Jump to content
Annons

Billigaste möjliga skit (NU MED BAS)


lonewind

Recommended Posts

...bakom spakarna, och mikrofonerna... osv... 🙂

Det var lÀnge sedan jag var hÀr och Ànnu mer lÀngre sedan jag lade upp nÄgon musik hÀr.

Utfattig som jag blivit sÄ har jag inte lÀngre möjlighet att köpa mix/mastrar av storheter som t ex Yllet.

SÄ jag fÄr försöka göra sÄ gott jag kan med vad jag har.

HÀr Àr en ny lÄt som jag kÀnner Àr i stort sett klar.

FrÄgan Àr dock om jag borde lÀgga pÄ en bas, jag tycker den stÄr sig rÀtt bra som det Àr men rÀtt bas kan ju göra underverk med det mesta...

Tar gÀrna synpunkter pÄ mix eller annat vad som helst ni kommer att tÀnka pÄ.

EDIT: HÀr kommer en version dÀr jag slaskat pÄ lite bas sjÀlv för att se om det kan vara nÄgot att jobba pÄ. Vad tror ni?

(av nÄgon anledning sÄ gÄr det inte att posta tvÄ soundcloudlÄtar i samma inlÀgg, skriver ett svar med nya i)

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Riktigt skön Simon & Garfunkel-kÀnsla pÄ lÄten! Gillar starkt!

NÄgra grejer jag tÀnkte pÄ:

- KnÀpper till i min högra monitor vid 0:04 precis nÀr allt kommer in (ganska lÄgt men det finns dÀr). NÄgot som Àr konstigt klippt?

- Mina otrÀnade öron tycker att rytmgitarren drÀnker sÄngen litegrann. Antingen sÀnka volymen pÄ den en liten aning, alternativt gröpa ur den med EQ lite nÄgonstans mellan 1-5k för att sÄngen ska fÄ ligga mer fritt?

Gött mos!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Riktigt skön Simon & Garfunkel-kÀnsla pÄ lÄten! Gillar starkt!

NÄgra grejer jag tÀnkte pÄ:

- KnÀpper till i min högra monitor vid 0:04 precis nÀr allt kommer in (ganska lÄgt men det finns dÀr). NÄgot som Àr konstigt klippt?

- Mina otrÀnade öron tycker att rytmgitarren drÀnker sÄngen litegrann. Antingen sÀnka volymen pÄ den en liten aning, alternativt gröpa ur den med EQ lite nÄgonstans mellan 1-5k för att sÄngen ska fÄ ligga mer fritt?

Gött mos!

Tack som fan, grym kul att lÄten hÄller. Det Àr det viktigaste. Men man vill ju jÀdrar i mig fÄ till mixen ocksÄ och det var bra grejer du kom med. Ska kika vad som kan ha hÀnt vid 0:04. Jag har vÀrldens sÀmsta lyssning sÄ jag missar lÀtt sÄnt.

I min hjÀrna sÄ har jag mixat sÄngen orimligt högt sÄ kanske det Àr som du sÀger att jag behöver skÀra i guran. NÄgon annan som har tankar om det?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad gÀller att lÀgga till exempelvis bas - jag tycker lÄten funkar vÀldigt bra sÄ hÀr redan, men med en bas eller andra tillÀgg blir det lite annorlunda. Kan bli bÀttre pÄ nÄgra sÀtt, kan bli fel pÄ andra. Det Àr vÀldigt mycket en smaksak, men om du inte Àr sÀker sÄ Àr det ju bara att spela in mer grejer, lÄta öronen svalna av en dag eller tvÄ, och undersöka nÀrmare :-)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Riktigt skön lÄt!

Vad det gÀller bas sÄ tycker jag en kontrabas hade varit riktigt snyggt pÄ denna. En fet elbas kÀnns inte riktigt pÄ sin plats.

Jag regerade lite pÄ strÄkarna i ena örat. De kÀnns helt fel ihop med resten. Kanske hade det hjÀlpt om de fÄtt lite mer rymd. Men ja, en riktig fiol dÀr hade varit sÄ snyggt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

LÄter jÀkligt bra. Möjligtvis Àr kanske sÄngen, som du sÀger, nÄgot för hög. Den ligger liksom lite för mycket "ovanpÄ" resten av bandet. Som nÄgon skrev - testa att sÀnka nÄgonstans 2000-4500 samt lite 200-300 pÄ övriga instrument!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad gÀller att lÀgga till exempelvis bas - jag tycker lÄten funkar vÀldigt bra sÄ hÀr redan, men med en bas eller andra tillÀgg blir det lite annorlunda. Kan bli bÀttre pÄ nÄgra sÀtt, kan bli fel pÄ andra. Det Àr vÀldigt mycket en smaksak, men om du inte Àr sÀker sÄ Àr det ju bara att spela in mer grejer, lÄta öronen svalna av en dag eller tvÄ, och undersöka nÀrmare :-)

Halloj, tack för feedback. Grymt att du gillar lÄten!

Jag har precis hÀmtat hem basen sÄ jag tÀnkte prova lite. MisstÀnker att lÄten basmÀssigt kommer vara lÄngt över vad jag klarar men att sitta och testa lite brukar kunna ge en ett bra hum om vad som kommer funka. Och isf fÄr jag lÄna in en basist.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

MisstÀnker att lÄten basmÀssigt kommer vara lÄngt över vad jag klarar men att sitta och testa lite brukar kunna ge en ett bra hum om vad som kommer funka. Och isf fÄr jag lÄna in en basist.

Har en granne hÀr som spelar kontrabas (och elbas). Ska repa ihop med honom pÄ söndag. Vill du att jag hör om han Àr sugen pÄ att lÀgga ett spÄr?

Skulle eventuellt kunna be en vÀn lÀgga fiol ocksÄ om det Àr intressant.

Lovar ingenting men jag hör mig gÀrna för om du Àr intresserad.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Riktigt skön lÄt!

Vad det gÀller bas sÄ tycker jag en kontrabas hade varit riktigt snyggt pÄ denna. En fet elbas kÀnns inte riktigt pÄ sin plats.

Jag regerade lite pÄ strÄkarna i ena örat. De kÀnns helt fel ihop med resten. Kanske hade det hjÀlpt om de fÄtt lite mer rymd. Men ja, en riktig fiol dÀr hade varit sÄ snyggt.

Hej, hÀrligt att höra att du tycker lÄten Àr skön. Och tackar för feedback.

BÄde vad gÀller riktig fiol och kontra sÄ hÄller jag med. Fan vad gött det skulle vara. Som vanligt faller det pÄ att det dÄ dels blir för svÄrt inspelnings/prod-tekniskt för mig och för dyrt att anlita musiker.

Jag brukar försöka hĂ„lla mig jĂ€dra lĂ„ngt ifrĂ„n att anvĂ€nda lĂ„tsas-instrument men det blir alltid nĂ„gra. Kick t ex i en sĂ„n hĂ€r lĂ„t brukar jag försöka smyga in. Man fĂ„r pilla som fan med velocity pĂ„ varenda slag för att det inte ska bli allt för stelt och overkligt. Sen om jag vill ha t ex strĂ„k, som i denna, sĂ„ försöker jag hitta ljud som inte gör ansprĂ„k pĂ„ att vara annat Ă€n elektroniska. StrĂ„ket hĂ€r Ă€r en mellotron, precis som de andra synt-ljuden, och jag kan hĂ„lla med om att just strĂ„ket kanske inte Ă€r den starkaste biten i lĂ„ten men för mig fyller den sin funktion. I frĂ„nvaro av bĂ€ttre inslag dvs 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har en granne hÀr som spelar kontrabas (och elbas). Ska repa ihop med honom pÄ söndag. Vill du att jag hör om han Àr sugen pÄ att lÀgga ett spÄr?

Skulle eventuellt kunna be en vÀn lÀgga fiol ocksÄ om det Àr intressant.

Lovar ingenting men jag hör mig gÀrna för om du Àr intresserad.

Det var som fan, du skrev medan jag skrev mitt ovanstĂ„ende svar. Du fĂ„r mycket mycket gĂ€rna höra dig för. Jag skulle verkligen ha anvĂ€ndning av sĂ„dana kontakter. Om de inte Ă€r skitdyra dvs đŸ˜Č

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack allihopa för jÀttebra feedback. Har precis fixat klicket i början som var just ett dÄligt klipp som jag helt hade missat. Har ocksÄ separerat sÄngen frÄn musiken bÀttre.

SĂ„ nu Ă„terstĂ„r att se om det blir pĂ„lĂ€gg av fler instrument 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

https://soundcloud.com/chrismichols/the-days-bastest'>https://soundcloud.com/chrismichols/the-days-bastest

Jag Àr dÄ verkligen ingen basist men ville testa och se om det kan vara vÀrt att övervÀga anvÀndandet av bas i denna lÄt. Vill gÀrna höra vad ni tror.

Originalet:

https://soundcloud.com/chrismichols/the-days

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...