Jump to content
Annons

Välja ljudkort mellan 5000-10000kr


ZeroX

Recommended Posts

Hej,

Vi tänkte försöka hitta ett bra USB kort som är externt som ger oss vettigt mindre med huvudvärk. Stabila drivisar och bra preamp är ett krav å även bra mixer del, men även minst 8 analoga ingångar.

Vi spanar på

Focusrite Scarlett 18i20

Roland Studio Capture UA-1610

MOTU 896mk3 Hybrid

Svårt att hitta det bästa. ADAT är inget krav , men som i Rolands fall fler analoga ingångar.

Förslag och erfarenhet önskas 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ni menar kanske t o m 8 mic preamps (inte bara analoga ingångar)?

Jag har fyra-fem kort, varav ett är Rolands Studio Capture. 17 in om man räknar med MIDI (inte riktigt, men ändå).

Har spelat in 14-mannabandet ett flertal gånger utan svårigheter, och autosens är en lifesaver.

Enda nackdelen hittills är väl att det inte finns dsp-eq om man vill lyssna direkt via kortet, men det använder jag å andra sidan aldrig. Fyra monitormixar ut, inkl reverb och kompressor om man nu känner för det. I mitt fall skaffade jag det enbart för ingångarna att ha stående på plats i lokal för inspelning.

Dock är det RME UCX som gäller på hemmaplan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du funderar på Motu så skulle jag nog istället kika på deras 1248 (istället för 893) även om det spräcker din budget en aning. Är lite kostsamt, men det är ju även 893:an. Men då får du även thunderbolt anslutning (finns ju även USB) vilket kan vara bra i framtiden. Jag kör med det kortet på jobbet och har inte haft några som helst problem. Stabilt! Har dock inte använt det jättemycket ännu.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Grym respons.

8 analoga med preamps räcker gott, men vi har några externa synt moduler som Motif och Roland å även en Proteus 2000 som vi gillar i vissa sammanhang.

Vi kör PC och Cubase även om MAC och ProTools kanske är "top edge". Är nöjd med Cubase och har jobbat med det sen SX3 (faktiskt innan på Atari).

Vilket som så spelar vi inte in storband utan det rör sig om mindre saker, men det trevliga med Roland är portabiliteten tycker jag och eftersom vi inte har något digitalt så kanske ADAT är overkill!?

Att köra Behringer till ett så pass bra kort som Focusrite? Är inte det att tappa kvalitet även om Behringer har ryckt upp sig?

Ang MOTU så springer det iväg rejält. Har en beggad 896MK3 hybrid för 4000kr. Vågar man eller skall man gå på Roland eller Focusrite?

Anser att Focusrite är mkt kort för pengarna medans Roland brukar ha drivisar som aldrig bangar. Fick dessutom bra kritik i Studio.

/Mvh Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ett Roland Studio Capture i replokalen som primärt har använts för truminspelningar men även fullband. Jag kan absolut rekommendera det om man vill ha många ingångar. Lättjobbat, autosense är smidigt och skönt att enkelt kunna göra olika monitormixar när man är flera som lirar tillsammans. Låter bra också det vi har spelat in men det hoppas jag mer beror på mina skills än ljudkortet. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite förvånad att ingen har nämnt RME i tråden. De är välkända för sina stabila drivrutiner. 🙂

Upp till 10000:-, kan du kolla på Fireface UC och UCX. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...