Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har kopplat min gitarrförstÀrkare till min line-in ingÄng, och spelar in med jesusonic.

TyvÀrr sÄ Àr min förstÀrkare ganska brusig, sÄ jag undrar hur jag eq:ar bort bruset, eller vad man nu anvÀnder för nÄt.

Liten kort ljudfil finns pÄ http://tinyurl.com/6rdd4

Annons
Postat

SvÄrt att EQ:a bort Brus utan att Eq bort annat oxÄ.

Du fÄr nog kolla din stÀrkare för det dÀr Àr det vÀrsta jag hört.

Hur mycket pluggar och EQ du Àn anvÀnder kommer du inte kunna fÄ bra

ljud ur din stÀrkare ..

Köp ny eller Reparera..

Postat (redigerat)

Det Àr en marshall mg15cd-stÀrkare och en epiphone special-II.

Inga proffs-grejer, men jag har inte hur mycket pengar som helst.

Det brusar lika mycket pÄ bÄda pickupsen, och det brusar mer nÀr man har line out pÄ.

Kablarna heter kc10 (finns pÄ musikbörsen), ska tydligen vara mycket bra, brusar lika mycket med epiphones kabel som följde med.

Ska denna förstÀrkare vara sÄ, eller Àr det nÄt fel med den?

Det kan vara ljudkortet, ett SB Live frÄn dell, men det brusar inte nÀr man spelar in med en billig mick (typ 70-kronorsklassen).

Redigerat av johlin
Postat

...men om du har en gitarrförstĂ€rkare, sĂ„ ska du ju Ă€ndĂ„ micka upp den om du vill ha sĂ„ bra ljud som möjligt - sĂ„ egentligen Ă€r det inte nĂ„got problem... 😕

Line Àr bara en nödlösning eller ett komplement. Det huvudsakliga ljudet ska helst vara en uppmickad stÀrkare. Blir ljudet inte bra dÄ, sÄ har du fel micplacering eller behöver en bÀttre mic.

SB Live brusar ocksÄ mycket (men vÀrst brus blir det pÄ micingÄngen), sÄ det Àr inte de bÀsta förutsÀttningarna precis...

Försöker du eq:a bort bruset, sÄ försvinner all diskant ocksÄ, sÄ det Àr inget alternativ.

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)
FörstÀrkaren brusar i högtalaren ocksÄ.

jag har ingen bra mick.

Köp en gitarrpedal med ampsim.

det dÀr Àr inget brus, det Àr ett brum orsakat av nÄgot fel i kedjan frÄn gitarr till dator.

att det susar lite ur förstÀrkaren Àr normalt, men det dÀr Àr inte normalt.

nÄnstans sitter nÄgot som inte funkar som det ska.

För att ta reda pÄ vad, börja att ta ur gitarren, [nu ska det bli tyst] att byta gitarr, byta förstÀrkare etc, tills du hittar felet. Sen fÄr du nog lÀmna in det som felar o kolla VAD som orsakar det. Kan vara sÄ banalt som en lödning som slÀppt, eller en kondensator som gett sig, eller sÄ kan det vara vÀrre.

Redigerat av MrPhil
Postat

Eh...nĂ„gonting Ă€r fel hĂ€r. SĂ„ hĂ€r ska det inte lĂ„ta. Först av allt...skippa "Jesusonic"! Hur lĂ„ter gitarren och förstĂ€rkaren dĂ„? Sen tar jag för givet att du kopplat hörlursingĂ„ngen frĂ„n stĂ€rkaren in till ljudkortet, och inte "lĂ„nat" speaker output. 😳

Postat (redigerat)

Och det kan inte vara sÄ att du stÄr nÀra din dator nÀr du spelar?

Datorn stör sjuuukt mycket (eller mest CRT-skÀrmar om du har sÄn/sÄdana).

Kolla ifall du har samma strömkÀlla till datorn som till förstÀrkaren? Ifall dom har olika strömkÀlla (uttag i vÀggen) sÄ kan det uppstÄ jordfel och brum som följd.

Jag skulle gissa pÄ att det Àr CRT-skÀrm eller jordbrum.

/Micke

Edit:Àven vissa lampor kan störa, men kolla först om alla uttag Àr jordade och att all utrustning har samma strömkÀlla (uttag i vÀggen)

Redigerat av lavrell
Postat

Tack för all hjÀlp.

Försöker svara pÄ alla frÄgor, men inte i ordning.

Om jag skippar jesusonic, hörs det inget alls, om jag kör i guitarrig brusar det ocksÄ.

Jag kopplar förstÀrkarens line out till datorns line in.

FörstÀrkaren och datorn har olika uttag, men samma rum.

Jag sitter vid datorn, men det Àr en tft-skÀrm, men datorn kanske strÄlar.

Jag har en lampa pÄ, nÄn metallfÀrgad ikea-golvlampa.

Om jag har förstÀrkaren av, sÄ brusar det ÀndÄ i datorns högtalare (men i alla högtalare fast jag bara har en mono-kontaktförminskare (frÄn stor till liten plugg).

Det lÄter likadant om jag har förstÀrkaren pÄ.

Om jag har förstÀrkaren pÄ utan gitarrsladd i brusar det inte alls mycket, men om jag har gitarren i, sÄ hörs det dÀr brummet.

Är det dĂ„liga pickups dĂ„ eller? NĂ€r jag har sommarjobbat ska jag köpa nya.

Postat
Om jag skippar jesusonic, hörs det inget alls, om jag kör i guitarrig brusar det ocksÄ.

Eh, vi tar det frÄn noll. Gitarr in i stÀrkare, frÄn stÀrkarens line out/phones (se upp för för hög volym) till ljudkortets line-in. ThatŽs it. Har du fortfarande brus sÄ Àr nÄgot fel pÄ antingen gura (tvivlar), sladd (möjligt) eller stÀrkare (line out kanske).

Och du har ju redan stĂ€rkare...vad ska du med "jesusonic" eller "guitarrig" till? 😳

Postat

Eh, vi tar det frÄn noll. Gitarr in i stÀrkare, frÄn stÀrkarens line out/phones (se upp för för hög volym) till ljudkortets line-in. ThatŽs it. Har du fortfarande brus sÄ Àr nÄgot fel pÄ antingen gura (tvivlar), sladd (möjligt) eller stÀrkare (line out kanske).

Och du har ju redan stĂ€rkare...vad ska du med "jesusonic" eller "guitarrig" till? 😳

Okej, stÀrkaren brummar inte utan gitarr, men med gitarr i. Gitarren brusar lika mycket med bÄda pickupsen.

Jag har jesusonic för att lÀgga pÄ lite effekter, och för att ha en volymhöjning.

Brummet i datorn kommer bara i vÀnster högtalare (kollade lite extra), sÄ det kommer frÄn gitarren.

Men det kanske Àr sladdarna eller gitarren, för det brusar inte lika mycket nÀr gitarren Àr urkopplad, bara "standardbrus".

Postat

Jag har kollat lite extra. Gitarren brummar pÄ input ingÄngen. Men inte om man kopplar in den via cd input.

Betyder det att min förstÀrkare Àr defekt?

Ska jag bara maila marshall dÄ eller?

Postat (redigerat)

Det lÄter som ett jordningsfel men min Ibanez lÀt lite sÄ dÀr nÀr det var glappkontakt i gitarrens elektronik. Kolla, som redan föreslagits, lödningarna. Kolla jordningarna ocksÄ. Oljudet beror inte pÄ att du har en billig gitarr eller -förstÀrkare, om de nu Àr billiga, utan pÄ defekter.

Redigerat av Fredrikmo
Postat
Det lÄter som ett jordningsfel men min Ibanez lÀt lite sÄ dÀr nÀr det var glappkontakt i gitarrens elektronik. Kolla, som redan föreslagits, lödningarna. Kolla jordningarna ocksÄ. Oljudet beror inte pÄ att du har en billig gitarr eller -förstÀrkare, om de nu Àr billiga, utan pÄ defekter.

Jag har tyvÀrr ingen koll pÄ lödningar (jag Àr 14,5), men Àr det verkligen ett jordningsfel om gitarren inte brusar alls pÄ cd ingÄngen, men pÄ gitarr-ingÄngen?

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Jag har kollat lite extra. Gitarren brummar pÄ input ingÄngen. Men inte om man kopplar in den via cd input.

Betyder det att min förstÀrkare Àr defekt?

Ska jag bara maila marshall dÄ eller?

Nu mÄste vi försöka hÄlla ordning pÄ begreppen.

vad menar du med input ingĂ„ngen?? Var dĂ„? 😼

CD input? I datorn eller var?

Enkel rak frÄga: brummar det om du BARA kopplar in gitarren till förstÀrkaren o inget mer sen?

Har du bytt gitarrkabel?

Postat

Skaffa en DI-box eller en V-Amp eller nÄtt om du inte har sÄ gott om pengar. Borde gÄ att hitta för nÄgra hundringar.

För övrigt sÄ gÄr det att mica stÀrkare med billiga micar (<100kr) och fÄ ett schysst ljud. Visst det lÄter ganska tunt och skrÀpigt, men gillar man sÄnnt ljud sÄ Àr det grymt. Har fÄtt ganska sköna Swervedriver-liknande gitarrer med en billig karaoke-mic (ca 50kr).

Att enbart linea en förstÀrkare utan en högtalarsim emellan brukar lÄta betydligt sÀmre dÀremot. Speciellt om man vrider upp gainen.

Postat

Nu har jag inte lyssnat pÄ mp3:an som du slÀngde upp. Men kolla sÄ att det inte Àr sladden som brusar, det kan det mycket vÀl va. Om du har nÄgon annan sladd, prova den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.