Jump to content
Annons

Inköp av ny studiodator


MrBlueberry

Recommended Posts

Hej, allesammans. Ny här.

Min kära studiodator pajade idag efter flera år av krångel och uppgradering.

Den vägrade plötsligt starta och moderkortet började brinna och ryka efter ett försök att fixa det...

Hårddiskarna som lagrar nästan 15 års musikskapande hoppas jag då lever fortfarande.

Jag har nu tänkt satsa allt jag kan på att inhandla en helt ny, krångelfri, kraftig studiodator.

Priset tänker jag mig hamna mellan 15 - 20 000. Vilket inte borde ge mig något dåligt?

Jag vet dock inte vad som är bäst just för mina behov.

Jag vet bara att jag ska ha en riktigt kraftig intel-processor, en rejäl bunt ramminnen, ett par ssd-hårddiskar och en bra mekanisk hårddisk för lagring.

Mitt ljudkort, som är helt, är inte i det piggaste laget så jag behöver nog ett nytt sånt med.

Det är Windows och Cubase 6 som gäller!

Och flerkanalig inspelning och projekt som ibland kan ha 40+ kanaler igång samtidigt med pluggar osv. Och det skulle inte vara kul om det laggade och krånglade då...

Så.. Hjälp!

Vad rekommenderas?

Finns det någon bra sida som skräddarsyr bra studiodatorer åt en?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

ps: Så här kunde min musik låta när datorn fungerade:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som du redan har ganska bra koll på vad du behöver. Dock skulle jag säga att det räcker med 1 st större SSD för operativsystem och program och istället ha 2 st mekaniska för inspelning och lagring. Det blir dessutom billigare.

16 GB ram räcker mer än väl och en intel i7 känns relevant. Jag hade även satsat på en bra låda, typ denna: http://www.sweclocke...design-define-s

Gällande flerkanaligt ljudkort så är detta väldigt prisvärt: http://us.focusrite..../scarlett-18i20

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden lite då jag själv går i exakt samma tankar. Ska köpa studiodator som även kommer att användas till annat(mest surf, film och musik).

Har kollat på en dator från komplett som verkar rätt lovande.

https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10862

Med några justeringar förståss:

* 16 gig ram ist för 8

* Större SSD för att köra Windows och Pro Tools på.

* En 3 TB hårddisk för lagring.

Grafikkortet bör ju funka för endamålet.

Vad tror ni om detta? Behöver man göra något mer än så? Nästintill bara tysta komponenter så den borde ju vara lämpad för musikproduktion.

Frågan är om kylningen är tillräcklig med 2 fläktar i chassiet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Burnin Sven (oregistrerad)

Det där borde funka och fläktar eller ej beror väl mest på om du har extra prylar i datorn som genererar värme. Annars ska det väl räcka med kylet som kommer med processorn om man inte vill ha det tystare förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har satt ihop en dator på inet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8312741/2015-08-15

Jag kollar nu runt på ljudkort. Det där focusrite-kort verkade intressant.

Det jag funderar mest på är hur det ligger till med latency med externa kort (usb/firewire). Jag arbetar massor med kraftiga plugins som trummprogramm och synthar och orkester-grejer. Det externa firewire-kort jag hade senast orkade inte med allt sånt som jag förstod det. Latencyn fick ligga rätt högt. Är det kortet som ställer till det för mig då, eller är det en för klen dator jag haft?

Link to comment
Dela på andra sajter

För klen dator. I det fall du beskriver så är det enda ljudkortet gör att spela upp en stereokanal.

Bara för att du har 40 kanaler i projektet så betyder inte det att du skickar 40 kanaler till ljudkortet, Det är datorn som gör allt jobbet med att spela samplingar, muksyntar mm och mixa ihop till en stereosignal som ljudkortet kan spela upp. Den latency där blir för att ljudkortet går via firewire är försumbar, kanske 1/100 - 1/1000 sekund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...