Jump to content
Annons

Långtida lurker som vågar sig ut i ljuset


fragdance

Recommended Posts

Hej,

mitt namn är Robert Bergkvist och jag är beroende av att skriva låtar.

Jag bor strax utanför Malmö där jag har fått ett litet krypin som är min man-cave. Resten av huset är sambons.

Lite historik:

Jag började så försiktigt med att spela gitarr i slutet på 80-talet, början av 90-tal och var med i lite olika lokala band. Oftast med samma medlemmar.

Runt 93 startade vi ett nytt band, Vintömmers, som var ett renodlat punk/rock-coverband från början med en tjej på sång. Men eftersom hon ofta kom försent till repningarna så började vi andra i bandet att skriva egna låtar under tiden vi väntade, och texterna blev skrivna på skånska (österlenska om man ska vara petig) och snart så skippade vi coverbiten och tjejen flyttade.

Vi spelade några år, mestadels på Österlen, men sedan började folk ramla ifrån och musicerandet låg i träda mer eller mindre i nästan 20 år.

Men så fick vi en förfrågan om att spela på en hyllningsfestival till en gammal rockklubb i Simrishamn och det började klia ordentligt i fingrarna. Efter genomförd spelning så började jag kika runt och såg att verktygen som fanns hade utvecklats enormt om man ville peta på sin egen musik i kammaren.

Framför allt programmerade trummor (Superior Drummer etc) låter kanon jämfört med Amigans tracker-program och motsvarigheten till Amplitube, Guitar Rig eller liknande fanns nog inte ens första rundan.

Så jag gav mig ut och skaffade lite leksaker så att jag kunde komponera, och som en naturlig följd väcktes ett intresse av att lära mig mixa och dessutom sjunga. Det går väl sådär med båda, men jag har i alla fall tagit första steget och det kan (förhoppningsvis) bara bli bättre.

Tror det var allt för tillfället, nu ska jag återgå till att lyssna på alla imponerande låtar som ni har skickat in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...