Jump to content
Annons

Aux utgångar mono eller stereo?


Jonte88

Recommended Posts

Hej!

Precis skaffat oss en x32 producer och tanken är att använda den till live ljud i replokalen.

Vi har mickat upp allting och ska köra hörlurar till var och en för medhöring.

Problemet är att till medhöringen har jag förstått att man använder sej av aux utgångarna?

Men är dessa mono då? För får bara ljud i ena örat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Aux-utgångar brukar som regel vara mono.

Kollar man i manualen, så står det att det finns 6st balanserade AUX-utgångar på TRS-kontakter, så det stämmer även i detta fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har några goa tips på hur ni brukar göra med inear system men med för få utgångar för att alla ska få en egen stereo mix?

Kanske köra en master kanal med en ganska jämn mix som alla tar del av för att sedan sen ge alla en egen aux som var å en blandar in med den signalen så man får lite mer av sig själv eller liknande?

Eller nåra fräna tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast spelar jag bara in en sak i taget - men i min hörlursförstärkare har jag precis den möjligheten som du är inne på, Jonte88; En stereomix in på main-ingången - och sedan separata aux-ingångar med individuell medhörning. Förhållandet mellan main och aux ställer jag med en blend-ratt på varje utgång på hörlursförstärkaren, som är en Behringer Powerplay Pro. Mycket smart funktion som man tyvärr inte hittar på så många andra, utan de flesta brukar ha flera ingångar, men sedan bara en switch på varje utgång så att man får välja vilken ingång man vill lyssna på där...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

AUX- är som tidigare inlägg informerade, oftast i mono då det är en steglös tappning (vattenkran) av ljudet från en monokanal.

Ex. en gitarrförstärkare är uppmickad med en mikrofon som går in på, säg, kanal 7. Denna kanal är mono, men kan ju pannoreras mellan vänster och höger kanal (L-R eller 1-2).

Så för att få en lyysning i stereo behövs två kanaler och i detta fallet vill ni använda AUX som "volymreglerare" (Ex. Aux-1 samt AUX-2). Viktigt är att dessa två AUX-sendar är PRE-Fader. I ert fall verkar AUX-5 samt AUX-6 vara dedikerad för lyssning. (tittade på bilder på nätet)

Nu gällde frågan er lyssning i replokalen via AUX och så här hade jag gjort. Jag har ingen erfarehet av ert bord, så detta är ett allmänt förslag! (så om ert bord har AUX-5 samt 6 PRE-FADER, så använder ni dem i stället för AUX-1 samt AUX-2)

1- Kick (pannorerad mitten) AUX-1 vriden till klockan 12 och AUX-2 vriden till klockan 12.

2- Virvel (pannorerad mitten) Aux-1 vriden till klockan 12 och AUX-2 vriden till klockan 12.

3- Överhäng L (pannorerad vänster) AUX-1 klockan 12, Aux-2 är nollad, ej uppvriden.

4- Överhäng R (pannorerad höger) AUX-1 nollad, AUX-2 kL-12.

5- Bas (mitten) AUX-1 Kl 12, AUX-2 Kl-12.

6- Git-1 (lite vänster) AUX-1 KL-12, AUX-2 Kl-9

7-Git-2 (lite höger) AUX-1 Kl-9, AUX-2 Kl-12

O.s.v.

Mixerbordets AUX-1 samt AUX-2 out till lyssningsförstärkre AUX-1 till in L, AUX-2 till in-R.

Nu ska ni förhoppningsvis ha en "stereo" mix av alla era instrument i hörlurarna.

Men som du är inne på, får alla samma mix. Ska alla kunna ställa sin egen volym krävs att alla har var sin AUX / lyssningsmixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har både den stora x32 an samt en rack x32 ! jag skulle inte använda aux till det! utan använda utgångarna ni har på bordet det ger er 3st separata stereomixar till iem & en main l/r. Behöver i mer iem mixar kan ni köpa till en s16 då får ni 8st utgångar till! ett helt annat alternativ är att skaffa er varsin p16 som är utbyggbart upp till 48 st p16 ! alltså 16 kanaler som ni kan ställa helt olika men alla delar samma kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...