Jump to content
Annons

De där två kontrollerna för pitch-styrning o vibrato. Hur fixa enkelt?


Valleybrook

Recommended Posts

Min lilla studio består av ett digitalt piano, dock jävligt fint sådant. Men den saknar ju de där två kontrollerna för pitch-styrning o vibrato. De är egentligen väldigt viktiga för att få rätt artikulation för många typ av ljud. Hur kan jag lägga till dessa stryningar på enklaste sätt. Behöver svar dels för hur koppla upp rent generellt samt vilka smidiga kontrollers som finns för just detta.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Valleybrook.

Äger du möjligtvis en ipad?, i så fall kan du skaffa Liine Lemur som fungerar som en midi kontroller, och ersätter pichbend/ modulation mycket smidigt ☺️

https://liine.net/en/products/lemur/ (Lemur är programerbar, och möjligheterna är oändliga)

Här visar Mr Ed en video på hur det kan se ut när han jobbar med Lemur (1:17) (men...han har en annan version av lemur)

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)

Har samma problem som jag löst på ett inte helt smidigt sätt, men som funkar bra för mig. Modulation skickar jag med en av reglarna på mitt Korg Nanokontrol.

268267.jpg

NanoKontrollen har inget reglage som kan agera Pitchbend med dess automatiska centrering, så där använder jag en Vmeter ribbon controller i pitchbend mode (http://vmeter.net/). Finns att köpa på Thomann eller MusicStore, men inte i Sverige vad jag vet.

315649.jpg

Lite jobb att konfigurera så jag får det som det passar mig, men inte oöverkomligt, om du inte är totalt datornovis.

Det här kräver ju två lediga USB-ingångar, men en USB-hubb fixar det, ifall det är ett problem.

Vmetern är en flexibel liten rackare, så jag funderar allvarligt på att köpa en till för att skicka modulation med.

Redigerat av morgonte
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...