Jump to content
Annons

sjukt irreterande problem med autmoation


maoto

Recommended Posts

Hej alla ableton användare jag har problem med automation av pitch bend.

min vst synth jag använder mest är sylenth1 när jag vill göra en automation med denna synth klickar jag i configure och sedan ett snabbt tryck på pitch bend i min vst och så kan jag göra automation i arrangement mode.

nu till mitt problem, använder mig av reveal sound Spire vst går inte att göra på samma sätt som jag gör med sylenth, om någon har tips hur jag klarar det vore det fint?=)

Har fått göra automationen i själva klippet och inte i arrangemang mode, Men när jag sedan spelar upp klippet i arrangemanget så funkar det fint men när det kommer till nästa klipp så är automationen som i det förra klippet, stoppar jag sedan låten och börjar på klipp 2 så är det som det ska vara!

någon som har lösning på detta?

tack på förhand

Redigerat av maoto
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Annons

Tjena!

Vet inte om jag har förstått dig rätt, men Ableton har ett känt problem med pitchbend envelopes. Om du har klipp 1 och klipp 2 efter varandra, och det första klippet böjer ner pitchen till -12 så kommer klipp 2 som inte har någon automation alls att fortsätta på -12.

Min workaround är att slänga in en väldigt kort bend från -12 till 0 i starten av klippet (skarp böj). Du kommer inte att höra någon pitchbend ljudmässigt, men det kommer att korrigera pitchen tillbaka till startpunkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...