Jump to content
Annons

Köpa Bas!


DrHans

Recommended Posts

Hej tänkte inhandla en femsträngad bas att ha i studion och spela in med.

Tänkte försöka hitta en beggad för några tusenlappar.

Vad skall det vara för en?

Vad är prisvärt?

Vad är bättre vad är sämre?

Aktiva mickar?

Genren blir väl mest metal/hårdrock.

Tacksam för tips!!

Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyssna noga vid provspelning (utan stärkare). Lyssna efter ton och sustain. Når den inte ända fram så kräv att få byta strängar i butiken (D´Addario eller EBS t ex...bra strängar). Kontrollera så att halsen är rak. Genomgående hals är plus i kanten. Är det dessutom "string thru body-design" (inte så vanligt i dag) är det guld. Mekaniken ska vara grov och väl tilltagen. Inga små klena stämskruvar och bockade plåtbitar till stall sammanhållet av fjuttiga insexskruvar. Intoneringsmöjligheter SKA finnas. Stallet ska gå att justera i höjdled i båda sidor. Kolla greppbrädan efter "urgröpningar" eller torrsprickor i träet. Tidigare ägare kan ha varit en "stringbender" och är träet av dålig kvalitet kan greppbrädan redan ha skador. Provspela både sittande och stående. En framtung bas blir jobbig att spela på efter ett tag...speciellt om du står upp. Passiva eller aktiva mikrofoner....båda har för och nackdelar...men en bra bas klarar sig med passiva och så slipper du klabba med batterier. Lyssna vid inkoppling i stärkare. Är där brum? Fungerar alla volym- och tonkontroller...utan skrap och knaster? Provspela i flera olika stärkare. Låter det bra och allting stämmer...titta hur den ser ut. Märke och kulör är ganska ointressant. 😕

edit: Nu blev det här väldigt personligt, men det är ju vad ett instrumentköp är. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Inte skall väl jag styra dig i ditt val bas, men häftiga är ju såklart Rickenbacker: vad kan en sån begagnad betinga? Eller en Gibson Thunderbird begagnad. Nya ligger väl dessa på ca. 15 papp. Spana annars in Ephones variant av Thunderbird. Snygg, nypris 4300;-. Om du vill ha tunga grejer alltså...

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare spelade jag på en femsträngad Cort Action Bass... kostar väl ny ca 3000:- men går att gå för 1500:-. Den lät faktiskt helt ok... har lyssnat på några riktigt gamla inspelningar som var gjord med den... det lät helt ok...

Det är kanske ingen drömbas... men duger fint att öva och spela in med... den var förövrigt ganska så tyst också...

Ett litet tips...

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Fenders Jazz-basar tycker jag verkar väldigt allround, om man dömmer efter vilka vitt skilda sammanhang jag hört dom i. Fast den kanske inte går att få som femsträngad? (Själv är jag dock notorisk motståndare till basar med mer än fyra strängar!)

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Vill bara göra ett litet tillägg till slaptaps inlägg, som jag tycker täcker det mesta:

om du är van vid fyra strängar så ska du fundera över hur det känns med fem.

halsen blir bredare, men den kan bli mer eller mindre bred, o likaså avståndet mellan strängarna blir tätare.

Om frågan gäller prisvärt, så är faktiskt Yamaha värt att kolla in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker OLP gör extremt prisvärda basar (kopior förvisso), finns både som fyror och femmor. Sen kan man ju byta elektroniken i dem, till MEC eller nåt annat kul. Iofs inget jag själv provat men jag tror det blir billigt och bra. Begade OLPar borde inte kosta många kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jag tycker OLP gör extremt prisvärda basar (kopior förvisso), finns både som fyror och femmor. Sen kan man ju byta elektroniken i dem, till MEC eller nåt annat kul. Iofs inget jag själv provat men jag tror det blir billigt och bra. Begade OLPar borde inte kosta många kronor.

Jepp: http://www.vendolin.se/annons.php?170446

Visserligen en fyra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag kan rekomendera en ESP ltd 5-strängad bas.

Samma som min avatar här till vänster. 😳

Aktiva mickar, fett ljud. Kostade NY: 5000:-

Hade en Bc Rich för ett tag sen (2000:-) Men den hade grumligt ljud och väldig obalans i kroppen. Hade även en Bc rich från 70-talet å den ångrar jag att jag sålde. 😳

http://www.espguitars.com/home.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...