Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

25/7 kl 19.00 sÀnds ett program om sÄ kallad chipmusik pÄ Svt 2. Programmet repriseras den 26/7 och 27/7.

Annons
Postat

Fast nu blev jag lite skeptisk nÀr jag lÀste programbeskrivningen:

1990 spelade vi Donkey Kong och Mario Bros. pÄ vÄra Gameboy. Nu, 20 Är senare, har nÄgra eldsjÀlar plockat ut ljudkretsarna ur de gamla konsolerna - och sÄ har en ny typ av electronica uppstÄtt. Det handlar inte bara om nostalgi, utan Àr ocksÄ en protest mot Äsikten att ny datateknik nödvÀndigtvis skulle göra livet bÀttre. I kvÀllens dokumentÀr, fylld av humor, hör vi vad som fÄr skaparna av "chip music" att göra det de gör.

Jag har pratat om chipmusik sedan slutet av 80-talet, sÄ jag vet inte vad som Àr nytt med det? Större kanske, men inte nytt..

Postat

DokumentÀrer som alltid utgÄr ifrÄn att allt udda & nytt Àr protest...eller ens nytt, brukar inte vara nÄt vidare. Ska dock glutta ÀndÄ för sÀkerhets skull :-)

Postat

Huh. Den var...inte imponerande kompetent...

Mycket snack & lite innehÄll, en nersupen hobbypsykolog som vispade runt uttryck som Peter Pan-komplex lite random, och folk som inte verkade ha den blekaste aning om hur Commodore 64 eller NES funkade rent tekniskt, trots att de försökte framstÀlla sig sjÀlva som experter... Orkade se 40 minuter innan jag tröttnade.

Min ombyggda Commodore 64 Àr en av de bÀsta analogsynthar (med digital styrning & brusgenerator) jag har :-)

Postat
  On 2015-07-26 at 14:12 sa Den Gode:

Det handlade inte mycket om hur man gör musiken.

Nyet. Mycket ord & lite innehÄll. Hade kunnat blitt bra med enkla förÀndringar & mer fokus pÄ sjÀlva musiken/tekniken, men nu tappade de bollen helt

/Den Fule

• 2 veckor senare...
pme (oregistrerad)
Postat
  On 2015-07-26 at 15:00 sa van Caine:

Nyet. Mycket ord & lite innehÄll. Hade kunnat blitt bra med enkla förÀndringar & mer fokus pÄ sjÀlva musiken/tekniken, men nu tappade de bollen helt

/Den Fule

Det Àr SVT. Allt ska trivialiseras sÄ det inte lÀngre gÄr att begripa. Av journalister för journalister som allt annat.
Postat
  On 2015-08-09 at 11:14 sa pme:

Det Àr SVT. Allt ska trivialiseras sÄ det inte lÀngre gÄr att begripa. Av journalister för journalister som allt annat.

Filmen verkade handla mer om kulturen runt sjÀlva musiken. Inte sjÀlva musiken eller musikskapandet. Jag vet inte om programmet trÀffade rÀtt dÀr dock.

pme (oregistrerad)
Postat
  On 2015-08-09 at 11:31 sa Den Gode:

Filmen verkade handla mer om kulturen runt sjÀlva musiken. Inte sjÀlva musiken eller musikskapandet. Jag vet inte om programmet trÀffade rÀtt dÀr dock.

Precis, det Àr kulturen som Àr det viktiga. Alltid mÀnniskoöden, mer Àn orsaken till att de överhuvudtaget Àr med. Det som de brinner för Àr oviktigt för journalisten, det som Àr viktigt Àr att de brinner.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.