Jump to content
Annons

Bästa Pianopluggen idag?


rammega

Recommended Posts

Annons

Finns många som är riktigt bra, men det beror på vad man ska göra. Bästa allaround pluggen är XLN Audio's Addictive Keys tycker jag. Annars är Native Instruments nya samling The Gradeur, The Gentleman & The Maverick riktigt bra (Gjorda i samarbete med Galaxy). För ett piano med riktig karaktär gillar jag Acousticsamples Old Black Grand eller White Baby Grand från Imperfect Samples.

Mvh,

Fredrik

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar också Addictive Keys får jag säga. Har de gamla pianobiblioteken från NI och det är markant skillnad. Säkert är de nya från NI bättre då. Även ett fan av Galaxy's grejer.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

En sak är säker, finns ingen pianoprodukt som täcker de flesta behoven. Inte ens inom samma genre. Det har tiden lärt mig iaf. För varje låt jag gör (som har piano i sig) testar jag typ 5-10 olika pianon för att hitta det bästa ur egna arsenalen som funkar för just det sammanhanget. Så "bästa pianopluggen" teorin funkar liksom inte.

Man får helt enkelt göra sig bekant med floran av alternativ och testa så många man kan, samt jämföra med varandra side-by-side, och ännu hellre i sitt sammanhang. Finns nästan oändlig mängd pianon därute. Men genom att inte ta med varenda obskyr liten sampling så hamnar man ofta till kanske drygt 50 mer kända.

Sen är det bara jämföra och bekanta sig med dom, deras sound, karaktär, kranings-möjligheter, styrkor och svagheter och tillämpning. Det tar ett tag. Är ju även en fråga om du ägnar dig åt 'all' musik eller om du håller dig mer eller mindre inom viss/vissa genrer. Då kanske inte behoven är så yviga och det underlättar valet av pianon att köpa.

Ett lite bortglömt samplat piano är Bardstown Audios Bosendorfer Imperial Grand. Inte bästa noggrannheten vid samplingen (gjordes för skitlänge sen) men jäklar vad det tränger igenom och låter briljant. Finns inget som låter lika på den fronten. Själv tycker jag tillverkaren Sampletekk är lite av kungen på pianosidan, men konkurrensen har bra nära nog hunnit ikapp. http://www.vilabsaud.../truekeyspianos är ett exempel på det, tycker jag.

För pop kör jag ofta med ett privat samplat sound, akustiskt och synt blandat, med 1 velocity lager (max anslagskraft) och 2-pole lågpassfilter modulerat av velocityn, för anslagskänslighet. Så det behöver inte vara så krångligt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Bäst i klassen är nog som Signia säger: "bästa pianopluggen" teorin funkar liksom inte. Behov och spelsätt m.m. Alltså testa och hitta din klaviatur.Kanske att tråden hamnade lite fel också

Redigerat av rammega
Link to comment
Dela på andra sajter

Just för pianon, även trummor osv .. är lite svårt att säga "vilken är den bästa kryddan?". Visst finns det väl en del pianon osv som är typ som svartpeppar, som går att använda till fler rätter än typ tabasco eller oregano gör. Men just vilken är det/den bästa kryddan oavsett maträtt .. det funkar inte i praktiken. Ser man det så, då låter man mer som man vill ha ett piano med prestigefullt namn eller baxnande prislapp, snarare än att få till nåt som funkar i praktiken.

Flera har nämnt Addictive, så min upplevelse är att dom är lite som deras trummor, dvs ibland det bästa generella i förhållande till deras storlek på disken. Men håller även med Kjubeis om att det känns lite bolstrat, processat och rum-igt. Inte solklart val för att kristallklart skära genom en ljudbild som lead, men fint som generellt klingande o för bakgrund.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Pianoteq: https://www.pianoteq.com/.

Om man inte hittar något här som inte passar i mixen, tillsammans med andra instrument live eller när man spelar ensam, då är det en prestation! :-)

Finns för Mac, Windows och Linux.

Edit: Jag svarade kanske inte helt på frågan: Den finns även som VST-plugin (Win/Linux) och som Audio Units- , RTAS-, AAX- och LV2-plugins - något för de allra flesta!

Redigerat av Jostein
Link to comment
Dela på andra sajter

Men just vilken är det/den bästa kryddan oavsett maträtt .. det funkar inte i praktiken.

Svaret på den frågan är förmodligen salt, funkar till allt.

😱 Sorry för aningen av ämnet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...