Jump to content
Annons

Gitarrpickup och annat


NutCase

Recommended Posts

Annons

1. Ingen pot följer med mikrofonen. Du kan välja din egen elektronik. Åsikt: Jag skulle välja separat pot och konding för HS-4 d.v.s välja hur mycket diskant som filtreras bort just för den micken. Inget för dig.

2. Brum i gitarrer. Du är jorden när du lägger handen på strängarna. Bra, någonting fungerar! Du har mycket dist på inspelningen , då ökar brummet. Gitarren är kanske dåligt jordad, det kräver koll av kablar, ohm-mätning av delar, kablar, lödningar och att allt är jordat på rätt sätt utan loopar.

Är du oteknisk så fixar du inte detta själv! Många gitarrister har blivit tokiga på deras dyra nya gitarrer som brummar och att de inte kan laga detta själv. Det är inte lätt men verktyget är enkelt. Multimeter med ohm-mätare 0 - 100 ohm typ. Det räcker inte med att bara testa om sakerna sitter ihop med en summerton. Det här är ett stort problem område.

Man kan även skärma gitarren från yttre störningar (lysrör e.t.c) med tunn kopparfolie. Prova att flytta på dig någon meter och lyssna om brummet minskar..

Om någon har monterat i en mick i din gitarr så har brummet kanske inte med monteringen att göra. Det tyder inte på ett dåligt jobb. Törs inte dra den slutsatsen med så lite före och efterinformation.

3. Ingen aning vad du upplever och känner. Kanske är det olika halsar med olika inställd stränghöjd, vad vet jag.

Åsikt: Är du inte nöjd med din gitarr så ge fan i lödkolven! Sälj den! Världen behöver inte fler lödningar av undermåliga lödkolvar och dåliga kablar.

( Min flickvän skärmar gitarrer. Hon spelar inte gitarr men hon har hållit på med scrapbooking. Hon kan vika kopparfolie snyggare än alla vi andra. )

Ljudfilen låter som den ska inget konstigt med det brummet. Det är brum det med :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar tycka att det blir sämre drag i mickar med väldigt hög outpot. Tvärtom mot för vad det teoretiskt borde bli. Mer riv o attack med mickar med mellannormal, eller lite starkare output.

Jag hade en SD Hotrail på en strata en gång, lessnade snart på den, platt o diskantfattigt mummelljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för svar! Det är alltså ett jordningsproblem än micken i sig. Det kan jag leva med. Jag ville bara vara säker på att installationen av humbuckern skötts som det ska så jag får ut dess fulla potential. Jag är ju som sagt ganska tekniskt okunnig.

Gitarren kommer jag aldrig sälja. Den har ett stort emotionellt värde och jag är beredd att lägga ner pengar på att fixa till den om det skulle behövas. Jag har inget jättebehov av det dock. Att det brummar kan jag leva med, det är ingen katastrof. Trodde som sagt bara att humbuckern var felinstallerad och att brummet skulle försvinna när man installerade en sån, men om det är ett jordningsproblem som gäller gitarren som sådan så är det ju en annan sak.

Jag skulle behöva spela en annan 50's strata för att jämföra halsen och se om det är så den ska vara eller om det rör sig om slitage eller liknande. Läste dock att 50's har vintage frets som är mycket mindre, medan nya standardstrator har jumbo frets, så det kan ju förklara varför jag upplever så stor skillnaden med halsen.

Håller med Guitar Nilsson, det känns som humbuckern är vekare ändå, mindre attack och liv än singlecoilarna och P90.

Redigerat av NutCase
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...