Jump to content
Annons

Mix och mic för sång och gitarr på samma spår


cluelesslyblue (oregistrerad)

Recommended Posts

cluelesslyblue (oregistrerad)

Hej på er!

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd men.. här hamnade den!

Jag snubblade över en fantastisk duo igår på youtube och blev superimpad av ljudet på deras enkla inspelning:

Så till mina frågor:

Är det deras mikrofon som är så sjukt grym att den inte fångar upp bakgrundsljud och får rösterna att låta så nära? Jag menar micken kostar ca 800 kronor så jag vet inte.. om inte, vad kan dom ha gjort med mixen för att få det att låta så "studio" även fast dom är i ett vanligt, stort rum och bara använder en mic?

När jag spelar in sådär med min mikrofon (billig kondensator ca 1000 kronor) så blir det bara skit, massa ljud från rummet och brus och jag har ingen aning om hur man mixar det på bästa sätt (när det är gitarr och sång på samma spår)

Jag förstår att det är bättre att spela in varje spår för sig men jag skulle vilja veta hur man bäst mixar och mickar för ett spår, sång och gitarr på samma kondensatormikrofon.

Någon som har några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är helt övertygad om att de har gjort flera tagningar, och att de inte spelat in video och ljud samtidigt. Det syns ganska tydligt, gitarr och sång har inte samma synk i bilden som i ljudet.

Edit: Varför inte spela in flera gånger? Det är mycket lättare att mixa så det låter bra då :-)

Redigerat av KlasVonKlas
Link to comment
Dela på andra sajter

Att spela in sång och gitarr samtidigt med en eller två mikrofoner är inte alls ovanligt inom viss genre och kan vara hur bra som helst. Om de verkligen gjort så på videon vet jag inte. Men om jag slänger upp mina qtc40 mellan gitarr och mun så blir balansen ofta rätt bra tycker jag. Nu är jag ingen sågare, men det kanske kan ge en bild hur det låter.

https://db.tt/S1ETFcVG

Reverb och en Mäag eq bara för att använda lite air-filter och skära 1db vid 650 hz. OBS! inspelat bredvid min Avid HD I/O för exempel bara så fläktarna låter lite från den.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

cluelesslyblue (oregistrerad)

Tack så jättemycket för era svar 🙂

Jag vill spela in samtidigt för att jag kommer att göra en video till ljudet samtidigt, vill helst spela och sjunga allting som visas på film, annars känner jag mig fånig av någon anledning.

Gizmozis jag ska lyssna på ditt exempel sen när jag kommer hem, supertack för svaret!!

/Malin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bestämt för mig att Blue Yeti (som jag tror det är) är en stereo-mick. Nu ser det ut (på bilden då jag inte tittat på videon) som dom sitter på samma sida så separationen borde inte vara det bästa. Men jag har även för mig att micken har mer än två membran, så det kanske funkar ändå om membranen kan ge stereo från samma sida av micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar man in sång o ak gitarr samtidigt med två mickar brukar problemet vara att sången låter för mycket in även i gitarrens mick. Gitarrljudet läcker ju in lite grann även i sångmicken, men det brukar vara mindre... Har man en mick som kan kopplas som 8, eller en bandmick (de är alltid 8) o sätter den framför gitarren med den "döva" sidan upp mot munnen blir det nästan inget sångläck alls in i gitarrmicken. Man blir förvånad hur bra den stänger ute ljud från sidan. Att ha minst en mick man kan koppla om kardioid, omni och åtta rekomenderas starkt. I omniläget kan man gå väldigt nära ljudhålet på en ak gitarr utan att det blir boomigt... Men då tar den ju förstås upp även ev samtidig sång väldigt starkt. Men, väldigt användbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...