Jump to content
Annons

Behöver långa kablar till mus/tangentbord/skärm!


tvåtakt

Recommended Posts

Jag har ett kontrollrum å sen ett inspelningsrum med trummor å så, men om jag vill kunna spela in trummor själv till diverse soloprojekt så är det ju jäkla osmidigt att behöva springa fram och tllbaka för att trycka på record å stop å grejer... Inte omöjligt, men med tanke på att jag ofta gör en tagning per vers å en per refräng etc etc så blir det ju ett maraton till slut.

Jag behöver alltså kunna förlänga mus, tangentbord och skärm så jag kan kan sitta i lugn å ro vid trummorna UTAN att behöva flytta in all studioutrustning och dator till inspelningsrummet, helt enkelt.

Jag har fortfarande inte mätt hur långa kablar jag behöver, men jag ska ner till studion å kolla redan nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

KVM-switch är för inkoppling av en uppsättning tangentbord/mus/skärm till två datorer...

Hur långt avstånd är det vi talar om?

Ditt grafikkort måste kunna köra minst två skärmar. Och beroende på kabellängd är det bästa VGA eller HDMI ut.

Extra mus via USB kan du testa med att köra förlängare med USB-hub som har extern strömkälla.

Prova att flytta datorn mot mitten så du slipper ett långt och ett kort avstånd.

http://www.cablechick.com.au/blog/cable-length-guide/

Redigerat av Robert Smedberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Blåtand mus och tangentbord kanske om det inte är för långt vill säga. Till hdmi finns förstärkta förlängningsvarianter typ en vanlig strömförörjd repeater eller via nätverkskabel som du hittar på netonnet om det inte räcker med 10 meter. Dvi sladdar finns ganska långa också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Cubase finns det också en remote-app för paddan.

Jag har inte installerat det själv, men jag har sett att det funkar utmärkt hos en bekant. Förmodligen smidigaste lösningen. Det är inte så kul att dra långa kablar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns också upphängningar för padda, som man fäster i mikrofonstativet, från t ex K&M, så det kan knappt bli bättre 🙂 : http://produkte.k-m.de/en/Multimedia-Equipment/Holders/19724-iPad-Air-holder-black

Link to comment
Dela på andra sajter

Justja, kanske skulle nämnt att jag till 100% vägrar ha Ipad å liknande skräp, samt att jag kör på Windows 7 på min inspelningsdator.

Vet inte om det ni länkat är Mac exklusivt men jag kände iallafall inte igen ingångs-jacken så inte säker heller

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Justja, kanske skulle nämnt att jag till 100% vägrar ha Ipad å liknande skräp, samt att jag kör på Windows 7 på min inspelningsdator.

Vet inte om det ni länkat är Mac exklusivt men jag kände iallafall inte igen ingångs-jacken så inte säker heller

Studion där jag har sett iPad i bruk, kör Win8 och Cubase Pro. Paddan är ansluten till det trådlösa nätverket och kopplas till datorns IP-adress, så kan man styra Cubase därifrån och få upp mätare och annat kul, så att man ser vad som händer och inte bara har tangenterna tillgängliga. 🙂

Inga konstigheter trots att Apple är inblandade, alltså... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det lockar mej ändå inte... Vill inte ha en iphone eller ipad eller va dom heter.

Mus å tangentbord gillar jag

Min poäng är att man kanske gärna vill se vad man gör också - och då behövs skärmen också. I paddan har man allt samlat i ett lagom litet och smidigt format, så att man slipper allt krångel med förlängningskablar och elände. 🙂

Annars finns det, som sagt, förlängningskablar och KVM-switchar - så det är bara att knalla iväg till någon datorbutik och köpa. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

KVM-switch behöver du endast när du har flera datorer till samma skärm, mus och tangentbord. Inte tvärtom (d.v.s. flera möss och tangentbord till samma dator).

Nu för tiden när (nästan) allt körs via USB kan du koppla in flera pekdon, och de allra flesta grafikkort (även kontakterna på moderkort), har flera utgångar.

När jag sitter framför stagepianot och trackar midispår (som kräver tvåhandsfattning på pianot 🙂 ) kör jag ett trådlöst logitech-tangentbord i gigahertz-bandet:

https://www.dustinho...h-keyboard-k400

Använder du den medföljande s.k. "range extendern" på USB-dongeln räcker den hur långt som helst, även med väldigt dåliga batterier. Den kräver heller inga drivrutiner, och krypterar trafiken automatiskt mellan dongel och tangentbord.

Vill du absolut köra lååång usb-kabel finns det usb-kablage som förlänger sladden optiskt. Och då kan du ha en 100 fot lång USB-sladd (men är rädd för att den kostar en hel del).

https://www.youtube.com/watch?v=XmxAcVvAO40

Så för att inte göra en kort historia ännu längre:

1. Logitech media tangentbord ELLER USB-sladd och trådat

2. Och en lång HDMI-kabel till där du sitter. Finns HDMI upp till 10 meter, kanske längre. Och klarar 4K dessutom, men då måste du ha skärm och grafikkort som klarar nya HDMI-standarden. Kör du endast 192x1080 (d.v.s. "full HD"), borde det räcka med vanlig HDMI 1.3 - så-lång-som-du-behöver.

edit: 4k hdmi: https://www.dustinho...rnet-active-10m

full hd hdmi: https://www.dustinhome.se/product/5010619783/hdmi---hdmi-standard-wethernet-100m

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Mja kan inte tänka mig att mina grejor är av den nya hdmi standarden då en del grafikkort har några år på nacken samt att mitt black magic intensity pro också har det och en 10 meters hdmi sladd från biltema inköpt för några år sedan funkar bra mellan det och min gamla platt tv. Men som sagt det finns billiga hdmi extenders av olika slag om man behöver längre än 10 meter. Det finns långa dvi sladdar också och dvi funkar bra. Har man sen ett grafikkort eller en processor som släpper ut audio så kan man kanske köra monitor över hdmi med lite finurlighet och en manick som splittar ut audion ur hdmi signalen. Det ska jag dock låta vara osagt då det kräver att man på nåt sätt slår ihop två ljudkort till ett som tex en samanslagen enhet vilket är möjligt i os x. Men här pratar vi ju PC så det är i och för sig inte aktuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Sen angående ipaden så kan jag förstå trådskaparen då den för det första är ganska dyr samt att i alla fall min ink iphonen funkar minst sagt mysko ibland. När det funkar som det är tänkt då är det guld grejor men när det inte gör det då är det bara dyrt skit. Säger jag som gillar mac hehe men så är det

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det BEHÖVER inte vara halvätna äpplen..jag kör en app som heter TouchDAW på min HTC-lur och på min surfplatta , båda har android..det funkar skitbra (kör transport på luren och xy-pads på plattan)

Funkar med alla stora DAW ..själv kör jag Live.

Redigerat av Zwinto
Link to comment
Dela på andra sajter

Det BEHÖVER inte vara halvätna äpplen..jag kör en app som heter TouchDAW på min HTC-lur och på min surfplatta , båda har android..det funkar skitbra (kör transport på luren och xy-pads på plattan)

Funkar med alla stora DAW ..själv kör jag Live.

Kan tillägga att surfplattan är en "no-name" ifrån netto tror jag som jag köpte beg för 100 spänn så det blev både billigare och smidigare än att dra kablar till mus skärm och tangentbord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...