Jump to content
Annons

Korsad Nätverks Kabel


Tranback

Recommended Posts

Hej

jag ska föra över nåra filer från min gammla dator till den nya och har då ått tips om en korsad nätverks kabel för att slippa ha internet i nån av datorerna, nu har jag köppt sladden men förstår inte hur jag ska göra ör att å det å funka

väldigt tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)

gå in i närmaste databutik och köp en sådan den kostar beroende på längd från billigt till mindre billigt, det fanns nån site på nätet som hade ett schema för det men då får du leta själv och det går snabbast att köpa den, typ en meter kanske en 50:- ungefär.

Schkåll and out

Link to comment
Dela på andra sajter

Mongo, han har ju redan köpt kabladjäveln... 🙂

Jag utgår från att du har nätverskort i båda datorerna, så det är bara att koppla sladden mellan dessa. Kör du Win2K eller WinXP kommer burkarna att "hitta på" egna IP-adresser (169.xx.xx.xx) som de kan koppla mot.

På lägsta nivå kan du testa om burkarna kan pinga varandra. Gå ut i cmd-promten (Start, Run, cmd.exe), kör ipconfig.exe och kolla vilken IP-adress burken har fått. Gå ut i cmd-prompten på andra burken och skriv "ping 169.xx.xx.xx" fast ersätt såklart x:en med adressen på andra burken.

Funkar det så långt vet du iaf att den korsade kabeln, nätverskorten och nätverket i Windows funkar. För att sen köra fildelning delar du ut en katalog från den ena dator som "sharename" och sen kopplar upp från andra datorn med \\datornamn\sharename.

Ok, det sista kan förklaras närmare och mer pedagogiskt... men kommer du så långt är allt det tekniska rätt iaf. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ställ inte in några egna ipnummer på datorerna!

dela helt enkelt bara ut de mappar du vill (högerklicka, dela ut (du måste ha installerat fil/skrivarutdelning som är med default)) och sen går du in på nätverket i utforskaren och hejfaderullanlej så går det.

Annars kanske du kan använda windows inbyggda hjälp?

Link to comment
Dela på andra sajter

men det e så jävla konstigt ny har jag ställt in så att den ska hitta ip adresser automatiskt, men på ena datorn står det att en nätverks kabel inte är ansluten och på den andra står det att den är ansluten i 400 mbit/s även när sladden är utdragen

Link to comment
Dela på andra sajter

camena (oregistrerad)

Det låter som om kabeln inte är korsad då ena kortet inte hittar anslutningen. Kolla där du köpte kabeln om den verkligen är korsad och om den fungerar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du bra ögon så titta genom den genomskinliga plasten runt kontakten.. Om den är korsad. så ska vit/orange ,orange tråd har bytt plats med vit/grön, grön tråd på den ena kontakten.. Ser kontakterna likadant kopplade ut så har du inte fått tag i en korsskopplad sladd.. Mer info på http://www.lanshack.com/make-cat5E.asp.

Om kabeln är korrekt kopplad (korsad) så ska en liten grön lampa vid närverkskortet tändas på varje dator då du kopplar ihop datorerna.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den är korsad. så ska vit/orange ,orange tråd har bytt plats med vit/grön, grön tråd på den ena kontakten..  Ser kontakterna likadant kopplade ut så har du inte fått tag i en korsskopplad sladd..

Såvida man inte kör Mac, då är det bara att tuta och köra med vilken TP-kabel som helst och Macen "vänder själv" när det behövs 🙂

*hehe* Off topic, jag vet... Mustafa, gör som Hacke sa.

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Men vänta nu; det finns väl en "skapa nätverk"-guide i XP? Koppla ihop datorerna, kör den först på värdmaskinen, sen på din "gamla". Det funkade problemfritt när jag gjorde precis detta för ett halvår sen (i o m nytt datorköp). På gamla datorn har jag win-98, så då fick jag köra WinXP-CD-n i den, men allt är beskrivet i guiden. Och JA, jag tror att jag såg samma som du - "en nätverkskabel ej ansluten" - innan jag körde guiden (även om jag inte kommer ihåg alla detaljer).

tjoflöjt

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...