Jump to content
Annons

studio monitorer


Vender

Recommended Posts

tjabba, tänkte bara kolla lite med er här på forumet innan jag införskaffar mig ett par nya studio monitorer (eller kasnke beggade). Så då undrar jag villka studiomonitorer som ni vill rekomendera passande för elektronisk musik.

budgeten är på 5lax +/- om det behövs. 🙂

edit: de ska vara aktiva

Redigerat av Vender
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

okej, har du någon länk till någon svensk butik i sthlm där man kan köpa dessa, och sendan en annan fråga, jag har RCA utgång på mitt tascam ljudkort "Line out" är det dåligt? känns som om xlr kabel hade vart stabilare? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, har du någon länk till någon svensk butik i sthlm där man kan köpa dessa, och sendan en annan fråga, jag har RCA utgång på mitt tascam ljudkort "Line out" är det dåligt? känns som om xlr kabel hade vart stabilare? 🙂

www.musikborsen.se

Annars tror jag Estrad på medis har dom.

Kostar 4000 kr /par nu tror jag.

Har du ingen mixer att koppla dom till?

Link to comment
Dela på andra sajter

råkade se dessa:

Högtalare TANNOY REVEAL A (Art: 102583)

Tannoy Reveal Active. Ett kanonklipp på ett av marknadens populäraste monitorer.

Aktiv elektronik kombinerat med Tannoys utvalda element ger Reveal Active förutsättningar att leverera ett ljud med extrem upplösning och detaljrikedom. De dubbla 50W förstärkarna, en för bas och en för diskant, ger tillräckligt headroom för att återge kraftiga transienter i hela registret. 6,5" bas ger fin basåtergivning och en väl matchad 1" diskant. 2X50W inbyggd förstärkare och aktivt delningsfilter. Magnetiskt skärmade element.

Låter helt enkelt grymt rätt!

OBS: Priset är 5.994:-/par mot normalt, ca 8.000:-/par

låter inte det bra då?

nån som har dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

råkade se dessa:

Högtalare TANNOY REVEAL A (Art: 102583)

Tannoy Reveal Active. Ett kanonklipp på ett av marknadens populäraste monitorer.

Aktiv elektronik kombinerat med Tannoys utvalda element ger Reveal Active förutsättningar att leverera ett ljud med extrem upplösning och detaljrikedom. De dubbla 50W förstärkarna, en för bas och en för diskant, ger tillräckligt headroom för att återge kraftiga transienter i hela registret. 6,5" bas ger fin basåtergivning och en väl matchad 1" diskant. 2X50W inbyggd förstärkare och aktivt delningsfilter. Magnetiskt skärmade element.

Låter helt enkelt grymt rätt!

OBS: Priset är 5.994:-/par mot normalt, ca 8.000:-/par

låter inte det bra då?

nån som har dem?

Jag har aldrig hört dom själv, men vad jag läst på nätet och i tidningar så verkar det som om Alesis är bättre (? mer omtyckta)

Men ring estrad och fråga om du kan få komma och lyssna på båda?

Dra med dig en cd med grymma låtar så får du avgöra själv 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan faktiskt tipsa om Behringers stora, minns ej namnet, men kostar väl runt 5 papp paret på musikbörsen. Värt att kasta ett öra på och jämföra med andra monitorer faktiskt. Tycker själv de leverar väldigt bra för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan faktiskt tipsa om Behringers stora, minns ej namnet, men kostar väl runt 5 papp paret på musikbörsen. Värt att kasta ett öra på och jämföra med andra monitorer faktiskt. Tycker själv de leverar väldigt bra för pengarna.

Dom heter Behringer Truth 2031A och kostar endast 3595:- på Förstärkardoktorn om jag inte missminner mig.

Funkar kalasbra för mig än så länge ... pysslar visserligen inte med elektronisk musik men dom ger bra basåtergivning och känns väldigt pålitliga faktiskt 🙂

speciellt med tanke på priset =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar med detta, och äger ett par Tannoy Reveal Active.

Av allt jag hört i den prisklassen låter KRK RP6 bäst.

Kostar ca 5 tusen för ett par, och har fast och fin basåtergivning, och snygg topp.

Alesis M1A är för "trevliga", låter för mycket Hifi. Då är Fostex PM1 bättre för samma pengar.

Alesis låter färdig-EQad, typ. Trevliga att använda till eltrummor, men kassa att referenslyssna med.

KRK! Det blir ett par såna för mig iaf. Och så har vi ju personalpriser... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla studios test... Jag lyckades komma över testvinnarna Event TR-5 för 4000:-... Är helnöjd... och de är fördjävla neutrala... man hör direkt om man mixar bort sig... de låter mycket trevligt när någon kunnig har mastrat... Själv har jag lite svårt att få till det... men det beror nog snarare på min ringa erfarenhet...

Testa dem... Jag är mycket nöjd...

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

hahaha fan va jobbigt det blev, alla säger att just sina e bra osv... det värkar som om alla studiomonitirer är dugliga mer eller mindre. Jag tror jag får åka och provlyssna, det kan bli svårt annars 😲

Du måste alltid provlyssna innan ett köp för att veta att de passar just dig och dina preferenser. Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

spandaux (oregistrerad)

Alesis M1 Active har jag själv och är jättenöjd med. Kan spela väldigt högt utan att börja kränga. Känns väldigt musikaliska och har tillräckligt mycket bas för mina feta baskaggar. Tannoy Reveal tyckte jag var lite kantiga men ta som sagt med dig en favvoskiva du kan utan och innan och lyssna på den i så många högtalare som möjligt. Jag gillade Alesis M1 mer än ett par genelec, framför allt vad gäller prislappen, men det är ju som alltid fråga om smak. Man skall ju orka lyssna i flera timmar, jag gillar t ex inte alls Yamaha NS-10 för att jag får ont i huvudet efter kvart då jag tycker dom dissekerar snarare än återger..

Musikbörsen har för övrigt haft en deal på Alesis M1 på 2000:-! Två gånger tror jag till och med. Fast dom sålde nog slut fort då, och går annars som tidigare nämnt på 4000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...