Jump to content
Annons

cpu´n får fnatt


Florian le Sage

Recommended Posts

Hej,lägger in en ny tråd om mitt problem fr. tidigare idag.

Nu har cpu´n börjat och strula hela tiden-samma låt som igår-inga nya pluggar/pålägg-

mest hela tiden-varför????

Diskmätaren går upp och ner oxå som den aldrig gjort tidigare men cpu´n som alltid hållit sig inom rimliga gränser är nu galen---gör det omöjligt att jobba med låten,är det någon som har erfarenhet av detta så hjälp!

Nånting i datorn mår inte bra,men vad gör man???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du spelat in 8 kanaler samtidigt tidigare, och om du har det...använde du samma bitdjup och samplingsfrekvens då?

Testa att ta bort effekterna (om du har några) en åt gången och se om det blir bättre. P4'an lider av något som kallas denormalproblemet som kan få cpu'n att bottna.

http://www.soundonsound.com/sos/Oct02/arti...pcnotes1002.asp

http://digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=6

(Tack Claes!)

Normalizern från nedersta länken fixar problemet hyfsat hos mig.

Redigerat av Rapid Wanker
Link to comment
Dela på andra sajter

8 spår samtidigt i 24/96 är ju en hel del data att skyffla. Kanske är för mycket för systemet vid inspelning. Du kanske skulle välja en lägre samplingsrate vid 8-spårsinspelning.

Hupp...hockeydags! Återkommer senare...

Redigerat av Rapid Wanker
Link to comment
Dela på andra sajter

8 spår samtidigt i 24/96 är ju en hel del data att skyffla.

Tvivlar faktiskt på att disken hinner leverera allt det i den kvalisorten. Själv har jag hittills aldrig haft bekymmer med "hög diskanvändning" oavsett hur många spår (44,1kHz/32 bits) mina projekt har krävt, men när jag gjorde ett test i 96kHz/32bits så var det tvärnit efter sex spår. 🙂

Sen huruvida det här påverkar CPU:n låter jag vara osagt.

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att det kan vara krävande med denna höga upplösning+samtidigt utnyttja alla inputs men det är väl konstigt att fenomenet fortsätter vid uppspelning och efter avaktivering av ingångar har även testat att muta de kanaler där pluggar ligger(hjälper såklart inte)tar man däremot bort dom helt,som herr rapid menar så blir det bättre med cpu´n i alla fall,men problemet kvarstår på samma ställen med diskmätaren.

Vad krävs det för system-komponenter i datorn för att kunna göra som jag vill vid 96khz,någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Perew (oregistrerad)

Det finns ingen anledning alls att köra på 96 kHz det drar bara betydligt mer CPU-kraft och ger ohörbar förbättring, 24 bitar däremot ger bättre dynamik i inspelningarna.

Redigerat av Perew
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad krävs det för system-komponenter i datorn för att kunna göra som jag vill vid 96khz...

Det här är en klart fysisk begränsning. Den mängd information som ska hämtas från hårddisken är för stor i förhållande till tiden. Disken har en max rotationshastiget och "läsarmen" en max "läshastighet" (i brist på bättre facktermer). Håller med Perew om att 96kHz är slöseri med MB och prestanda. Vi (med våra begränsade öron) kan ju inte höra skillnaden mellan 96kHz och 44,1kHz ändå, och vår utrustning (hörlurar, monitors, stereohögtalare) kan inte återge det.

Om du nu verkligen vill köra på den kvalisorten (96kHz) så har du redan nått begränsningarna. Du kan ju prova med att lägga över några spår på din primära masterdisk, men misstänker att du då får andra bekymmer.

Ett bättre alternativ är att jaga fatt på en 8 - 16 kanals rullbandare, men då snackar vi helt andra pengar, och problem med att hitta band och reservdelar.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ,för att klargöra lite så kan jag ju berätta att jag redan har en 16-kan.bandsp. på 1" det är liksom min grundbult,men det är inte alltid man jobbar genom den av olika skäl som kostnader för tape etc,bekvämt att köra i datorn osv.

De projekt som jag kört i 96khz uppl. måste jag dock göra klara,ligger mycket arbete bakom-kan inte bara byta till 44.1khz mitt i produktion om man så säger...

Tråkigt att killarna som arbetar på de olika tillverkarna/agenterna för de produkter jag har säger att man helst skall arbeta i 96khz osv,de borde ju veta att det kan bli så här speciellt när dom frågat om prestanda och sagt att det skall nog funka...

Men jag är helt överrens om att man ej hör skillnad sedan gammalt och lär väl köra på 44.1 i fortsättningen och avinstallera en del freewarez-pluggar som jag förstår kan ställa till det i burken!

Hur gör jag nu då,digitaldomänen kan ju få en gammal analogtekniker att bli gråhårig...

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak till...

Vad skall man med 96khz till/varför finns det om man inte kan använda det i PC du som nämnde att det är en fysisk begränsning---jag har kört på 96khz med rätt stora projekt tills nu och aldrig haft problem förrän detta med 8 in samtidigt...

Kan man trots allt köra på 96 vid projekt som inte skall använda flera inspår än 2 samtidigt,är det inte en fördel att oversampling finns för skimrande cymbaler och sånt som experterna hävdar???

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda poängen jag sett är att när man processar ljudet i efterhand med FFT så "håller" kvalitén bättre om man spelar in 96kHz. Annars hörs det ingen skillnad.

Spela in cymbalerna på bandarn; det låter ju alltid minst dubbelt så bra som digitalt hur du än gör! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...digitaldomänen kan ju få en gammal analogtekniker att bli gråhårig...

Här kan jag verkligen hålla med (och jag är väl på god väg att skifta hårfärg åxå 🙂 ). Har du lyckats köra "stora" projekt tidigare i den upplösningen så är jag djupt imponerad. Sen beror det på vad man menar med "stora" projekt. Det är sällan jag själv ramlar över 20 kanaler och det tycker jag är stort, men vid något enstaka tillfälle har jag varit över 40 kanaler och det definierar jag som "mastodontprojekt". Å andra sidan så har jag inte haft några bekymmer med varken "hög diskanvändning" eller hög CPU-belastning trots avsaknad av "värstingprylar".

Rekommenderar dig verkligen att använda 44,1kHz 32 bits float istället vid större projekt. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

OKI DOKI men hur räddar jag det nuvarande projektet,blir tvungen att skala av spåren med pluggar/spela in dom som audiospår men då går man ju ut och in en gång till genom ad/da mixerbord vilket...

Glömde att nämna att jag kollade systemet i går kväll---mitt ljudkort delar IRQ med någon sorts usb contr grej-alltså inte usb port men liknande kan det vara ett problem???

Link to comment
Dela på andra sajter

OKI DOKI men hur räddar jag det nuvarande projektet,blir tvungen att skala av spåren med pluggar/spela in dom som audiospår men då går man ju ut och in en gång till genom ad/da mixerbord vilket...

Glömde att nämna att jag kollade systemet i går kväll---mitt ljudkort delar IRQ med någon sorts usb contr grej-alltså inte usb port men liknande kan det vara ett problem???

Aldrig bra att dela irq. Brukar dessutom va struligt att få bukt med sånna problem. Prova att sätta kortet i en annan pci-plats.

Bounca ner ljuden till 44.1kHz.. Tror inte det kommer sabba ljudkvalitén så du märker det. Alltid värt att testa hursomhelst.

edit: Bouncar du ner spåren så går du inte igenom nån AD/DA, det sker helt internt.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

...men hur räddar jag det nuvarande projektet,blir tvungen att skala av spåren med pluggar/spela in dom som audiospår men då går man ju ut och in en gång till genom ad/da mixerbord vilket...

Det här låter jag glädjeligen någon Cubase/Nuendo - kunnig svara på. Hör med Majken eller Claes här på forumet t ex. 🙂

Tror inte IRQ-delningen ska spöka till det. Har det fungerat bra innan så ska det fungera nu, såvida du inte har pelat i maskin eller BIOS.

edit: VacUm hann före... 😠

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej vacuum,tack för tipsen-ska jag bounca spår för spår eller-har aldrig gjort detta förut.

Testade för länge sedan (vid installation) olika pci platser och kom fram till att denna var minst konfliktfylld!!!

Kan man inte gå in och styra om IRQ´n för någon utav de som delar just denna???

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej vacuum,tack för tipsen-ska jag bounca spår för spår eller-har aldrig gjort detta förut.

Testade för länge sedan (vid installation) olika pci platser och kom fram till att denna var minst konfliktfylld!!!

Kan man inte gå in och styra om IRQ´n för någon utav de som delar just denna???

Jo det ska gå, men tror du måste stänga av Plug&Play då och det vill man bara inte. Borde finnas nån som har koll, om inte på detta forumet så på sweclockers eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

...ska jag bounca spår för spår eller...

Osäker på hur Cubase/Nuendo fungerar, men så här går det till i Samplitude...och förfaringssättet är väl likartat. Tryck "Solo" på det spår du ska "bounca/dithra". Om du är osäker kan du "muta" alla de andra. Inaktivera (ta ej bort) effekter och pluggar på kanalen, även på mastersektionen. Dra upp volymen på kanal och Master till 0 dB. Välj "trackbounce" och format (44,1kHz/24 bits). Glöm inte namnge filen med ett NYTT namn.

Gör likadant med alla de andra.

När detta är gjort stänger du programmet utan att spara. Öppna igen och ersätt de gamla 96kHz-spåren med de nya 44,1kHz-spåren. Spara projektet under NYTT namn. På så sätt har du kvar hela det gamla projektet om det nya inte skulle bli bra.

Nu kan du jämföra båda projekten med varandra, inte bara i ljudkvalitet utan även i diskanvändning och CPU-belastning. 😠

edit: Kolla gärna först med Cubase/Nuendo-kunnigt folk här på forumet som jag nämnde tidigare. Och har du WaveLab på maskinen så kan du ju göra konverteringen från 96kHz till 44,kHz där istället om det handlar om "hela" spår och spara filerna under nytt namn. Problemet här blir ju om du har "klippt och klistrat" i Cubase/Nuendo. Då får du ju göra om all editeringen en gång till. 🙂

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag så j-la trött---testar idag igen och nu går det inte ens att använda softwaresyntarna längre...

systemet/cubase.exe har genererat ett fel och måste stänga av programmet--

sen när man startar om så hittar den inte samplerate plötsligt och inget ljud kommmer när man spelar upp...

får starta om datorn varje gång---snart kastar jag skiten ut genom fönstret---detta är det mest vansinniga baksidorna jag upplevt i dig-helvetet!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte riktigt fattat vilken cubaseverfa du har, men jag kör SX1 och behöver inte bounca för att byta samplerate. Gå in i project/project setup och ändra sample rate till 44,1 kHz. Då får du välja om du vill "convert audio files to new rate?". Tryck OK och saken sköter sig själv. OBS!OBS!OBS! Du gör naturligtvis en säkerhetskopia av projektmappen först för säkerhets skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wanker,din metod var den jag testade och det funkade perfekt,enkelt och smidigt-tur man väntade på rätt svar...

Nu funkar det som det ska igen,märkligt ändå att dom amdra projekten klarade sig i 96.

Det här med att omvandla wav till mp3 i Cubase sx2 vet jag inte om jag ger mycket för-låter ju bara skit hur man än ställer in...

Och till sist---midi inspelning-ska man tvingas dra i spåret när man ska lyssna eftersom det alltid hamnar så att det sackar vid uppspelning(några msec)-vad beror det på--låter ju rätt när man spelar in!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...