Jump to content
Annons

Hur kopplar jag in min gitarr om jag vill köra in en ren signal?


nd00jan (oregistrerad)

Recommended Posts

nd00jan (oregistrerad)

Just nu använder jag V-amp som virtuel förstärkare, men tänkte nu hoppa över den och spela in en ren signal och istället lägga effekterna inifrån Cubase istället. Hoppas få lite bättre ljud på detta sätt.

Just nu är ljudkortet kopplat till mitt lilla mixerbord Eurorack UB802. Från mixerbordet går sedan ljudet ut till monitorerna. Min V-amp är sedan kopplad till mixerbordet.

Men då jag nu ska avveckla min V-amp och istället kör in signalen rent hur kopplar jag då? Kopplar jag gitarren direkt in i mixerbordet, eller hur går jag tillväga? Blir signalen tillräckligt stark av att köra direkt in i mixern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmmmm. . Inte helt säker, men signalen från gitarren måste ju passera datorn. Borde nästan ha en send från bordet till datorn, retur till bordet och till monitorerna eller liknande. Eller hoppa över returen och köra vidare till monitorerna ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så kopplar du in den via en di-box som hjälper signalen och som även splittar signalen. Då kan du koppla in den rena signalen direkt till ljudkortet samt en signal till V-ampen som du kan använda så att du får ett trevligt medhörnings ljud medans du spelar.

Jag kör så ibland fast då kör jag en signal till min stärkare.

Det var lite konstigt att man inte kunde ta ut en ren di-signal från Gitarr V-ampen för på min Bass V-amp kan man välja opreation mode S3 och då få en di-signal på höger utgång och en med effekter och amps på vänster. Men det verkar inte gå på gitarrvarianten.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

nd00jan (oregistrerad)

Nej, ingen HI-Z ingång på mitt Audiophile ljudkort.

Tittade på lite YouTube videos om olika varianter att få en ren signal in. Exempelvis så kan man då använda Audio Interface som exempelvis Line 6 POD Studio UX2 eller PreSonus AudioBox iTwo Studio med inbyggd DI-box.

Först fick jag för mig att jag skulle använda detta i kombination med min mixer och ljudkortet, men dessa ting är ju i sig ljudkort samt med inbyggd DI-box. Dessutom verkar det även som jag inte har någon större användning av mixern i detta fall.

Så här är allting riggat just nu:

Gitarr ==> V-AMP ==> Mixerbord ==> Dator med internt ljudkort ==> Mixerbord ==> Monitorer

Med ett sådant här audio interface skulle det då innebära:

Gitarr ==> Line 6 POD Studio UX2 ==> Dator (via USB)

Line 6 POD Studio UX2 ==> Monitorer

Saken är den att jag kör keyboarden via mixerbordet, samt att jag helt enkelt använder det flitigt för att höja och sänka ljudet då jag bara surfar runt på nätet och lyssnar på Musik/YouTube och vad det nu kan vara.

Då gäller det att exempelvis Line 6 POD Studio UX2 kan fylla samma funktion, men det känns konstigt att bara lämna mixerbordet därhän.

Kanske kunde man nyttja monitorerna för både mixerbord samt audio interface genom någon slags omkopplare där man väljer för vilken av dessa man för tillfället vill använda monitorerna till.

Sedan lär man väl på något vis välja i datorn att det är audio interfacet som ska användas istället för det interna ljudkortet. Ja ja, har lite svårt att greppa hur detta ska kombineras med det jag redan använder, men som sagt ett sådant här audio interface ser ut att ersätta både mixerbord och ljudkort, och inte minst V-amp (och det senare var ju hela tanken).

Link to comment
Dela på andra sajter

nd00jan (oregistrerad)

Eller så kopplar du in den via en di-box som hjälper signalen och som även splittar signalen. Då kan du koppla in den rena signalen direkt till ljudkortet samt en signal till V-ampen som du kan använda så att du får ett trevligt medhörnings ljud medans du spelar.

Jag kör så ibland fast då kör jag en signal till min stärkare.

Det var lite konstigt att man inte kunde ta ut en ren di-signal från Gitarr V-ampen för på min Bass V-amp kan man välja opreation mode S3 och då få en di-signal på höger utgång och en med effekter och amps på vänster. Men det verkar inte gå på gitarrvarianten.

Låter bra det du föreslår. Så här har jag det riggat just nu:

Gitarr ==> V-AMP ==> Mixerbord ==> Dator med internt ljudkort ==> Mixerbord ==> Monitorer.

Som du föreslår skulle det innebära:

Gitarr ==> DI-box ==> V-AMP ==> Mixerbord ==> Dator med internt ljudkort ==> Mixerbord ==> Monitorer

DI-box ==> Ljudkortet.

Men samtidigt är ju då ljudkortets ingångar redan ockuperade av dom inkommande kablarna frän mixerbordet? Så jag tänkte att det blir knepigt att koppla in DI-boxen direkt till ljudkortet.

Låter bra det där med mode S3 på Bass V-amp, och som du säger jättekonstigt att det inte finns till Gitarr V-ampen. Borde väl finnas i den senaste versionen kanske, tycker man. Märkligt att en sådan funktion inte prioriteras även på gitarrversionen.

Redigerat av nd00jan
Link to comment
Dela på andra sajter

En DI-box med split-funktion (två utgångar, en kopia av den ingående signalen och en "DI:ad") behöver inte kosta så mycket, t ex denna: http://www.thomann.de/se/millenium_dip_passive_di_box.htm

Då kopplar du såhär:

Gitarr->DI-box

DI-box-Thru->V-amp->mixerbord

DI-box-Out->mixerbord

Koppla sen mixerbordets "FX send"-utgång till ljudkortets ingång.

Då kan du styra (den rena, DI:ade) signalen som ska spelas in med den röda ratten märkt "FX" på den kanal där den DI:ade gitarrsignalen är inkopplad (vrid ner FX-rattar på övriga kanaler till noll).

Link to comment
Dela på andra sajter

nd00jan (oregistrerad)

En DI-box med split-funktion (två utgångar, en kopia av den ingående signalen och en "DI:ad") behöver inte kosta så mycket, t ex denna: http://www.thomann.d...sive_di_box.htm

Då kopplar du såhär:

Gitarr->DI-box

DI-box-Thru->V-amp->mixerbord

DI-box-Out->mixerbord

Koppla sen mixerbordets "FX send"-utgång till ljudkortets ingång.

Då kan du styra (den rena, DI:ade) signalen som ska spelas in med den röda ratten märkt "FX" på den kanal där den DI:ade gitarrsignalen är inkopplad (vrid ner FX-rattar på övriga kanaler till noll).

Tack för hjälpen.

Så alltså denna koppling:

DI-box-Thru->V-amp->mixerbord

...gör att jag kan få lite medhördning och effekter medan jag spelar?

Och denna då:

DI-box-Out->mixerbord

..är alltså denna då som ger den rena insignalen? Så att jag sedan kan lägga effekter efteråt?

När det gäller denna del:

Koppla sen mixerbordets "FX send"-utgång till ljudkortets ingång.

Jag har ju så att säga 2 st. ingångar (L/R) på ljudkortet, medan FX Send är endast en utgång.

Så väljer jag då antingen vänster eller höger ingång på ljudkortet, eller behöver jag använda någon form av kabel som delas så att jag kan använda bägge ingångarna på ljudkortet? Kommer förresten signalen från FX send i form av Stereo? Verkar tecksamt \=. Verkar vara mono enligt manualen.

Tyckera att ditt förslag låter jättebra, då jag inte behöver inhandla så mycket ny utrustning. Då kan jag fortfarande ha användning för både V-amp, Mixerbord samt befintligt ljudkort, men jag undrar om jag inte går miste om lite Stereo via FX Send?

Just nu är ju mixer vs ljudkort riggat enligt:

Mixer Main out (L/R) ==> Ljudkortets ingång (L/R)

Ljudkortets utgång (L/R) ==> Mixer Tape in (L/R)

Så i nuläget används bägge ingångarna på ljudkortet, och då är frågan om jag nyttjar (pluggar in) bägge dessa via FX send?

Redigerat av nd00jan
Link to comment
Dela på andra sajter

nd00jan (oregistrerad)

Hmm. Blev lite dubbla inlägg, men jag kan tydligen inte radera ett inlägg (nämligen detta, så jag ändrade texten istället). Var från början samma inlägg som ovan.

Redigerat av nd00jan
Link to comment
Dela på andra sajter

Så alltså denna koppling:

...gör att jag kan få lite medhördning och effekter medan jag spelar?

..är alltså denna då som ger den rena insignalen? Så att jag sedan kan lägga effekter efteråt?

2 x ja 🙂

Jag har ju så att säga 2 st. ingångar (L/R) på ljudkortet, medan FX Send är endast en utgång.

Så väljer jag då antingen vänster eller höger ingång på ljudkortet, eller behöver jag använda någon form av kabel som delas så att jag kan använda bägge ingångarna på ljudkortet? Kommer förresten signalen från FX send i form av Stereo? Verkar tecksamt \=. Verkar vara mono enligt manualen.

Japp, aux/fx-sends är nästan alltid mono. Men om du ska spela in en gitarrsignal (eller sång, eller bas) så är ju källan också mono.

Tyckera att ditt förslag låter jättebra, då jag inte behöver inhandla så mycket ny utrustning. Då kan jag fortfarande ha användning för både V-amp, Mixerbord samt befintligt ljudkort, men jag undrar om jag inte går miste om lite Stereo via FX Send?

Vad är det du tänker att du skulle mista?

Just nu är ju mixer vs ljudkort riggat enligt:

Mixer Main out (L/R) ==> Ljudkortets ingång (L/R)

Ljudkortets utgång (L/R) ==> Mixer Tape in (L/R)

Så i nuläget används bägge ingångarna på ljudkortet, och då är frågan om jag nyttjar (pluggar in) bägge dessa via FX send?

Den uppkopplingen fungerar också ifall du t ex panorerar ut V-amp-signalen max till höger och och den rena gitarr-signalen max till vänster. Då kan du i ditt inspelningsprogram välja att spela in ljudkortets vänstra ingång för att enbart få den rena signalen.

Nackdelen med denna kopplingen är dock att du inte kan utnyttja mixern för din egen lyssning på samma sätt. Visserligen verkar FX-send:en vara en s k "post fader", d v s, utnivån påverkas även av kanalens level. Men du kan i alla fall tweaka dessa (kanalens level resp. fx send level) mot varandra för att kunna höra det du vill från dina monitorer/hörlurar (en lagom mix mellan gitarr-signaler och musiken du spelar till).

Det kan vara lite rörigt att hålla i huvudet, men prova i så fall att rita upp det hela!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tipsa om att du provar med ett externt USB-ljudkort och se hur långt du kommer med det istället för att hålla på och koppla med mixers och V-Amp. Se bara till att du har en någorlunda hyfsad dator så att du kan köra med liten buffert när du spelar in gitarren för att få en bra och direkt spelkänsla.

Jag använder Native Instruments Komplete Audio 6 ljudkort och det fungerar jättebra.

Med detta ljudkort får du dessutom Komplete Elements, en riktigt trevlig samling instrument.

Mitt DAW är Reaper och där kör jag allt som oftast Scuffham S-Gear till gitarrerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tipsa om att du provar med ett externt USB-ljudkort och se hur långt du kommer med det istället för att hålla på och koppla med mixers och V-Amp. Se bara till att du har en någorlunda hyfsad dator så att du kan köra med liten buffert när du spelar in gitarren för att få en bra och direkt spelkänsla.

Jag använder Native Instruments Komplete Audio 6 ljudkort och det fungerar jättebra.

Med detta ljudkort får du dessutom Komplete Elements, en riktigt trevlig samling instrument.

Mitt DAW är Reaper och där kör jag allt som oftast Scuffham S-Gear till gitarrerna.

Det är nog mycket en smaksak.

Själv har jag ett Steinberg UR28M-ljudkort och en hyfsat ny HP-dator som går fint att köra direkt med VST-plugins, plus att det även finns förstärkarplugins som går att köra direkt på ljudkortets DSP-krets (och som går att välja att ha enbart för lyssningen).

Men jag har ändå en mixer (Soundcraft M8) med DI-boxar, POD, hårdvaru-effekter och lite annat, eftersom jag tycker att arbetsflödet blir mycket smidigare. Klart bekvämare att kunna ratta sin lyssning direkt på fysiska reglage istället för att scrolla runt bland en massa fönster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Om man nu absolut vill ha en mixer så finns det ju med usb utgång så varför inte tänka i dom banorna? Personligen så kör jag med ett firewire ljudkort ett saffire pro 10 i/o men jag har två små mixrar också men dom använder jag inte till inspelning. Det bästa är nog ett pcie ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu absolut vill ha en mixer så finns det ju med usb utgång så varför inte tänka i dom banorna? Personligen så kör jag med ett firewire ljudkort ett saffire pro 10 i/o men jag har två små mixrar också men dom använder jag inte till inspelning. Det bästa är nog ett pcie ljudkort.

Jag håller faktiskt på att se över min setup och kommit fram till att jag nog kan ersätta flera av rackprylarna+mixern och få en lite mindre footprint genom att köpa någon av Mackie's fw-mixrar. Behöver lite kringutrustning för att få samma arbetsflöde, men inte lika mycket som tidigare.

Däremot så blir ju uppsättningen mer "failsafe" ju mer modulär den är. Ju färra funktioner en pryl har, desto lättare att komma vidare om den går sönder. En får väl göra någon slags avgräsning där, var gränsen för modularitet och antal prylar går.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
nd00jan (oregistrerad)

Vad är det du tänker att du skulle mista?

Inte så mycket när jag tänker efter 😉 Då källan redan är mono från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...