Jump to content
Annons

Autotune sprakar och knastrar


hertingen

Recommended Posts

Hej,

Jag har några sångspår som jag håller på och fixar/snyggar till. Och då har jag laddat hem en gratis test version av Autotune 8. Det funkar bra och det gör vad det ska men när jag lägger Autotune som en insert på ett sångspår så blir det sprak och knaster lite då och då i sångspåret. Spelar jag upp sångspåret utan autotune så låter det bra. Men kopplar jag på den igen så kommer det sprak och knaster. Inte konstant utan lite då och då, och på olika ställen från gång till gång?

Nån som vet vad det kan vara för fel? Jag använder Cubase 6.5

Mycket tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Höj latency. Det tar antagligen för mycket på din dator.

Ok. Gör jag det i ljudkortets "control panel"? (Jag har ett M-Audio Delta 1010LT)

Under "Sample settings"? Där står nu: Samplerate 44100 Hz, ASIO/WDM buffer size: 256 samples

Tittar jag i Cubase VST-Audio system så står det: Input latency = 6,780 ms Output latency = 6,440 ms

Vad ska jag höja/ändra till för "summa/storlek" ungefär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu provat att ändra samples i ljudkortets "Sample settings" från allt till 64 till 4096

men det blir ingen skillnad alls. Jag har aldrig haft några problem alls tidigare med latency eller strul med pluggar och mjukvaru instrument som jag använder. Det är autotune som vägrar fungera. Lyssnar jag på sångspåret utan autotune så låter det bra, inget sprak eller knaster. Men så fort jag lägger autotune som en insert på spåret så låter det illa. Inte "illa" i den bemärkelsen att man hör att autotune drar pitchen på sången helt åt skogen, utan jag har ställt in så att det låter bra. Det bara dyker upp knaster och sprak speciellt på ställen där autotune får "jobba" lite extra.

Någon som vet om det går att fixa? Jag gillar ju autotune som program. Bara riktigt tråkigt att det inte går att använda. Som det känns nu förstör det mer än det fixar. På gränsen till oanvändbart skulle jag villa säga.

Har en Intel I-7 3,4 Ghz med 16 GB Ram som jag kör Windows 7 64 bitar på. Så jag tycker inte datorn borde vara för dålig

Mycket tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan 7 sekunder i latency? Låter extremt, gissar att du inte kör ASIO-drivrutiner i programmet? ASIO skulle möjligtvis kunna lösa problemet.

Jag använder drivrutinen som följde med ljudkortet: M-Audio Delta ASIO.

Jag har den och 2st andra drivrutiner att välja mellan:

ASIO DirectX Full Duplex Driver & Generic Low Latency ASIO Driver

Men byter jag till någon av dom så hamnar latencyn på extrema nivåer som 40,000 ms upp till 295,079 ms

Det finns en "ruta" under menyn där jag väljer ASIO Driver där det står:

Release Driver when Application is in Background

Är det något jag bör bocka i?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en "ruta" under menyn där jag väljer ASIO Driver där det står:

Release Driver when Application is in Background

Är det något jag bör bocka i?

Om du vill använda t ex youtube samtidigt med Cubase.

Har tidigare hört att man inte ska bocka i denna, men det kanske är lugnt.

Så här står det i manualen för C8:

If you want to use several audio applications simultaneously, you must allow other applications to play back via your audio hardware even though Cubase is running.

PROCEDURE

1.Select Devices > Devices Setup.

2.In the devices list, select the VST Audio System page.

3.Activate Release Driver when Application is in Background.

RESULT

The application that is currently active gets access to the audio hardware

Link to comment
Dela på andra sajter

Knastrar några andra pluggar?

Nej det är bara autotune som knastrar. Annars funkar det hur bra som helst med andra pluggar/instrument. Det är heller inga problem att köra flera olika mjukvaruinstrument och pluggar utan att det märks av nån belastning på systemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill använda t ex youtube samtidigt med Cubase.

Har tidigare hört att man inte ska bocka i denna, men det kanske är lugnt.

Så här står det i manualen för C8:

If you want to use several audio applications simultaneously, you must allow other applications to play back via your audio hardware even though Cubase is running.

PROCEDURE

1.Select Devices > Devices Setup.

2.In the devices list, select the VST Audio System page.

3.Activate Release Driver when Application is in Background.

RESULT

The application that is currently active gets access to the audio hardware

Ok. Det händer att jag använder andra program samtidigt som jag använder cubase. Och då brukar det inte vara något problem. Så det verkar ju inte som att jag skulle behöva "bocka" i denna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara så att det är inbyggt i demo-versionen så att man inte ska kunna använda det fullt ut.

Alltså förhindra att man ska kunna bounca ut saker med demoversionen.

Jag har funderat på det också. Men hur smart är det, och hur vet man det? Som det är nu så var jag ju intresserad av att köpa den fulla versionen. Men efter att ha testat den här så blir jag ju skeptisk till att det funkar som det ska. Jag menar, hur vet jag att det inte blir samma problem med den fulla versionen? Vore ju ingen höjdare att betala runt 3000 kr för något som inte kommer att fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte du har något problem om du köper. Kolla FAQen på deras hemsida om demoversionen så hittar du nog deras svar. Funkar allt annat som det ska och funkar det utan pluggen på det spåret sätter jag mina pengar på att det är inbyggt "knaster" i demot. Har varit med om det på andra demovarianter förut. Tycker mig minnas att det var likadant för mig med deras demo, är inte hundra dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tror inte du har något problem om du köper. Kolla FAQen på deras hemsida om demoversionen så hittar du nog deras svar. Funkar allt annat som det ska och funkar det utan pluggen på det spåret sätter jag mina pengar på att det är inbyggt "knaster" i demot. Har varit med om det på andra demovarianter förut. Tycker mig minnas att det var likadant för mig med deras demo, är inte hundra dock.

Hittade inget om demoversionen på deras hemsida. Däremot står det så här när man ska ladda ner demoversionen:

Download time-limited, fully functional demo versions of our currently available products

Borde inte "fully functional" betyda att demo versionen ska funka lika bra som den fulla versionen? Eller kan det vara så att dom "lagt till" knaster ändå, fastän funktionerna funkar som de ska? Tycker det är dåligt att inte informera om det isf. Jag laddar ju hem demon för att testa så att programet funkar på min dator. Och när det blir så här då blir jag ju skeptisk till att programmet funkar ordentiligt på min setup.

 

Brukar det vara så föresten? Att det läggs in "knaster" och andra störningar i demos för att de inte ska funka "fullt" ut, fast de fungerar? Om du förstår vad jag menar.

Redigerat av hertingen
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller ASIO så är de avsedda för professionella produktioner (ursprungligen), och därför innehåller de inga bells and whistles alls, inklusive att den inte kan mixa olika program-outputs internt. Jobbigt om man vill använda samma dator till flera saker samtidigt, grymt om man vill kunna lita på att vad man hör är vad man får, för att inte tala om att det är sjukt snabbt.

Att tillåta datorn att skifta mellan olika program med Release Background är inte nåt jag skulle rekommendera. Det kan funka om man har tur, men det kan ge problem och instabilitet åsså eftersom drivrutinerna måste återinitieras varje gång man byter.

Vill man trots allt kunna använda flera program samtidigt så stödjer DirectX det fullt ut. Använde det själv flitigt innan Nuendo lärde sig hur man mixar ner internt i programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

De har ett eget forum. Fråga där så tror jag du får klarhet i om det är demo-knaster, eller kanske hjälp att fixa problemet.

Jag har skickat ett mail till deras support och fått licensen förlängd med 15 dagar. Dom ville även att jag skulle skicka över några ljudfiler där problemen hörs så att dom kunde fundera vad det kunde vara för fel.

Jag frågade även om det var så att det var inbyggt "knaster" i demo versionen och det var därför det blev problem. Men det fick jag inget svar på. Så då antar jag nästan att så inte är fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad gäller ASIO så är de avsedda för professionella produktioner (ursprungligen), och därför innehåller de inga bells and whistles alls, inklusive att den inte kan mixa olika program-outputs internt. Jobbigt om man vill använda samma dator till flera saker samtidigt, grymt om man vill kunna lita på att vad man hör är vad man får, för att inte tala om att det är sjukt snabbt.

Att tillåta datorn att skifta mellan olika program med Release Background är inte nåt jag skulle rekommendera. Det kan funka om man har tur, men det kan ge problem och instabilitet åsså eftersom drivrutinerna måste återinitieras varje gång man byter.

Vill man trots allt kunna använda flera program samtidigt så stödjer DirectX det fullt ut. Använde det själv flitigt innan Nuendo lärde sig hur man mixar ner internt i programmet.

Ok. Tack för den infon. Jag brukar oftast inte använda några andra program samtidigt som jag jobbar i Cubase. Oftast kopplar jag ifrån internet också eftersom det har hänt att Cubase har hängt sig.

Redigerat av hertingen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...