Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Amen hallå!

Detta är min första "tråd" om de är så det kallas. Min fråga till er lite mer kunniga människor är att mitt ljudkort i datorn, ja jag vet att det inte direkt tilhör studion men ändå, är lte wierd. När jag lyssnar på musik så, vad jag tro, gör ljukortet om ljudet så att vissa frekvenser skapas då och då. Det är nästan som man tar ett high pass filter och vrider på då och då. Har ni kanske någon aning om vad detta kan bero på? Skulle det vara bättre om jag köper ett extern ljud kort? Har en HP Envy 17-j162 17.3" Full HD med beats audio (1 vecka gammal)

Tackar som fan om ni kan hjälpa mig!

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Glappande kablar kan vara en orsak.

Postat

Men de verkar också konstigt för jag har använt olika typer av hörlurar/högtalare

Postat

Kolla dina drivrutiner. Går det avinstallera de som medföljer ljudkortet och köra på windows egna? Min erfarenhet av drivrutiner tillverkare skickar med vanliga datorljudkort är att de sällan fungerar helt. Från o med windows vista/7 så finns det tillräckliga möjligheter att välja in och utgångar, så jag ser sällan någon fördel med tillverkarens drivrutiner då jag inte vill ändra ljudet med eq m.m. Windows egna drivrutiner fungerar idag så bra att det räcker för vanligt användande.

Postat

Shit du verkar jävligt kunnig! Ska testa.

Men hur stor risk är de att de är fel på själva kortet? För ett ljudkort har väl bara tekniska komponenter som bara skapar elektroniska singlar till tex hörlurarna. De har ju inget programerat?

Postat

Låter extremt märkligt. Normalt sett är det Realtek eller något annat vanligt märke på de ljudkorten som följer med datorer. Dock finns det otaliga varianter av just Realtek-ljudkort varför du alltid, ALLTID, A-L-L-T-I-D ska installera drivrutiner som:

1. Följer med datorn

2. Eller ladda hem nya från tillverkadens hemsida - för just din specifika modell

OBS: Samma sak här: alltid, ALLTID, A-L-L-T-I-D från tillverkarens hemsida och ingen annanstans.

Lägg märke till att det är skillnad på att installera endast drivrutiner - och att installera alla-program-som-följer-med-skräpet, som oftast kommer bundlade och förinstallerade på en Windows-dator.

För att uppdatera endast drivrutiner gör som följande: (Det är förvisso Win XP, men gången är den samma.)

OBS: Du kan absolut pajja hårdvara genom att tvinga in fel drivrutiner, speciellt när det rör sig om ljudkort med fantommatning. (Har själv gjort just det.) Men det ska oftast mycket till, och i de flesta fallen fungerar det bara inte.

TIPS: Ett bra knep är att hoppa in i "Enhetshanteraren" och se till att det inte finns några utropstecken under några enheter. (De visas automatiskt, ifall de finns.) När alla utropstecken är borta har Windows hittat all hårdvara.

http://www.driverboost.com/driver-tutorial-center/install-lenovo-drivers.php

Så i ditt fall skulle jag:

1. Kolla på HP's hemsida efter drivrutiner till din dator.

2. Uppdatera som i guiden.

:-)

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Är det möjligen så att ljudet du hör låter lite som slutet på den bifogade filen nedan?

Om ja så är det drivrutin glitch du hör och den uppstår lite random. Beror på stökande drivrutin alternativt någon IRQ krock.

glitch.wav

Redigerat av drloop
Postat

Jag tror det rör sig om ett inbyggt ljudkort på datorn och inget med fantommatning eller liknande, alltså inget studioljudkort. Då fungerar windows egna drivrutiner helt utmärkt. Orsaken till att installera tillverkarens drivrutiner kan vara om man saknar stöd för något, t.ex spela upp material i 24-bitar, en viss samplingsfrekvens, eller kunna tweka ljudet. Men detta brukar man också kunna göra till viss del med windows drivrutiner.

Orsaken till att jag är så inne på windows drivrutiner istället för tillverkarens är att man får med så mycket skräp, även direkt från tillverkarens hemsida. Vill man slippa allt skräp så kan man extrahera den installationsfil man laddar ner och manuellt plocka ut drivrutinen och installera den.

Postat (redigerat)

Orsaken till att jag är så inne på windows drivrutiner istället för tillverkarens är att man får med så mycket skräp, [,,,]

Det är därför som jag gjorde en distinktion på att köra installationsprogrammet för drivisarna, och att köra in ENDAST drivisarna manuellt. 😉

Hemsk lessen men nej, nej och nej. Det är när man slarvar med drivrutinerna som man får märkliga fel i Windows. Att saker fungerar lite halvdant. Jag skulle vilja gå så långt och påstå att de allra flesta problem med Windows är just dåligt uppdaterade drivrutiner, eller avsaknad av dem.

Man får just mystiska fel som att: Datorn hänger sig, startar om, blåskärmar, beter sig ryckigt och segt i vissa spel/program som den borde klara av, saker ser märkliga ut på skärmen, datorn vaknar inte ur strömsparläge m.m. m.m. m.m. Och inte alltför sällan tänker personen "Windows är skit!"

Absolut att Windows har blivit grymt mycket bättre på att hitta saker genom åren, och iom Windows 7, hände massor. MEN, det är inte enbart för skojs skull som tillverkarna skickar med drivrutiner - ej heller att Microsoft har infört signerade drivrutiner och börjat inkludera drivrutinsuppdateringar i.o.m. Windows update.

Jag kan inte nog betona vikten av att installera alla drivrutiner för din hårdvara. Inte minst chipset, USB, SATA-gränssnitt, nätverkskort, grafikkort och ljudkort. Genom alla mina verksamma år som IT-tekniker och datornörd 🙂 har jag fått lära mig den hårda vägen, om och om igen att om man slarvar med drivrutinerna, får man ett ostabilt och dåligt Windows. Är man noggrann med det, blir Windows snabbt, stabilt, fungerande och ooootroligt mycket bättre. 🙂

Lessen om jag raljerar iväg massor, men det är verkligen super-duper-viktigt att se till att man gör den här delen rätt.

Redigerat av Cathrine

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.