump to content
Annons

Hur snabbkopierar jag parter i cubase midi-editor?


hertingen

Recommended Posts

Hej,

Jag sitter och tittar på en trance turtorial och lär mig av den. Och i ett avsnitt så programeras det bas. Då klickas noterna i med pennverktyget i cubase key editor (ett sätt som är lite ovant för mig då jag är van att spela mina parter på klaviatur, men tänkte jag skulle träna in det här sättet också) och efter att det klickats i en takt bas-slinga så markeras den och kopieras till de andra takterna och hamnar på rätt taktslag. Hur gör man detta? Vilket komando/knappar trycker man för att det ska bli så här? Turtorialen är utan prat så det förklaras inte hur det går till. Och jag har sökt på internet och youtube för att hitta hur man gör men inte hittat nåt? Finns det någon här som använder cubase som vet hur man gör?

Mycket tacksam för svar.

P.S. Jag använder Cubase 6.5 om det spelar någon roll

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Jag tror att du menar funktionen repetera.

Man sätter markören i nedre högre hörnet av parten. Man får då en markör som ser ut som två pilar "<->". Tryck ner Alt och dra med musens vänster knapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte Cubase framför mig just nu, men antingen ctrl-knappen eller alt-knappen används när du markerat en eller flera noter och vill kopiera dem. Kan vara Alt eftersom PME skrev det, men på något sätt kändes ctrl mer rätt 😄 .. Jag har säkert fel.

Detta gäller även när du vill kopiera hela block i sequencern..

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar. 🙂

Jag tror att du menar funktionen repetera.

Man sätter markören i nedre högre hörnet av parten. Man får då en markör som ser ut som två pilar "<->". Tryck ner Alt och dra med musens vänster knapp.

Det fungerade. Men inte riktigt. Om jag har noter ritade i de första fyra takterna i key editorn och jag har noter som täcker hela delen av de fyra takterna så fungerar det bra att kopiera, då hamnar noterna där de ska i de kommande takterna också. Men om jag bara har några noter i början och det är tomrum till de nästa fyra takterna börjar så hamnar noterna ur takt när jag kopierar. (försökte klistra in bilder men det verkar inte funka, måste tydligen ha dom uppladdade någonstans)

Sitter du med Windows eller Mac förresten? Jag har bara använt Cubase med Windows.

Jag använder Windows

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag läst och förstått frågan korrekt, men jag använder cubase själv. Provat att markera takterna/slagen, sedan tryck Ctrl+C, flytta markören/timeliness där du vill att första takten ska börja. Tryck Ctrl+V för att klistra in. Sen är det bara att finjustera det hela ☺

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fungerade. Men inte riktigt. Om jag har noter ritade i de första fyra takterna i key editorn och jag har noter som täcker hela delen av de fyra takterna så fungerar det bra att kopiera, då hamnar noterna där de ska i de kommande takterna också. Men om jag bara har några noter i början och det är tomrum till de nästa fyra takterna börjar så hamnar noterna ur takt när jag kopierar.

Pröva att dra ut parten i handle längst nere till höger i parten - förlänga midi-parten innan du använder Alt-Drag (som pme föreslår ovan)

Vet inte om jag fattat dig rätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...